Test-Mitsubishi_ASX_20_4WD_CVT_LPG- (2)

Němci zveřejnili nejspolehlivější ojetiny. Poradili i to, na co byste si u nich měli dát pozor

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Autobild - Foto: Pavel Srp - 12. 8. 2023


Ceny nových aut za posledních pár let raketově vystoupaly a pro spoustu lidí je tak řešením koupě ojetiny. A to přestože jejich ceny také vyrostly. Jenže jak koupit to správné auto a jezdit, aniž byste museli stále jen platit drahý servis? Německý magazín Autobild zveřejnil žebříček 6 nejspolehlivějších.

Autobild vybíral tyto spolehlivé ojetiny jako cenově dostupné, kvalitní, spolehlivé, ale i jako praktické. Jde o modely, které stojí často ve stínu jiných, známějších a od větších automobilek. Statistiky německých STK (tedy TÜV), ale ani statistiky poruchovosti německého autoklubu ADAC příliš nelžou.

A jaké ojetiny byste měli mít ve svém hledáčku, pokud chcete hlavně jezdit a řešit jen provozní věci?

Honda Civic – 9. generace (2011 – 2017)

Ačkoliv jde o auto, které svým vzhledem rozhodně neučaruje každému, jeho kvality mu nelze upřít. Předchozí generace oblíbeného hatchbacku stojí ve stínu Golfu, Leonu, ale i Astra a je to škoda. Nabízí totiž úsporné motory (přestože benzinové motory 1,4 VTEC a 1,8 VTEC nejsou příliš dynamické), praktický interiér (má např. tzv. „magic seats“), ale hlavně spolehlivost.Pozor byste si ale měli dávat na brzdový systém, kde se častěji opotřebovávají kotouče. Zkontrolujte si také, zda má případně vámi vybraný Civic v rámci svolávací akce vyměněné airbagy, protože z výroby dostal problémové airbagy Takata.

test-honda-civic-1_6-i-dtec
Honda Civic – 9. generace | Foto: Pavel Srp

Kia Venga – IN (2010 – 2019)

Kia Venga nebyla příliš úspěšným modelem, zákazníci spíše upřednostňovali sourozenecký Hyundai ix20 anebo jiné konkurenty, ale je to škoda. Jde o auto odvozené z modelu Kia Soul, které dokáže oslovit prostorností a praktičností interiéru. Na malém půdorysu nabízí opravdu hodně místo a navíc také spoustu odkládacích přihrádek a prostor. Benzinové motory jsou spolehlivé a jejich náklady na údržbu jsou nízké, je u nich ovšem potřeba každých 90 tisíc kilometrů kontrolovat ventilové vůle. Spousta modelů z posledních let výroby je navíc ještě v tovární sedmileté záruce. Mezi slabé stránky auta patří vrzání středové konzole, stejně jako občasné vrzání interiérového obložení. Pokud předchozí majitelé s autem jezdili na nekvalitních silnicích, počítejte s tím, že bude mít pravděpodobně opotřebované klouby, tlumiče a pružiny.

test-kia-venga-16-cvvt-92-kw-nahled
Kia Venga | Foto: Pavel Srp

Toyota Auris – E180 (2013 – 2019)

Model japonské automobilky přišel a zase odešel, v zákaznících nezanechal výraznější stopu. O to zajímavější volba to je v případě ojetého auta. Opět jde o auto, které zůstalo ve stínu jiných modelů, přestože nabízel jednoduchost, kvalitu, ale také třeba úsporný hybridní pohon. Mezi slabé stránky tohoto modelu patří slabší dynamika všech pohonných jednotek. U přeplňovaného motoru 1,2 Turbo častěji odcházely zapalovací cívky. A u zmiňovaného hybridu byly zaznamenány častější problémy s baterií. Potěší, že se nemusí měnit vždy celá, ale lze vyměnit jen některé špatné segmenty.

Toyota Auris
Toyota Auris | Foto: Toyota

Hyundai i20 – GB (2014 – 2020)

I předchozí generace kompaktního modelu z Koreje by si měli zákazníci všimnout. Hyundai u i20 bodoval vysokou kvalitou materiálů i zpracování, ale i komfortem a kvalitou jízdy. Úspěšný je tento model i v TÜV Reportu s nadprůměrnými známkami. Nedostatkem mohou být slabší pohonné jednotky z počátku výroby. Od roku 2016 ale do nabídky přibyl přeplňovaný tříválec s výkonem až 88 kW. Nechyběla ani zajímavá outdoorová verze i20 Active. Mezi slabé stránky malého hatchbacku patří starší čtyřstupňový automat, který velmi znatelně zvyšoval spotřebu paliva a zároveň ještě zhoršoval dynamiku. Později jej nahradila dvouspojková převodovka DCT. Občasné problémy mohou nastat i s ložiskem spojky a nepříliš kvalitní byl lak karoserie.

test-2018-hyundai-i20-10-t-gdi-120-88-kw-dct
Hyundai i20 | Foto: Matěj Skalický

Suzuki Swift – RZ/AZ (od 2017)

Chybu neuděláte ani se současným Suzuki Swift. Je to auto, jehož délka není ani čtyři metry, takže jeho konkurenti nabídnou zpravidla více místa, ale díky tomu je malý Japonec naopak obratný.  Raritou malého Swiftu je to, že se nabízí i s pohonem všech čtyř kol Allgrip, to žádný jeho konkurent neumí. Co naopak někteří umějí, to je mild-hybridní pohon, ale ani ten v nabídce Swiftu nechybí, stejně jako sportovní verze Sport se 140koňovým turbomotorem. Všechny motorizace mají takřka bezúdržbový rozvodový řetěz a motor netrpí na žádné typické problémy. Jednou z mála slabých stránek auta je horší akustická izolace kabiny, Swift patří k hlučnějším autům ve třídě, což ve Swiftu Sport sice asi nevadí, ale v běžné verzi už ano. Pozor je třeba si dávat na napínák klínového řemene a korozi karoserie.

2021-suzuki_swift-mild-hybrid- (4)
Suzuki Swift | Foto: Suzuki

Mitsubishi ASX – 1. generace (2010 – 2021)

Stálicí ve spolehlivosti je standardně první generace oblíbeného crossoveru Mitsubishi ASX. To zůstalo v nabídce dlouhých 11 let, přičemž mezitím dostalo několik větších či menších modernizací. Teprve v letošním roce jej nahradila nová generace na základech aliančního modelu. Nabízelo se jak s naftovým motorem, tak zejména s benzinovými, ale i s pohonem na LPG. Standardem byl pohon předních kol, ale za příplatek mohla být čtyřkolka. Ta ovšem v nabídce ojetin hraje minoritní roli (asi 20 %). Nevýhodou je pro majitele vyšší cena náhradních dílů, ale také podprůměrná ochrana proti korozi. Ta se často nachází na podvozku, věnujte mu tedy před koupí čas. ASX může mít také problémy s ruční brzdou a turbodmychadlem u naftových motorů.

Mitsubishi ASX test
Mitsubishi ASX | Foto: Jan Karlík
Štítky: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru