Ojetých aut se v ČR v prvním pololetí prodalo více než za stejnou dobu v minulém roce. Jejich ceny klesají

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: AURES Holdings, Auto ESA - Foto: Pavel Srp - 26. 7. 2023


Za první pololetí roku 2023 se v České republice prodalo více ojetých vozidel než za stejné období v roce 2022. Vyplývá to z prodejních statistik největších českých autobazarů. Český trh nabídl za první pololetí letošního roku 41 149 zánovních automobilů, což je ve srovnání s předcházejícím druhým pololetím loňského roku nárůst o 9 148 aut.

„Přestože situace na trhu nových automobilů není stále stabilní a čekací doby jsou mnohdy delší než rok, situace na sekundárním trhu zánovních vozů se postupně zlepšuje. Letošní první pololetí mohli zákazníci na celém českém trhu vybírat z o čtvrtinu většího množství zánovních aut než v posledním pololetí loňského roku. Zánovní auta svými parametry suplují nedostatkové nové vozy. Jsou nejen ihned k dispozici, ale vyznačují se i nízkým věkem a nájezdem, zárukou od výrobce a cenou až o čtyřicet procent nižší než nové vozy,“ okomentovala situaci na sekundárním automobilovém trhu Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings.

“Zatímco v 1Q roku 2023 byly výsledky téměř shodné jako v předchozím roce, tak v 2Q došlo k nárůstu prodejů o více než 10 %. To celkově znamená nárůst prodejů o 1100 vozidel za první půlrok 2023,” uvedl Filip Kučera, marketingový ředitel Auto ESA. „Zajímavou změnou je návrat zájmu o dieselové motory, předpokládám, že na konci roku bude poměr prodejů ve prospěch dieselů,“ doplňuje Kučera.

Nejprodávanější ojetiny

Zánovní automobily jsou v české inzertní nabídce nejvíce ve variantě SUV (40 %), hatchback (22,7 %) nebo kombi (18,4 %). Nejčastěji jde pak o značku Škoda s modely Fabia (8 %), Octavia (5,8 %) nebo Scala (5,1 %). Většina nabízených zánovních aut má benzinový motor (58,2 %), ale významně vzrostla nabídka alternativních paliv. Poslední pololetí mohli Češi vybírat z téměř dvojnásobného množství zánovních, čistě bateriových vozů (konkrétně 1 711) a hybridů (2 336) než o pololetí dříve. Z elektromobilů je nejvíce inzerovaná Škoda Enyaq iV (13,6 %) a z hybridů Toyota Corolla (11,7 %).

Čeští muži nejčastěji kupují ojetiny v s karoserií kombi a v šedé barvě. Značka ani model nepřekvapí

Potvrzuje to i Auto ESA. „Na pozicích TOP 5 značek nedošlo k žádné změně a první místo v žebříčku nejprodávanějších značek si jasně drží Škoda s podílem 35 %, druhá v pořadí je značka Volkswagen s 11 %, třetí pak Ford s podílem 10 %. Do top 5 značek se dostali Renault a Hyundai. Skokanem prvního pololetí se stala značka Dacia, která se pomalu dotahuje na TOP 5,“ uvádí Kučera.

U Auto ESA jsou nejprodávanější ojetiny s benzinovým motorem, ale oproti předchozímu období došlo téměř k vyrovnání prodejů naftových a benzinových vozů. Zatímco v roce 2022 byl poměr 51,5 % benzín a 46,5 % nafta, tak v roce 2023 je poměr 50 % benzín a 48 % nafta, zbytek jsou auta s alternativním pohonem. Hlavním důvodem je zvýšení rozdílu cen nafty a benzínu. Současný rozdíl mezi těmito palivy může být i několik korun na litr ve prospěch nafty. S cenou paliv souvisí i nárůst zájmu o elektrické vozy a hybridy. Nejprodávanějším modelem mezi elektrickými vozy byla Škoda Citigo s 50% podílem, na druhé místo se pak dostalo BMW i3.

Změny v cenách a průměrném stáří vozidel

Ceny zánovních vozů, které jsou na středoevropském trhu nabízeny nejčastěji ve věku do dvou let stáří a s nájezdem do dvaceti tisíc kilometrů, po dlouhých třech letech začínají stabilizovat. V posledním pololetí se střední hodnota ceny těchto automobilů v České republice zastavila na 669 900 korunách, to je o 9 100 korun méně než v druhém pololetí loňského roku. V sousedních státech ale cena zatím ještě mírně roste. V Polsku se zánovní auta nabízela nejčastěji za 663 276 korun (124 000 PLN) a na Slovensku za 828 625 korun (35 000 EUR).

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru