Pandemie je na ústupu a s rozvolněním covidových opatření se zákazníci opět vrátili do obchodů. Trh s ojetinami láme rekordy a odložená spotřeba spojená s extrémní poptávkou tlačí ceny některých modelů nahoru. Dalším faktorem, který působí na cenu ojetých aut je omezená výroba nových vozů v důsledku nedostatku čipů a polovodičů.
Společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna analyzovala vývoj cen na trhu u pětiletých ojetin (rok výroby 2016) v lednu letošního roku v porovnání s aktuální situací.
„Pokud se podíváme na TOP 5 nabízených modelů na trhu v České republice, tak suverénně nejvyšší nárůst ceny za poslední půlrok zaznamenal třetí nejprodávanější model Volkswagen Passat, kde medián ceny pět let starého vozu od ledna vzrostl o 26 500 korun na současných 346 500 Kč (+ 8,3 %). Takto rapidní nárůst ceny nepamatujeme,“ říká provozní ředitel autocenter AAA AUTO Petr Vaněček.
Obrovská poptávka pochopitelně nutí prodejce i ke zvýšení výkupních cen. „Zákazníkům, kteří v současné době přemýšlí o obměně vozového parku, se vyplatí koupit novější vůz teď. Ceny v nejbližších měsících pravděpodobně ještě porostou v řádu jednotek procent,“ doplňuje Vaněček.
V procentech je nejvyšší nárůst u modelu Škoda Rapid, jehož mediánová cena za posledních šest měsíců stoupla o 9 % na současných 218 000 korun. Ještě v lednu se přitom tento model nejčastěji prodával o 18 000 levněji. Podobně je na tom i Volkswagen Golf, který je nejčastěji nabízen za 288 000 korun, přičemž na začátku roku to bylo 269 900 (+ 6,7 %).
Podobná situace je i v Polsku. Nejoblíbenější a dlouhodobě nejprodávanější model Opel Astra zdražil od ledna o 6,5 % a aktuálně je nejčastěji nabízen za 41550 PLN (234 000 korun). Zdražení v Polsku se pohybuje v rozmezí mezi 4 a 7 % v závislosti na konkrétním modelu. Obecně nejméně podražila auta na Slovensku, kde se ceny ojetin zvýšily maximálně do 5 %. Jedinou výjimkou je Volkswagen Golf, jehož cena stoupla o 10,7 % na 11 945 € (303 884 korun).
Zvýšení cen pětiletých, ale i dalších ojetin je i důsledkem dlouho zavřených hranic se státy západní Evropy, odkud se v posledních letech běžně dováželo okolo 14 500 aut měsíčně. V loňském roce se však do Česka dovezlo o necelých 30 000 ojetin méně, v průměru tedy jen okolo 12 500 měsíčně.
„Třicet tisíc aut tak v současné době v Česku chybí a jsme závislí zejména na obchodu s tuzemskými ojetinami. Pro zákazníky jsou tuzemské ojetiny bezpečnější variantou, protože je u nich výrazně jednodušší dohledat historii daného vozu, ale vzhledem k vysoké poptávce vzrostly jejich ceny. S postupným rozvolňováním a sílícím dovozem by se však současné vysoké ceny mohly do konce roku ustálit,“ předpovídá Petr Vaněček.
Ještě že jsem si koupil nový…. Za starý bych se nedoplatil.