Subaru Levorg jsme měli v redakčním testu už několikrát, pokaždé jsme se však rozplývali nad naladěním jeho podvozku. Zajímalo nás, jak by tohle auto fungovalo v ostřejším tempu někde na okruhu, takže jsme se rozhodli to zkusit. Nevybrali jsme si k tomu ale jen tak nějaký okruh, nýbrž ten nejtěžší v Evropě. Subaru Levorg jsme vzali na Nürburgring.

Není to obyčejný Levorg, je to Levorg STI Edition!

Subaru nabízí v Evropě pouze jedinou verzi Levorgu, která má pod kapotou přeplňovaný čtyřválec 1,6 litru. Ten je spojen výhradně s bezestupňovou převodovkou Lineartronic a pohon zajišťují všechna čtyři kola. Výkon motoru je 125 kW/170 koní a točivý moment 250 Nm. Možná jste ale postřehli, že existuje i Levorg STI. Ten je ale určen pouze do Japonska.

To, co stojí před námi, má ale na sobě také nápisy s logy STI. Je to ovšem pouze paket, který si pro zákazníky připravilo české zastoupení značky. Ovšem nejde jen o samolepky, ty na auto vůbec lepit nemusíte, jde naopak o soubor designových a technických vylepšení.

Když se na auto zadíváte, všimnete si mnohem ostřejšího výrazu. Nejvíce je to patrné v přední části, kde je pod nárazníkem dvojice spoilerů. Vypadají parádně, ale je potřeba na ně neustále myslet, zejména při popojíždění ve městě. Nad silnicí totiž nejsou příliš vysoko. V rámci balíčku STI jsou na autě ale také prahové nástavce, difuzor pod zadním nárazníkem nebo střešní spoiler s výčnělky, jenž mají za úkol usměrnit směr obtékajícího vzduchu. Všechny tyto díly na sobě mají plaketku STI. V neposlední řadě si v exteriéru můžete všimnout také kovaných kol pocházejících přímo z WRX STI. Pokračuje to ale také v interiéru Levorgu, kde je nové. červené startovací tlačítko STI, ale i nová hlavice řadící páky s logem STI. 

Možná ještě zajímavější – a ocenili jsme to přímo na okruhu – jsou vylepšení techniky. Ta se nezaměřila na zvýšení výkonu, ale na zlepšení ovladatelnosti. Subaru Levorg STI Edition totiž dostalo flexibilní příčnou výztuhu mezi horními uloženími předních tlumičů, vzpěry na podvozku, jenž spojují přední nápravnici a karoserii, ale také sadu ramen zadního zavěšení se speciálně naladěnou elastokinematikou. Pokud byste chtěli v úpravách podvozku pokračovat, můžete si objednat ještě i tvrdší pružiny a tužší tlumiče. Ty ale v rámci akční nabídky českého zastoupení Subaru v paketu nejsou a nemělo je ani “naše” auto.

Na běžné ježdění parádní setup

Na Nürburgring se musíme nejdřív dostat, takže si Levorg užijeme nejdřív na necelých sedmi stovkách dálničních kilometrů. Podvozek je sice tužší, nikoliv však prkenný a už vůbec ne nepohodlný. Prostě ale víte, co se pod autem děje. I díky výztuhám je pevné i celé auto.

Benzinový motor je pěkně odhlučněný, převodovka mu ale (minimálně pocitově) pocitově nějaký výkon ubírá. A to i přesto, že ačkoliv jde o bezestupňovou skříň (mimochodem Subaru pro aktuální modelový rok zmenšilo očka řetězu, aby byla převodovka rychlejší a tišší), simuluje klasické řazení. Pokud plyn sešlápnete výrazněji, nevyletí otáčky motoru k červenému poli a nezůstanou tam, ale mění se společně s rychlostí. Když se přiblíží k červenému poli, převodovka změní polohu řetězu – tedy simuluje přeřazení – a otáčky se opět sníží. Palec nahoru!

Trochu zklamaní jsme ale byli ze spotřeby paliva. Na české dálnici jsme se pohybovali rychlostí kolem tachometrových 140 km/h, ale palubní počítač ukazoval spotřebu kolem 10 l/100 km a to je prostě hodně. Německé dálnice s úseky s neomezenou rychlostí ji zvedly ještě výš. Objem nádrže je 60 litrů.

Jsme v Zeleném pekle!

I přesto, že tu nejsme poprvé, po příjezdu pod hrad Nürburg se nám rozbuší srdce a do žil vlije adrenalin. A to jsme teprve i turistického centra. Nad námi ale svítí velký červený nápis s názvem okruhu. Celí nedočkaví vbíháme dovnitř a kupujeme volné jízdy. Jedna stojí 30 eur, ale pokud jich koupíte 7, jednu k tomu máte zdarma. Jsme sice lehčí o 210 eur, ale čeká nás 8 kol na Nürburgringu!

Musíme ale počkat do zítra, protože dnes (sobota 27. října 2018) se jely závody série VLN. Jenže to znamenalo příjemné překvapení na nedělní volné jízdy. Jezdilo se totiž na okruhu ve variantě VLN, tedy s cílovou rovinkou “nového” Nürburgringu a ještě kousku okruhu.

Na druhé straně nás ale trochu děsila předpověď počasí. Mělo být sychravo, nemělo být teplo a předpověď na neděli slibovala i sníh. Stále to ovšem znělo lépe než předpověď na pondělí, kdy mělo hlavně sněžit. I když máme pohon všech kol, na jízdu na okruhu by to rozhodně nebyly úplně dobré podmínky. Ani jedno se naštěstí nevyplnilo a předpovědi se o den posunuly. V neděli, kdy jsme nakonec jezdili po okruhu, bylo docela hezky, sice zima a studený vítr, ale nepršelo. V pondělí, kdy jsme odjížděli, už ale byla mlha a mrholilo, a v úterý dokonce opravdu sněžilo. To už jsme ale byli doma.

A vyrážíme na trať

Je neděle ráno. Jak se mi obvykle nechce vstávat, tentokrát jsem nemohl ani dospat. Rychlá sprcha, sbalit si věci a hurá k autu. Okruh měl být otevřený od 8 hodin od rána, před bránou jsme s 5minutovou rezervou. Na hodinkách padá osmá hodina, ale nic se neděje. Minuty běží. Čtvrt na devět. Půl deváté. Nic se neděje, nezbývá než čekat. A čekáme ještě další půlhodinu, okruh byl otevřen až v 9. Je to náhoda, že se dnes v noci měnil čas z letního na zimní?! 😀

Nasazuji helmu, navlékám rukavice a popojíždím k závoře. Díky tomu, že se tu nejezdí dokola a je konec sezóny, nemusíme na nic čekat a rovnou můžeme přiložit kartu ke čtečce. Kredit za jízdu se odečítá, závora se zvedá a před námi je první dnešní kolo v tomto Zeleném pekle. A to bylo hodně opatrné, přesto už ale i to ukázalo, že jak je podvozek skvělý při běžné jízdě, svoje kvality při ní rozhodně nedokáže ukázat naplno. Ty se projevily až tady. Na druhou stranu podvozek ještě víc zastínil převodovku a motor.

První kolo máme za sebou, paměť z podoby trati máme trochu osvěženou a víme, že je povrch suchý. Jen v zatáčce “Ex-Mühle”je zasypaná olejová skvrna.

V druhém kole zrychlujeme a ani tentokrát se nám nepovede nachytat podvozek v jakékoliv jeho slabší chvilce. Projeví se ale vlastnosti bezestupňové převodovky, na jejíž chování je potřeba se adaptovat. Ačkoliv jsou nejen motor, ale i převodovka ve sportovním režimu, reakce na kick-down i na pokyn páčkou pod volantem k přeřazení jsou vlažnější. Plynový pedál tak k podlaze tlačíme o chvíli dřív. Na druhé straně jistota podvozku, pohonu všech kol a nevelkého výkonu zaručují naprostou jistotu.

Na rozdíl od tři a půl roku starého ježdění s mnohem výkonnějšími kombíky s pohonem předních kol, je jízda s Levorgem mnohem jistější, jednodušší a vlastně i pomalejší. Kombinace rychlosti, kterou dokáže vyvinout (v úvodním videu ji bere kamera z GPS), a naladění podvozku zapříčinila, že brzdy používáme mnohem méně. Nejsou totiž tolik potřeba.

Jak kola přibývají, zjišťujeme, že to, co ztratíme na rovinkách díky nevelkému výkonu motoru, dokáže Levorg dohnat v zatáčkách, kde je naopak velmi stabilní. Kdyby tak ale měl motor o 50 nebo 100 koní víc… Na druhou stranu: pěli bychom i pak na podvozek tak oslavné ódy?

Máme to za sebou! Přichází úleva, ale vlastně chceme ještě…

Je večer, trať byla třikrát zavřená, ale Subaru Levorg odjelo všech 8 jízd. A je v pořádku, je v celku, nic mu není. Konečně si zaslouží “nurburgringovou” samolepku na zadek. Pod samolepku STI edition sedne jako ulitá!

A teď přichází ta největší úleva z celého dne a zároveň příjemný pocit z toho, jak auto funguje. Jasně, sneslo by klidně trochu víc výkonu a rychlejší převodovku, ale to, co jinak tohle rodinné kombi dokáže, jak umí být univerzální, to je prostě fantastické. Není to auto na okruh, ale díky svému podvozku nemáte pocit, že byste ho trápili. Je to prostě jen svižně projížděná okreska…

Díky, Subaru, za to, že vlastně i ta úplně obyčejná rodinná auta dokážeš vyrobit tak, aby s nimi řidiče, kteří ještě stále rádi řídí, bavilo jezdit!

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Subaru
Typ: Levorg 1.6GT-S SPORT
Motor: čtyřválec s protiběžnými písty
Objem válců: 1600 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: 4×4
Výkon: 125 kW/170 koní v 4800 – 5600 ot./min
Točivý moment: 250 Nm v 1800 – 4800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.9 s
Maximální rychlost: 210 km/h
Převodovka: bezestupňová (CVT)
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.8 / 6.3 / 7.2
Emise CO2: 164 g/km
Objem nádrže: 60 litrů
Délka: 4690 mm
Šířka: 1780 mm
Výška: 1490 mm
Rozvor: 2650 mm
Pohotovostní hmotnost: 1665 – 1671 kg
Objem zavazadlového prostoru: 522 / 1446 litrů
Ceník: ke stažení zde