kia cee' d sw dopravni nehoda

Jakákoliv nehoda je problém, i když jde jen o plechy. Ovšem nehoda s autem, které nemá  pojištění a zároveň je viníkem, je problém ještě o fous větší. Naštěstí existuje tzv. garanční fond, který takovou škodu pokryje, ovšem v případě nehod se zraněním vše často končí až u soudu a exekuce. A to bohužel trvá.

Nabouraného zachrání fond ČKP

Pokud dojde k dopravní nehodě bez zranění, přičemž viník nemá povinné ručení, nebo vám – jako poškozenému neukáže zelenou kartu, ihned volejte policii. Jako poškozený pak máte dle paragrafů 9 a 24 Zákona o pojištění (168/1999 Sb.) bezvýhradný nárok na zaplacení škody, tedy právě plnění, z garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Tím nepojištěnému řidiči u ČKP vznikne dluh. Pokud není uhrazen nebo není dohodnut splátkový kalendář, předává ČKP případ k externímu vymáhání, v další etapě pak soudům.

Přečtěte si také:  3 věci, které byste měli vědět o pojištění automobilů

Z garančního fondu ČKP ovšem nejsou hrazeny jen nehody po nepojištěných vozidlech, ale často také nehody, které nemají známého viníka. Do fondu kromě samotných pojišťoven přispívá každý, kdo nemá pojištěné auto a to pomocí sankcí vystavených právě ČKP. Ty se liší v závislosti na druhu vozidla a objemu jeho motoru. Za motorku to bývá asi 30 Kč denně, za osobní auto od 30 do 50 Kč za každý nepojištěný den a za velké nákladní vozidlo i 300 Kč za každý nepojištěný den. Co se pojišťoven týče, je dobré vědět, že ti, kteří poctivě platí povinné ručení, právě přes pojišťovnu fakticky dotují onen fond a tedy i ty nepoctivé. Ročně se z tohoto fondu vyplatí asi 300 milionů Kč.

Stejné auto, ale různé výsledky crash testů. Bezpečnost aut se v různých částech světa liší

Poškozený na exekuci čekat nemusí

Právě ČKP upozorňuje, že v případě, kdy jde o vyplacení škod jen na autě, je vyplacení škody většinou poměrně rychlé. Jinak je tomu ovšem u nehod, kdy dojde ke zranění. „U škod na zdraví se naopak jedná o dlouhodobý proces, protože některé nároky jsou uplatnitelné až s odstupem času. Například ztížení společenského uplatnění je vyřešeno zpravidla až po jednom roce od nehody, protože se musí vyčkat stabilizace zdravotního stavu,“ vysvětluje ČKP.

Každý poškozený nepojištěným vozidlem tedy může být svým způsobem v klidu, Ovšem ČKP přidává varování pro ty, kteří by ignorovali její výzvy k zaplacení škody. Poté, co je uhrazena potřebná částka poškozenému, uplatní Česká kancelář pojistitelů svůj nárok na tyto finance proti viníkovi. Pokud svůj dluh neuhradí nebo se nedohodne na splátkách, má problém. ČKP následně dluh předává k externímu vymáhání exekutorem.

Přečtěte si také:  Pojišťovna odmítla proplatit totální škodu na Subaru BRZ, protože na něm byl neoriginální výfuk

Ten dlužníka kontaktuje a opět mu stanoví lhůtu k mimosoudní úhradě dluhu. Pokud ani tato lhůta není ze strany nepojištěného škůdce dodržena, zahajuje advokát soudní řízení. „Někteří dlužníci platí až na základě pravomocného soudního rozhodnutí, čímž si ale celou věc prodražují, protože pak musí uhradit i všechny náklady soudního sporu včetně nákladů na advokáty. Vůči těm, kteří neplatí ani na základě pravomocného soudního rozhodnutí, nastupuje exekuce,“ doplňuje ČKP.