Evropský online marketplace Carvago prověřil za dobu své existence pro své evropské zákazníky více než třicet tisíc německých ojetin do stáří deseti let. Díky své vlastní databázi nyní předkládá zajímavou analýzu z pohledu lokalit a trendů za poslední dva roky.
Zhoršující se kvalita ojetin
Carvago již pro své zákazníky zkontrolovalo více než třicet tisíc ojetin s dominantním podílem vozů z Německa. „Německo je stále dominantním zdrojem kvalitních ojetin pro střední Evropu, zároveň se jedná o blízkou destinaci. Zatímco Češi se zbavují svých nových aut kolem stotisícového nájezdu, Němci tak činí v lehce nadpoloviční hodnotě, v průměru kolem šedesáti tisíc km,“ říká Marek Dvořák, šéf výkupu vozů a dodává: „Co je pro Němce už nezajímavá ojetina, to je velice atraktivní vůz pro trhy střední Evropy.“
Za poslední dva roky se kvalita ojetin v Německu výrazně zhoršila a podle Dvořáka už se nejedná o tak prémiový trh, jako v minulosti: „Náš dlouhodobý průměr nedoporučených aut z Německa je v poměru 4:1, ale letos už jsme se v některých měsících dostali na poměr 2:1, tedy že dvě doporučíme a jedno ne. To má samozřejmě dopad i na kvalitu tuzemského trhu ojetin. Výrazně lepší výsledky mají naše kontroly ve Švédsku a překvapivě v například v Rumunsku. Tamní trh je sice znám stáčením tachometrů, ale to se týká především levných aut a starších prémiových vozů. Ojetiny v zánovním stavu se dají v Rumunsku koupit ve skvělém stavu a za lepší cenu.“
Nejčastější závady
Podle Dvořáka jsou třemi nejčastějšími důvody pro nedoporučení ojetiny tyto: „Často se setkáváme s neodbornými opravami poškození. Když zákazník kupuje čtyři roky starou ojetinu s osmdesáti tisíci na odometru, není v základu špatně pokud má za sebou ojetina nějakou opravu, největším problémem bývají neodborné opravy, které do budoucna zadělávají na ještě dražší opravu. Běžným jevem je neúměrné opotřebení interiéru a exteriéru vůči stáří a kilometrům, to často vede k podezření, že bylo vozidlo ve vozovém parku některé z půjčoven či car sharingových společností. V poslední řadě jsou to zásadní technické vady, u kterých zákazníkům nedokážeme predikovat budoucí náklady na opravu – takovým se vyhýbáme samozřejmě obloukem.“
Důležitou radou pro české zákazníky při dovozu ojetiny ze zahraničí je zejména důkladná technická kontrola vozidla, ideálně nezávislým technikem.