Volkswagen dnes zahajuje předprodej vrcholné verze Golfu s nejvyšším výkonem v historii. Golf R měl vždy pohon všech kol, vždy nabízel pozoruhodnou dynamiku, jeho design byl vždy exkluzivní, což platí i pro jeho výbavu, a po technické stránce byl vždy majákem své třídy – třídy Golfu. A tak je tomu i tentokrát.
Golf R přijíždí v závěru roku 2020 na start jako první Volkswagen s novým pohonem všech kol: „4MOTION s funkcí R-Performance Torque Vectoring“. Inteligentně síťově propojený systém zpřístupňuje novou dimenzi jízdní dynamiky.
Volkswagen poukazuje novým sportovním vozem na mimořádně velký potenciál modelu Golf, vyráběného již v osmé generaci. Ikona kompaktní třídy s výrazně více než 35 miliony vyrobených vozů pokrývá nyní rozsah výkonů od 66 kW/90 koní do 235 kW/320 koní nového Golfu R. Zákazníci mohou objednávat vozy Golf s motory na benzin (TSI), naftu (TDI) včetně nejmodernějšího systému Twindosing, i na zemní plyn (TGI), ale také s 48V mild hybridními (eTSI) nebo plug-in hybridními pohony. Golf jako jeden z mála velkosériově vyráběných modelů na světě překračuje hranice jednotlivých segmentů díky tak širokému spektru variant ve spojení s čistým a moderním designem.
Nad všemi dosavadními verzemi stojí nyní nový Golf R – dosud nejvýkonnější varianta modelové řady Golf. Svou technikou pohonu překonává všechno, co bylo do současnosti pod označením Golf uvedeno na trh. Pátá generace sportovního vozu zrychlí z klidu na 100 km/h za pouhých 4,7 sekundy. Při 250 km/h ukončí další akceleraci elektronický omezovač. Zákazníci si však mohou na přání objednat Golf R také s paketem „R Performance“. V tomto případě se nejvyšší rychlost zvýší na 270 km/h.
Jízdní výkony však zdaleka nejsou jediným faktorem, který definuje charakter nového Golfu R. Významnou roli hraje také kombinace intenzivní hnací síly s maximem točivého momentu 420 Nm, velmi moderního podvozku a nejprogresivnějšího pohonu všech kol v této třídě. Výsledkem je nová definice jízdní dynamiky.
Fúze nového pohonu všech kol a technicky vyspělého podvozku přináší řadu inovací, které nabízejí nejvyšší míru agility a radosti z jízdy. Systém 4MOTION s funkcí R-Performance Torque Vectoring variabilně přenáší hnací sílu mezi čtyři poháněná kola. Točivý moment přeplňovaného zážehového motoru je v modelu Golf R rozdělován novou rozvodovkou zadní nápravy nejen mezi přední a zadní nápravu, ale také variabilně mezi zadní kola. Zejména v zatáčkách se tím výrazně zvyšuje agilita.
Světovou novinkou je síťové propojení pohonu všech kol s dalšími podvozkovými systémy, jakými jsou elektronické uzávěrky diferenciálů (XDS) a adaptivní regulace podvozku (DCC), prostřednictvím manažera jízdní dynamiky. Nový Golf R nabízí díky tomuto vzájemnému propojení optimální trakci a maximálně precizní jízdní vlastnosti s neutrální charakteristikou.
Definitivní nastavení nového Golfu R bylo ostatně cizelováno na legendární Severní smyčce Nürburgringu. Ve spojení s paketem „R Performance“ disponuje Golf R dokonce speciálním jízdním režimem pro Nürburgring s označením „Special“. Všechny zásadní parametry pohonu jsou v jízdním módu „Special“ přizpůsobeny legendárnímu závodnímu okruhu – i nový pohon všech kol. A to přináší měřitelné výsledky. Z interních testovacích jízd na Severní smyčce Nürburgringu vyplývá, že je Golf R, sériově vybavený 7stupňovou dvouspojkovou převodovkou (DSG), až o 19 sekund rychlejší na kolo než předchůdce (7 minut a 51 sekund).
Ohlédnutí do minulosti: První Golf R32, představený v roce 2002, byl automobilovou senzací. S šestiválcem 3,2 litru o výkonu 177 kW/241 koní byl nejvýkonnějším Golfem, který Volkswagen do té doby vyrobil. Navíc měl pohon všech kol a z nuly na 100 km/h dokázal zrychlit za pouhých 6,6 sekundy. Oproti původním plánům se prodal trojnásobný počet vozů. Od poloviny roku 2003 se jako první Volkswagen na světě dodával s dvouspojkovou převodovkou (DSG). V roce 2005 debutoval druhý Golf R32, který byl s výkonem 184 kW/250 koní ještě o trochu výkonnější a suverénnější. O čtyři roky později, na IAA 2009 ve Frankfurtu, se odehrála světová premiéra nástupce na základě šesté generace Golfu. Volkswagen u něj vyměnil atmosféricky plněný motor V6 za přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec (TSI), který byl o 21 procent hospodárnější. Z „R32“ se stalo „R“. Výkon třetí generace přitom vzrostl na 199 kW/270 koní. V září 2013 následovala, znovu na IAA, čtvrtá generace modelu Golf R na základě Golfu 7, která s výkonem 221 kW prolomila magickou hranici 300 koní.