Silný a robustní vůz s pohonem všech čtyř kol budící respekt a pocit bezpečí. Toyota RAV4 stvořila v roce 1994 jedno z prvních SUV, a dala tak vzniknout dnes tolik oblíbenému typu vozidla. Od uvedení první generace ale uběhlo hodně času a dnes se představuje v pořadí již pátá generace, která nově perfektně kombinuje praktické vlastnosti SUV s hybridním motorem. Co dalšího přinese a čím by si mohla získat příznivce u nás?
Pohonná jednotka se skvělým výkonem a nižší spotřebou
Jednou z velkých změn oproti minulé generaci je rozhodně nabídnutí hybridní pohonné jednotky. Jde o motor 2,5 Hybrid Dynamic Force o výkonu 222 koní pro variantu s pohonem všech čtyř kol. Autonomní dobíjení a mnohaleté zkušenosti s vývojem hybridních motorů daly vzniknout agregátu s přesvědčivým výkonem i při kombinaci s takto velkým autem. Dle uváděných parametrů motoru tah opravdu nechybí, protože zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za fantastických 8,1 sekundy.
Nový hybridní motor toho ale umí ještě víc. Jednotka řízení energie i samotná baterie jsou i při zachování stejné kapacity zmenšeny a dány do více kompaktních rozměrů. Vylepšená je i převodovka, která klade důraz na plynulý chod bez ztrát energie. Nová baterie je tak o celých 11 procent lehčí. Emise jsou velmi nízké a nový motor bude pracovat s Atkinsonovým cyklem a delším zdvihem. Maximální možnou efektivitu zvyšuje u Toyoty již léty prověřený a vyladěný systém proměnného časování ventilů. Celkově vylepšení pro novou generaci přináší efektivnější spalování, snížení ztrát energie a snížení spotřeby, která je pro kombinovanou spotřebu kolem 4,6 l/100 km. Při jízdě si můžete vybrat i z různých režimů, jako jsou Eco, Normal nebo Sport pro svižnější jízdu.
Kvůli požadavkům na neustálé snižování emisí se dá čekat, že se tato verze ujme na evropských trzích. K dispozici ale bude i varianta s klasickou spalovací pohonnou jednotkou. Půjde o nový benzínový motor s objemem 2 litrů a přímým vstřikováním. Na výběr bude i mezi automatickou a manuální převodovkou.
Nový podvozek s architekturou TNGA K
Toyota RAV4 páté generace nabídne i zcela nový podvozek. Nová podvozková architektura TNGA K je zdrojem excelentních dynamických vlastností, protože vozu přidala nízké těžiště v kombinaci s vyváženou pevností, tuhostí a pružností. Díky tomu se konstruktérům povedlo stvořit vůz, který si zamilujete pro povznášející radost z řízení i skvělému pohodlí skoro až netypickému pro tak velké auto.
Jedním z důvodů, proč se pustit do vývoje nové podvozkové architektury byl i bezpečnostní faktor. Přesné odezvy od volantu a téměř dokonalé vyvážení hmotnosti mezi přídí, zádí i jednotlivými stranami zlepšuje stabilitu a přilnavost i při ostřejší jízdě, k čemuž může relativně silný motor občas nabádat.
Moderní koncepce a originální design
I díky nové architektuře podvozku měli designéři karoserie i vnitřku vozidla téměř volnou ruku. Výsledkem je robustní, ale přesně vzhledově atraktivní vůz, který ve své třídě rozhodně vynikne. Výraznější design je moderní a staví na opakování tvarů a linií i ve vnitřních prostorech vozidla. Celkový vzhled značně ovlivňuje i zvýšení světlé výšky v porovnání s předchozí generací. Použita jsou větší 17 palcová kola a i díky velkému zavazadlovému prostoru, který sám o sobě má objem 580 litrů, je Toyota RAV4 velmi univerzálním vozidlem, jež využijete do města, do přírody i pro velké nákupy nebo stěhování.
Víte, jakých je 8 největších zajímavostí z historie Toyoty RAV4?
Ve jménu pohodlí a bezpečí
Protože jde o velké auto a sloupky u starších modelů jsou poměrně velké a mohly bránit ve výhledu, bylo potřeba zapracovat i na těchto faktorech. Posunutí kapoty díky novému podvozku umožnilo zvětšení výhledu pro řidiče a bylo možné ztenčit i přední sloupky. Ke zvýšení bezpečnosti napomáhá i zlepšení jízdních vlastností a zvýšení stability vozu.
Nově se většímu pohodlí mohou těšit i cestující na zadních sedadlech, protože v porovnání s předchozí generací došlo ke zvetšení prostoru na nohy. Doplněny byly i výdechy pro cirkulaci vzduchu. Jistě potěší i elektrické ovládání pátých dveří, které si tak otevřete i v případě, že máte plné ruce. Do auta po složení sedadel bez problémů dáte i větší břemena a praktické je i oboustranná podlaha, která se hodí pro převoz špinavého nákladu. Moderním prvkem je i nový ovládací panel.
Využití pohonu všech čtyř kol s inteligentním systémem
Na výběr bude z varianty pouze s předním pohonem nebo čtyřkolky. Pohon všech kol je pro SUV vozy typický, a pokud hledáte auto i na práci a do složitějšího terénu, určitě zvolte tuto variantu. U páté generace RAV4 je navíc pohon všech kol vylepšen integrovaným řízením. V praxi jde o to, že systém sám reguluje a ovládá asistenta řízení, ovládání brzd i rozdělení hnacího momentu. Díky tomu dostanete z vozidla ještě víc.
O faktu, že půjde i o plnohodnotné pracovní vozidlo, svědčí i nový systém s vyšší vyprošťovací schopností. Jde o režim Trail mode, který umožňuje efektivní záběr i na nevhodném a velmi nepřilnavém povrchu. Je tak ideální pro jízdu ve složitém terénu, protože značně snižuje riziko uvíznutí. Jakmile dojde k protáčení jednoho kola, systém to rozpozná a přenese část hnacího momentu nad kolo, které je v kontaktu s povrchem, aby se vůz dostal z problémů a bylo možné pokračovat v cestě. I díky tomu vzniká moderní SUV stavících na tradičním modelu v kombinaci s novými inteligentními prvky pro výrazné usnadnění a zpříjemnění jízdy.