Renault Kangoo se stal symbolem trhu lehkých užitkových vozidel – a nikdy nepřestal objevovat sám sebe. První generace vozidla pro volný čas s posuvnými bočními dveřmi, možnost volby délky karoserie a elektrická verze uvedená na trh v roce 2011 jsou jen několika příklady neutuchající invence tohoto modelu. Ani třetí generace není výjimkou: její unikátní boční přístup Open Sesame by Renault o rekordní délce 1,45 m je něco nevídaného.
Klíčem k tomuto průlomu bylo odstranění B sloupku. Takto radikální proměna si vyžádala také nemálo úprav. Zde je příběh vynálezu, který může změnit svět lehkých užitkových vozů, s hlavním inženýrem Françoisem-Xavierem.
Konceptů z autosalonů bez B sloupků je k vidění poměrně dost. U sériových vozů – těch, které se dostanou do stadia sériové výroby – to však nebývá časté. A u lehkého užitkového vozu tomu tak ještě nikdy nebylo, než přišel zcela nový Renault Kangoo Van se svými unikátními dveřmi Open Sesame by Renault. Týmy konstruktérů, designérů a výrobců to nezvládly jedním jednoduchým kouzelnickým trikem: přišly s bezpočtem nápadů, spojily je dohromady, stanovily si svůj díl překážek a nakonec přepracovaly celou architekturu vozidla, aby se vypořádaly s řadou různých výzev – včetně odolnosti dveří proti bočnímu nárazu. Vypořádání se se všemi těmito technickými požadavky si vyžádalo dokonce i úpravu výrobních linek.
Test Renault Kangoo Van Cool TCe 130 Open Sesame by Renault (2021)
Návrat do budoucnosti
Vše začalo v roce 2011 na mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu, kde Renault představil koncept vozu Frendzy bez B sloupků. Byl to osobní automobil i dodávka. A předznamenal průlom, který se do prodeje dostane o 10 let později: Open Sesame by Renault. Pro uvedení této inovace na trh byl vybrán zcela nový Kangoo Van. V zásadě drobost, že… jenže proměnit koncepční vůz v sériové vozidlo není snadné.
Nový druh technické a průmyslové výzvy
Tato výzva se nepodobala ničemu, co tým konstruktérů kdy předtím přijal: poprvé museli navrhnout vozidlo bez B sloupku. To znamenalo přepracovat architekturu vozidla a změnit umístění všech dílů, které jsou tak či onak připevněny k B sloupku. Přenesli například zámky na horní a spodní část vozidla, aby mohly být dveře ukotveny ke karoserii. Bezpečnostní pásy spolujezdce si prohodily strany. Nejdůležitější novinkou je však devět účelových výztuh, které byly přidány do dveří, aby vydržely boční nárazy.
Překonání technických překážek bylo jen první výzvou. Ta další byla zcela jiného rozsahu: výroba dodávky. Závod v Maubeuge, který vyrábí vozy Kangoo již 25 let, přizpůsobil své linky tak, aby zvládly funkci Open Sesame by Renault. To si vyžádalo více než jen několik úprav: konstrukce karoserie byla zcela přepracována. “Odstranění B sloupku u dveří Open Sesame by Renault znamenalo, že jej bylo nutné ve výrobním procesu znovu vytvořit,“ říká François-Xavier, hlavní inženýr, Nové Kangoo Van.
Výrobní proces se proto musel změnit. A tak se také stalo. Vlastně docela chytře. Když bok vozu vyjede z lisovací linky, má ještě středovou vzpěru. Jinými slovy, strana karoserie je vyrobena s dočasnou vzpěrou, aby se cestou do další fáze výrobního procesu nedeformovala. Na karosářské lince se pak dodatečná vzpěra odřízne. Poté šest robotů na této lince přidá řadu výztužných mechanismů, aby se zvýšila odolnost dveří proti nárazům. Tři geometrická zařízení monitorují dveře v reálném čase, aby se ujistila, že jsou správně sestaveny (s milimetrovou přesností). Poté se v lakovně na vůz umístí speciálně navržené závěsy, které drží rámy posuvných bočních dveří na svém místě. Nakonec se na montážní lince umístí těsnění do vozu – což je docela působivé, protože těsnění obepíná celou karoserii.
Odstranění B sloupku si vyžádalo přidání celkem pět kilogramů materiálu – a podstatně více svarů: standardní dveře jich mají asi 60, systém Open Sesame by Renault neuvěřitelných 101.
60 patentů a spousta cen
Kangoo, které letos slaví 25 let, se může pochlubit fantastickými prodejními výsledky: 5 milionů vozů (osobních a užitkových) a další stale přibývají. Průlomové řešení Open Sesame by Renault jej opět posouvá na přední příčky ve své kategorii. Pro tento model bylo podáno více než 60 patentů. A hned po uvedení na trh získal několik ocenění, včetně prestižních cen „International Van Of The Year“ a „L’argus Utilitaire de l’Année 2022“. Týmy, které se vypořádaly s tolika výzvami, aby tento nápad uskutečnily, mají spoustu důvodů k hrdosti!