V oddělení vývoje podvozků ŠKODA AUTO působí experti zaměření na vývoj a testování nových pneumatik. Ty jsou ve spolupráci s nezávislými výrobci konstruovány vždy individuálně pro daný typ vozu. Seznamte s Dušanem Petrovickým, Ladislavem Havlíčkem a Janem Ševčíkem, kteří vědí o pneumatikách opravdu hodně.
„Co neubrzdíš, to neukecáš,” říká Ladislav Havlíček z oddělení vývoje podvozku ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi, který má na starosti vývoj nových pneumatik. Podle něj to není jen rčení rozšířené mezi lidmi, ale pravda týkající se jedné z mnoha vlastností požadovaných od pneumatik. Tyhle černé obruče z gumy jsou totiž mnohem důležitější, než si řada řidičů připouští.
Padesát odstínů černé
Právě pneumatiky jsou styčným bodem mezi autem a silnicí a jako takové rozhodují, zda do cíle dojedete včas a bez nehody, nebo skončíte někde ve stráni. Pneumatiky za posledních dvacet let prošly rozsáhlým vývojem a pokrokem k němuž přispívají odborníci z Mladé Boleslavi, kteří společně s jednotlivými dodavateli vyvíjejí nové pneumatiky.
Pro experty ze ŠKODA AUTO není pneumatika monolit, ale složitý díl s komplexní vnitřní konstrukcí, která se skládá ze spousty vrstev tvořených velkou škálou navzájem provázaných materiálů. „Lidé si myslí, že je to prášek, který se nasype do formy a upeče, ale není to tak. I bábovku můžete zkazit, když nezachováte správný postup,” říká Ladislav Havlíček. A zatímco na bábovku potřebujete jen jednu směs, pneumatika má směsí až dvanáct. Kromě gumy jsou zde i textilní a ocelová zesílení nebo ocelové patky.
Spolupráce s dodavateli
Pneumatiky sice pro vozy ŠKODA dodávají výrobci z více zemí, ale ve všech případech mají poslední slovo odborníci z Mladé Boleslavi. Každý typ pneumatiky se dlouhodobě zkouší, proměřuje, posuzuje a testuje se v České republice na běžných silnicích, na testovacích polygonech VW a u všech renomovaných firem, jako jsou Continental, Goodyear, Michelin, Bridgestone. Pneumatiky se musí prověřit a ty určené pro sportovní verze vozů čeká známý okruh Nürburgring.
Jenom na suchu se hodnotí kolem dvanácti parametrů. Stabilita jízdy, boční vedení, akustický komfort, mokrý handling… to nejsou názvy punkových kapel, ale vlastnosti pneumatik, které patří k důležitým. Sleduje se odolnost vůči aquaplaningu, tedy schopnost vytlačit vodu nacházející se pod kolem, i celková ovladatelnost za mokra. Během testů se zjišťuje, jak komfortně se na pneumatice jezdí, ale také kdy se s ní dostanete na hranu. V tu chvíli bude hodně rozhodující, zda vám pneumatika pomůže a stabilizuje auto, nebo vám naopak zkomplikuje život tím, že půjde do velkého skluzu a na konci vás ještě kopne. Na zřeteli jsou samozřejmě kritéria, která zajímají každého zákazníka – tedy hlučnost a životnost. Ve ŠKODA AUTO testují pneumatiky nejen pro Evropu, ale také pro Čínu a Indii, kde se počítá s tím, že méně kvalitní vozovky dají pneumatikám víc zabrat.
Odborníci ŠKODA AUTO platí mezi výrobci pneumatik za pedanty. Nezřídka dojde až k osmi kolečkům připomínek, než jdou pneumatiky do výroby podle představ vývojářů. Každý vůz ŠKODA Octavia, Fabia, Superb, Kodiaq, Karoq a Scala se tak k dealerům dodává s pneumatikami vytvořenými vždy speciálně pro každou modelovou řadu. „Zákazník si s naším autem koupí vždy pneumatiky, které jsou s ním dokonale spasovány,” říká Dušan Petrovický ze ŠKODA AUTO.
Kouzlení s křehkou pavučinou
V Mladé Boleslavi tvrdí, že pneumatika je kus černé magie. Po pneumatice se toho chce hrozně moc: aby nebyla hlučná, aby dobře odvalovala, aby fungovala na suchu, aby brzdila na mokru, aby měla optimální vlastnosti za různých teplot, aby měla boční vedení nebo aby měla dobrou trakci, tedy aby účinně přenášela výkon motoru na vozovku a neprokluzovala. Jde o soubor požadavků, které však leží často proti sobě.
„Obrazně si to můžete představit jako pavučinu, kdy jednotlivé vlastnosti pneumatiky leží navzájem propojené ve všech jejích vrcholech. Jakmile za jeden z vrcholů zatáhnete, nevyhnutelně tím ovlivníte i ostatní vlastnosti. Když například zlepšíte valivý odpor, tím samým krokem zhoršíte brzdnou dráhu nebo trakci na mokru,” říká Jan Ševčík ze ŠKODA AUTO. Firmy se snaží vyvíjet nové materiály se všeobecně lepšími vlastnostmi, ale je to běh na dlouhou trať za využití div ne kosmických technologií.
Při výběru pneumatiky si musíte ohlídat několik důležitých parametrů, aby gumy seděly právě na vaše auto. Proto je na každé pneumatice nalepený informační štítek se všemi důležitými informacemi.
Na přírodě záleží
V poslední době se stal velmi sledovaným parametrem valivý odpor. Čím větší odpor klade pneumatika při pohybu vpřed, tím víc musí motor pracovat a spotřebuje více paliva. Zdánlivě jde jen o malé hodnoty vyjadřované v promile, ale každé promile dolů znamená snížení CO2 o 3 gramy na 100 km, což má vzhledem k celkovému objemu aut a ujetých kilometrů obrovský vliv. Valivý odpor patří mezi tři významné parametry, které výrobci pneumatik musí podle předpisů EU uvádět na štítcích podobných těm, které najdete například na elektrospotřebičích. Vedle valivého odporu se na nich dozvíte, jak se pneumatika chová na mokru a jaké má akustické hodnoty, tedy jak moc velký dělá hluk.
Valivý odpor není jediná vlastnost sledovaná z hlediska ochrany přírody. Tím, že za provozu materiálu z pneumatik ubývá, stává se zátěží pro životní prostředí. „V současné době se díváme na to, aby byla tato zátěž co nejmenší a aby měly pneumatiky co nejdelší životnost,” vysvětluje Dušan Petrovický.
I když moderní pneumatiky vypadají zvenku skoro stejně jako ty vyvinuté před patnácti či dvaceti lety, ve skutečnosti jsou po všech směrech dokonalejší, bezpečnější, úspornější, šetrnější k přírodě a mají delší životnost. Dá se říct, že v tuhle chvíli za využití soudobých technologií dosáhly svého vrcholu a každý další krok již bude spíš jen drobným krůčkem vyžadujícím velké úsilí. V Mladé Boleslavi přesto pracují na tom, aby byly vozy ŠKODA obouvány do nejlepších pneumatik, jaké si lze v současnosti dovolit.