Dobíjení elektromobilu Volkswagen ID.5 Pro Performance

Nový průzkum ukázal, že lidé elektromobily nechtějí. Nejen v České republice, ale ani v Německu

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Automobilwoche - Foto: Pavel Srp - 15. 2. 2023


Elektromobilita se nám předhazuje jako jediná možnost dopravy v Evropě, přesto ji lidé nechtějí. Vztah motoristů k elektromobilům není tak vřelý, jak by si EU představovala, že bude. Plně elektrická auta mají stále až příliš kompromisů, včetně výrazně vyšší ceny než srovnatelná auta se spalovacími motory.

Němci se v novém průzkumu institutu IfD Allensbach vyjádřili proto, že elektromobily nechtějí. A to přestože v Německu vláda na nákup elektromobilů stále poskytuje dotace, ačkoliv už výrazně osekané. Důsledkem toho byl výrazný skokový pokles prodejů elektromobilů. V Německu jich jezdí aktuálně asi milion, přesto tamní vláda chce, aby do roku 2030 jejich počet vzrostl na pětinásobek. Výhodou za to má být také například zvýhodněné parkování, bezproblémový vjezd do měst a i další bonusy.

Z průzkumu, který byl zveřejněn v magazínu Automobilwoche, vyšlo, že pouze 22 % dotázaných elektromobilům fandí a považuje je za správnou budoucnost, u zbytku dotázaných platí opačný názor. Na otázku, zda by si elektromobil koupili, odpověděli tazatelé, že ano, jen ve 23 % případů, většina by si jej naopak pořídit nechtěla. Důvody jsou nejčastěji vyšší pořizovací cena, nedostatečný počet nabíjecích bodů, drahá elektřina, ale také pochyby o tom, že elektromobily jsou generálně opravdu tak „čisté“, jak se prezentují. 

Skoro polovina řidičů stále chce vlastní automobil. Na boom elektromobility si ČR bude ještě muset počkat

Výzkum byl prováděn na vzorku obyvatel, kteří automobil používají neustále a jejich život si bez něj nedovedou představit (72 %), ale i na těch, kteří jej pravidelně nepoužívají. V anketě odpovědělo 47 % lidí, že auto používají každý den, 23 % párkrát do týdne. 18 % dotazovaných také přiznalo, že jezdí každý den na kole.

Štítky: , , ,

19 názorů na “Nový průzkum ukázal, že lidé elektromobily nechtějí. Nejen v České republice, ale ani v Německu”

  1. Máte pravdu, ani jedna odpověď není pravdivá. Důvod je prostý! Elektro auta budou dráha. Tím se omezí automobilista. EU dlouho mluví že je v Evropě moc aut. Tímto to zredukuje. Pravda je že si lidé budou hýčkat své autíčka se spalovacím motorem. Nebojte se EU vymyslí jak se aut zbavit. Tedy já s tím nesouhlasím. Je to pořád stejné. Diktují, diktují a budou diktovat. Jak to zrušit. Vystoupit a né je my CZ ale i ostatní.

  2. Když je mě smutno, tak pro pobavení čtu o elektroautech a čtu i někdy velmi zábavné komentáře příznivců a odpůrců. Neříkám že všichni lžou. Řada píše pravdu. Ale k čemu je vám pravda, když Elektro je příšerně drahé? Prostě průměrný člověk na to nemá a je tudíž zbytečně psát o tom vážně cokoliv.

  3. Nejsmutnější je, že elektromobily prakticky nikdo z lidí (cca 75%) nechce, ale lidmi volení poslanci je prosadili. Tak je to demokracie? Nebo diktát?

    1. Proč si máme nechat něco vnucovat,když všichni víme,že diktatura je špatna.Až budou elektro auta k něčemu,nebude třeba je nutit,spalovací auta nám taky nikdo nenutil a ani dotace nebylo třeba.Jednu diktaturu jsme už tady měli a taky nedopadla dobře a navíc a navíc ukazuje co umí kousek od nás. Navíc nejde pochopit když automobilky dokáži vyrobit ekologické motory.Mam dojem ,že kdo o tom rozhoduje tak jsou chytří lidé.

  4. Je mi 50let tak mě se to ani moc nedotkne. V roce 2035 budu v důchodu a to už si do prdím svůj spalovák a budu pozorovat ten blázinec co tu nastane ale stále věřím že se něco určitě změní. Oni snad ti euro zelený palice pochopí co to udělali za blbost.

  5. Rozhodnutí už padlo, nahoře v Bruselu nejlíp vědí jak na to. Můžete s tím nesouhlasit, můžete o tom vést spory, ale to je asi tak všechno, co se s tím dá dělat. Jednou třeba někdo připustí, že to není ono, ale to už bude zase další generace politiků.

  6. Jaroslav Tůma

    Je potřeba se s tím smířit? A může mi někdo říct proč? Protože je to ekologičtější, levnější … ? Ani jedna odpověď není pravdivá.

    1. Máte pravdu, ani jedna odpověď není pravdivá. Důvod je prostý! Elektro auta budou dráha. Tím se omezí automobilista. EU dlouho mluví že je v Evropě moc aut. Tímto to zredukuje. Pravda je že si lidé budou hýčkat své autíčka se spalovacím motorem. Nebojte se EU vymyslí jak se aut zbavit. Tedy já s tím nesouhlasím. Je to pořád stejné. Diktují, diktují a budou diktovat. Jak to zrušit. Vystoupit a né je my CZ ale i ostatní.

  7. Lol, hlavně že v tom originálním článku se píše, že většina dotázaných si myslí, že elektromobilita v příštích 10 letech převládne. To se ale místnímu pisálkovi nehodilo do krámu, tak o tom radši nepsal… To je hnus takto manipulovat a vybírat si jen to co se mi hodí do huby. Do diskuze ve čtvrté cenové ok, ale takove prasarny do novinařiny nepatří.

    1. Z toho důvodu jsem web nenavštívil, tak 10 -15 let a vidim, že se nic nezměnilo.
      Tak to vypadá na další pauzu 🙂

  8. Stavět se na zadní nyní již k ničemu není a jepotřeba se s tím smířit.
    Otázkou stále je, jak se auta budou nabíjet. Nejen na parkovištích na sídlištícch, ale i v garážích bytových domů, kde pro to nejsou rozvody a jejich vybudování bude nákladné (budou velké rozepře mezi členy SVJ, někteří budou mít elektromobil a budou ho chtít nabíjet na svém stání, ti ostatní budou proto, protože proč by měli platit ze svého rozvody elektřiny, když to nevyužijí). A další velkou otázkou je do budoucna: stačí na to stávající distribuční síť (trafostanice)? Ty je také potřeba posílit a zase to bude něco stát a zvedne to cenu elektřiny.
    Takže nakonec elektřina bude velmi drahá a provoz elektroauta se značně prodraží.
    Aby stát podpořil, v té době prodeje elektromobilů, uvalí extrémní daně na fosilní paliva a ekologické daně na auta se spalovacím motorem.
    Takže ve výsledku bude provoz elektroauta stejně drahý jako auta se spalovákem. Jakmile začnou převažovat elektromobily, odebere se jim možnost parkovat v zónách zdarma, budou muset mít dálniční známku.
    Na auta se spalovákem se zase začne vztahovat zákaz vjezdu do měst.
    Čeká nás „krásná“ a budoucnost. A někdy v roce 2100 se zjistí, že ledovce dál tají, klima se otepluje. A pak co? Vystřílíme lidi a bude klid.

    1. Roman Wirgler

      Přesně tak, vybudovat infrastrukturu nebude jenom tak, navíc ty domovní rozvody a pod., no to bude něco. Také ta spotřební daň z fosilních paliv bude státu hodně chybět, takže ji uvalí i na elektřinu používanou v dopravě, to dá rozum. Takže ty veškeré náklady přenesené do cen elektřiny budou její konečnou cenu značně zvyšovat, už ne nějaké rychlonabíjení za 15 Kč/kWh, ale klidně i 25, ale možná i 30 a více. Navíc na to, vybudovat dostatečnou infrastrukturu byť jen pro třetinu BEV, která by nahradila těch 20 milionů spalovacích aut, nebude dost mědi a ani peněz, a nakonec pro ně nebude ani dostatek elektřiny. A to nějaký rozvášněný „zelenáč“ v EP ještě nadnesl, že by se měly od roku 2040 přestat vyrábět i nákladní auta a autobusy se spalovacímu motory, blázen.

    2. Souhlasím určitě by politici nevyhráli volby kdyby si dali do předvolebních slibů zákaz spalovacích motorů asi by volby nevyhráli v USA ba naopak chtějí zakázat elek.at zvítězí zdravý rozum

  9. MUDr. Tomáš Vaněček

    Rozhodnutí násilně něco měnit je teror a odsouzený k nezdaru. Jako Rusko na Ukrajině. Systémy nejsou ještě řádně vyvinuté a provozně zajištěné. Ekologie dostane elektromobilitou ve stávající formě na frak. Odsouvá kromě jiného ekologickou zátěž mimo Evropu. Je mnoho lepších cest. Například nevyrábět auta s nesmyslnými výkony a spotřebou. Zatím kromě vývoje bezemisních a levných vozidel vyšlechtit spalovací motory s minimální spotřebou a minimálně zatěžující okolní svět. Ale přátelé, jak je možné, že naši zástupci nehlasují dle našich představ ? Vždyť dávají argumenty xenofobním euroskeptikům. Má se tlačit vývoj a ne tmářství ve smyslu nutit neprověřené a ne dostatečně vyvinuté systémy a modely násilně. Tomáš

    1. Michal Bareš

      Zdravím Tomáši,
      Naprosto souhlasím, konečně fundovaný názor na tuto problematiku. Mám za to, že umělé tlaky nefundovaných politiků přinesou vždy jen nestabilitu v jakémkoli odvětví. Vůbec bych netvrdil, že elektro auto nemá budoucnost. Jistě je to jedna z možností. Ovšem každá technologie musí být aplikovaná přirozeně. Vhodnost zařazení do spektra musí plynout z přirozené vhodnosti jak v úspoře nákladů, tak v ekologičnosti pohonného systému a zdroje energie. V současné době je elektromobil synonymum velmi neekologického stroje. V případě že už elektrická energie bude opravdu zelená. A elektromobily budou uchovávat energii levněji a efektivněji. Také méně nebezpečně, jak pro uživatele tak z hlediska ekologického tlaku( baterie její toxicita, problematická manipulace nebezpečnost při nehodě. Její absurdní cena je nejlepší potvrzení o jejím nevhodném použití. Tudíž elektromobil zajímavá alternativa. Hybridní pohon mi dává v současnosti podstatně větší smysl. Prostě to co už máme výrazně zefektivnit a dále pracovat na snižování spotřeby energie a emisí.
      Zdravím a přeji pohodu a jasnou mysl Michal.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru