skoda_enyaq_rs_iv-dobijeni

Německo je v rozpočtové krizi. Kvůli úsporám narychlo zastavilo veškeré dotace na elektromobily

Autor: Anina Russová - Zdroj: ČTK - Foto: Pavel Srp - 18. 12. 2023


Německo vždy patřilo k velkým průkopníkům elektromobility. Fakt, že to s ní myslí vážně dokládal i štědrý systém dotací na nákup elektrických aut, který se osvědčil. Němci elektromobily kupovali, ale zdá se, že tomu je teď konec. I Německo se dostalo do rozpočtové krize a jednou z cest, jak se z ní chce dostat, je zastavení veškerých příspěvků na nákup elektrických aut. Jakkoliv byl tento krok očekávaný, nakonec přišel velmi rychle, za což si tamní vláda vyslechla řadu kritických připomínek.

„Po uplynutí 17. prosince 2023 nelze u Spolkového úřadu pro hospodářství a kontrolu vývozu (BAFA) podávat nové žádosti o ekologický bonus,“ oznámilo v sobotu ministerstvo hospodářství. „Už přislíbených podpor se to netýká, peníze budou vyplaceny,“ dodalo. Zrušení veškerých dotací ale bylo velmi rychlé. Ministerstvo hospodářství to s konkrétními termíny oznámilo teprve o uplynulém víkendu, což vyvolalo kritiku.

Ministerstvo tento krok obhajuje listopadovým verdiktem ústavního soudu, po kterém se země ocitla v rozpočtové krizi. Soud totiž tvrdí, že převod 60 miliard eur do klimatického fondu byl protiústavní. Ve státní kase tak najednou chyběly desítky miliard eur. Nedostatek peněz pro letošní rok vláda vyřešila rozpočtovým dodatkem, který v pátek parlament schválil.

Opoziční konzervativní unie CDU/CSU náhlé ukončení státní podpory kritizovala, protože to podle ní povede k dalšímu útlumu už tak stagnujících prodejů elektrických aut. Výhrady má i parlamentní frakce sociální demokracie (SPD), která ministra hospodářství za Zelené Roberta Habecka vyzvala k méně radikálnímu skončení podpory. Řada politiků, ale i odborníků naopak ukončení podpory schvaluje, protože dle jiných názorů dotace a podpory jen pokřivují trh. Ministerstvo hospodářství navíc uvedlo, že finance již došly a že ekonomický plán čerpání peněz z klimatického fondu pro nadcházející rok musí být přepracován.

Německo podporu dle ČTK už výrazně omezilo od letošního ledna, kdy se přestala týkat vozů s hybridním pohonem a zúžena byla na čistě elektrická auta. „Nejvyšší příspěvek od ledna činil 4500 eur (110 000 Kč) místo předchozích 6000 eur (147 000 Kč). Klíčovou podmínkou bylo, že vůz musel podle čisté ceníkové ceny stát méně než 40.000 eur (980 000 Kč). Nárok na podporu nicméně měli i majitelé dražších aut, pokud vůz nestál více než 65.000 eur (1,6 milionu Kč). V takovém případě od letošního ledna dostávali 3000 eur (73 500 Kč),“ vysvětluje ČTK.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru