2025-porsche-911-carrera-s-2

Nejvýkonnější Porsche 911 v historii je hybridní, plug-in hybridní 911 ale nikdy nevznikne. Porsche vysvětluje proč

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: motor1.com, drive.com.au - Foto: Porsche - 4. 12. 2025


Současná generace Porsche 911 je větší, bezpečnější a komfortnější než její předchůdci. Už také vstoupila do éry elektrifikace. Přesto má jeden z nejznámějších sportovních vozů světa k zásuvce pořád překvapivě daleko.

Viceprezident modelových řad 911 a 718 Frank Moser otevřeně říká, že myšlenka plug-in hybridní 911 se značce nezamlouvá. Nejde prý o neochotu vůči elektřině, ale o fyziku a prostor, se kterým se u tohoto auta pracuje mnohem hůř než třeba u SUV.

Porsche 911 má motor vzadu, vpředu jen omezený zavazadelník a siluetu, kterou si Porsche bedlivě střeží. Jakmile by konstruktéři chtěli do vozu vmáčknout větší baterii, výkonnější elektromotor, generátor a kompletní nabíjecí systém s možností jízdy čistě na elektřinu, museli by změnit základní tvary auta. To znamená jinak rozložit hmotnost, přestavět některé komponenty a možná i zvětšit karoserii. A to je přesně to, čemu se Porsche u 911 brání.

Moser popisuje, že při vývoji se vedla diskuse, zda by 911 neměla umět aspoň několik kilometrů jet čistě na elektřinu. Brzy ale narazili na limity. I čistě elektrický dojezd řádově tři až čtyři kilometry by vyžadoval podstatně větší akumulátor, než jaký se do současné 911 bez zásahu do proporcí vejde. Jakmile by auto mělo kvůli tomu nabrat na objemu, pro projekt plug-in hybridu to byla konečná.

Porsche ustupuje z elektrických plánů. Cayman a Boxster dostanou hybridní šestiválec z 911

I proto v Zuffenhausenu nakonec zvolili jinou cestu. Místo plug-in hybridu sáhli po takzvaném „performance hybridu“, který má pomoct výkonu a reakci motoru, ne dojezdu na elektřinu.

Jak funguje T-Hybrid a co bude dál

V modernizované generaci Porsche 911, 992.2 se tak objevuje systém T-Hybrid, který dostaly verze GTS a Turbo S. Principem připomíná spíše výkonný mild-hybrid než plnohodnotný hybridní pohon. Auto neumí jet čistě na elektřinu, elektromotor ale spalovacímu šestiválci výrazně pomáhá. Podle Porsche přidává až 40 kW navíc, což je výkon, který se při akceleraci i pružnosti opravdu projeví.

Zajímavé je, jakým způsobem se podařilo elektrické části do vozu vměstnat. V 911 pracuje 400voltová baterie, která je stejně velká jako dřívější 12V akumulátor a leží na stejném místě v přední části auta. Jinými slovy, inženýři si pro nový akumulátor „vypůjčili“ schránku staré autobaterie a odmítli hledat nový prostor, který by změnil rozložení hmotnosti.

Moser zdůrazňuje, že to nebylo jednoduché. Elektrický kompresor, elektromotor, výkonová elektronika a další prvky musely vzniknout s jediným cílem: vejít se do daného balíku bez toho, aby Porsche 911 změnilo charakter. Rozložení hmotnosti a základní architektura vozu jsou pro něj natolik zásadní, že kvůli nim padla i myšlenka na plug-in hybridní verzi.

To však neznamená, že dveře k nabíjecímu hybridu jsou definitivně zavřené. Moser připouští, že výrazný pokrok v akumulátorech, například nástup účinnějších pevných elektrolytů, by mohl situaci změnit. Pokud by se baterie dramaticky zmenšily a odlehčily, mohla by se automobilka do nového vývoje opět pustit. Do té doby ale platí jednoduché pravidlo: jakmile by 911 kvůli dobíjení musela změnit proporce nebo přibrat zbytečná kila navíc, odpověď zní: Ne.

Porsche vynalézá zkratku ke štěstí. Tunnel Mode má z každého tunelu udělat radost

Zajímavé je, že ještě při uvedení současné generace Porsche 911 (992) v roce 2018 mluvil tehdejší šéfinženýr August Achleitner o tom, že technický základ umožní v budoucnu i čistě elektrickou jízdu. Od té doby se ale změnily priority i vnímání toho, co je pro 911, ale i pro Porsche samotné podstatné. Plug-in hybrid se z teoretické možnosti proměnil v něco, co by podle současného vedení příliš zasáhlo do identity vozu.

Vývoj elektromobility pokračuje

Porsche navíc ve vývoji nových hybridních technologií pokračuje. Nedávno si podala patent na systém využívající menší a lehčí elektromotory s axiálním tokem, které se díky své konstrukci skvěle hodí právě pro sportovní vozy. První vlaštovkou současného přístupu je nové 911 Turbo S pro rok 2026 s technikou T-Hybrid. Výsledkem je motor s výkonem 701 koní, což znamená nejvýkonnější sériové Porsche 911 v historii.

Zůstává otázka, zda vůbec někdo potřebuje 911, která by díky plug-in hybridu nabídla ještě vyšší výkon a několik kilometrů bezemisní jízdy, ale za cenu větší hmotnosti a pozměněných proporcí. Odpověď inženýrů je zatím zřejmá. Klíčem není hromadit kilowatty a kilometry na papíře, ale zachovat to, co dělá 911 tím, čím je. A právě proto je pro ni zásuvka stále spíš teoretickým scénářem než blízkou budoucností.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru