K zajímavému technickému prvenství se propracoval menší plzeňský autoservis, známý jako Ford Servis Plzeň. Ten sice nemá oficiální autorizaci, ale v Plzni a okolí je už léta známý jako místo, kde se o auta této značky dokáží skvěle postarat. Teď navíc přicházejí se zásadní novinkou. Jako jediní v ČR totiž dokážou opravit samočinnou osmistupňovou převodovku 8F35/40/57 s hydraulickým měničem. To je skvělá zpráva pro majitele tisíců vozů Ford Mondeo, S-Max, Galaxy, Kuga a dalších, které u nás s touto převodovou skříní jezdí.
Americký „osmikvalt“ je sice považován za mimořádně spolehlivý, ovšem vyžaduje pravidelné výměny oleje, nejpozději po 60 tisících ujetých kilometrech. A to je ten problém. V USA vám převodový olej vymění při každé druhé výměně oleje motorového, ale u nás se taková informace do servisních manuálů nějak nedostala, a tak tu poškozených automatů přibývá.
Jak je však možné, že se tyto převodovky v ČR dosud neopravovaly? On je to totiž díl kompletně vyráběný v USA, který se sem (v servisní síti Fordu) dováží jen jako celek. Autorizovaný servis vám proto převodovku umí pouze vyměnit za novou, ale to s demontáží, montáží a olejem stojí kolem sto osmdesáti tisíc korun. Jednotlivé díly potřebné pro opravu sem však žádný zavedený dodavatel nedováží a skříň tedy dosud nebylo jak opravit.
„S tím jsem se ale nechtěl smířit,“ říká k tomu technický ředitel Ford Servisu Plzeň, Radek Němec. „Už několik let totiž opravujeme dvouspojkové převodovky, tzv. Powershifty, a tak jsme našim zákazníkům chtěli nabídnout i opravy zmíněné měničové skříně. Ukázalo se ale, že si dodavatele všech dílů a hlavně servisních přípravků musíme sami najít v USA. A to bylo skutečné martyrium. Strávil jsem hledáním na internetu a mailováním stovky hodin, ale marně, většinou mi ani neodpověděli. Já ale umím být důsledný, umíněný a neodbytný, a tak jsem to zkoušel dál a dál, až jsem jednoho dodavatele přece jenom našel, i když je to až v Kalifornii. Pak už stačilo jen vyřešit dopravu a vybojovat tříkolový mač s celním úřadem, který stále nemohl pochopit, že ozubená kolečka vyrobená v Americe a z americké oceli opravdu nepocházejí z Ruska a nepodléhají tudíž dovozním restrikcím.“
To všechno se tedy panu Němcovi podařilo překonat a dnes už po českých silnicích jezdí asi 30 Fordů s jím opravenou převodovkou. Co ale taková oprava vlastně stojí? „Jsou to řádově desítky tisíc korun, většinou se vejdeme do částky 100 000,“ říká k tomu Němec. „Pouze když je převodovka poškozená tak, že z ní můžeme použít už jen obal, vyšplhá se cena na 130 000. A to s montáží, olejem – a navíc ještě dvouletou zárukou.“