Čím dál tím víc věcí máme na elektřinu. Od spotřebičů, přes vytápění až po elektromobily. A začíná se ukazovat, že elektřiny může být velmi rychle hodně málo. Samozřejmě by to vyřešily masivní investice do infrastruktury, ty se ale nekonají. Ale právě elektromobilů je stále víc. Tahle rovnice s negativním výsledkem zatím má jediné řešení, kterým je možné omezování dodávek elektřiny.
Nejde ale o to, že by snad stát prostě vypnul elektřinu. Jen v Německu hodlají do budoucna pracovat s vytížeností sítě. Jakmile začnou být odběry až příliš velké a hrozily by kvůli tomu problémy s dodávkami proudu, omezí stát množství proudu, které poteče do domácností. Pomoci k tomu má nový zákon, který v Německu začne platit od nového roku a který v případě potřeby umožní státu do domácností posílat maximálně 4,2 kW.
To by mělo bez problému stačit na běžný provoz domácnosti, ale nabíjení elektromobilů už bude problém. Pokud by někdo chtěl v dobu, kdy budou dodávky elektřiny nabíjet svůj vůz, pak při verzi s kapacitou 77 kWh mu to zabere asi 18 hodin. Ale to jen v případě, kdy nebude používat jiné spotřebiče, které si jinak z toho přídělu také něco vezmou. Při nabíjení pak potřeba počítat s nějakými ztrátami, takže v konečném důsledku by nabíjení takového elektromobilu mohlo zabrat i 22 hodin.
Německé úřady podle agentury Reuters zatím ovšem nic takového nechystají. Novým zákonem se snaží být jen připraveny na nárůst elektromobility. Už teď bývá špička při nejvyšších odběrech velmi vysoká. Ve chvíli, kdy by se navíc naplnily plány spolkového kancléře Olaf Scholz a Němci by v následujících několika málo letech opravdu přešli ve velkém na elektromobilitu by snadno mohlo dojít k velkým problémům v dodávkách elektrické energie. A tomu se regulací snaží úřady zabránit, protože jde o levnější a jednodušší krok než masivní výstavba elektrické infrastruktury. Jak ale upozorňuje řada odborníků, bez té se v budoucnu svět neobejde. A Evropa především.