39384-HyundaiRM19

Plánuje Hyundai útok na Lotus? Na světlo světa znovu vyplouvá projekt s motorem uprostřed

Autor: Petr Pilný - Zdroj: motor1.com, thedrive.com - Foto: Hyundai - 19. 10. 2025


Na první pohled by se mohlo zdát, že Hyundai se drží osvědčených cest. Vyrábí spolehlivá auta pro každodenní provoz a v posledních letech sází hodně na elektrifikaci. Jenže v zákulisí korejská automobilka už více než deset let tiše experimentuje s něčím, co by do její nabídky tak úplně nezapadlo. Zabývá se sportovním autem s motorem uprostřed.

Dlouhá cesta k neznámému cíli

Vše začalo už v roce 2012, kdy se rozběhl vývojový projekt RM, zkratka pro „Racing Midship“. Prvním výsledkem byl o dva roky později model RM14, přičemž technicky šlo o upravený Hyundai Veloster, jehož motor inženýři přesunuli mezi nápravy a poháněna byla zadní kola. Postupně následovaly další prototypy RM15, RM16 a RM19 (viz úvodní foto). Každý z nich byl ještě rychlejší, ještě propracovanější a ještě odvážnější než ten předchozí, přesto se žádný z nich nikdy nedostal do sériové výroby.

Hyundai ale projekt nikdy zcela neopustil. Nedávno zveřejněné video na oficiálním jihokorejském youtube kanálu automobilky znovu potvrdilo, že vývoj stále pokračuje. V záběrech se objevuje i výzkumník z týmu zabývajícího se konstrukcí motorů, který otevřeně říká, že Hyundai právě na novém „MR“ agregátu, tedy motoru uloženém uprostřed vozu s pohonem zadních kol, stále pracuje.

Motor, který tu ještě nebyl

Podle oficiálního popisu má jít o vysoce výkonný, vysokootáčkový motor, který se stále potýká s řadou technických překážek. Inženýři přiznávají, že vývoj je náročný, ale zároveň dodávají, že se jim daří problémy postupně řešit. Cílem je vytvořit jednotku, která obstojí nejen v laboratoři, ale i v sériové výrobě. A to je potřeba bez kompromisů v kvalitě a spolehlivosti.

Z toho vyplývá, že se pravděpodobně nejedná o známý osmiválec s dvojitým turbem, který vznikl pro závodní projekt Genesis Magma Racing. Hyundai mluví o motoru „který dosud neexistoval“ a jehož konstrukce je „zcela odlišná“ od čehokoliv, co automobilka dosud vytvořila. Pro srovnání, zmíněný závodní motor pro Genesis GMR-001 vznikl v německém oddělení Hyundai Motorsport a vychází ze čtyřválce 1.6 z rallye WRC, přičemž přibližně 60 % dílů právě s touto menší jednotkou sdílí.

Co Hyundai skutečně chystá?

Oficiální odpovědi zatím chybí, a tak se nabízí hned několik scénářů. Může jít o stejný motor určený pro vytrvalostní závody, ale stejně tak může Hyundai připravovat silniční variantu pro novou výkonnostní divizi Genesis Magma nebo sportovní řadu Hyundai N. Existuje i možnost, že automobilka vyvíjí hned dvě různé pohonné jednotky, tedy jednu pro závodní speciály a druhou pro sériové silniční vozy s motorem uprostřed.

…a pak je tu ještě Hyundai N Vision 74

A zatímco automobiloví nadšenci spekulují, Hyundai stále drží v rukávu ještě jeden trumf. Fanoušci netrpělivě čekají, až se z futuristického konceptu N Vision 74 stane skutečný sériový vůz. I když by měl využívat kombinaci dvou vodíkových nádrží a baterie namísto klasického spalovacího motoru, jeho parametry i vzhled budí velká očekávání. Nabízí výkon 671 koní a působivý vzhled.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru