bmw-nehoda

Na tahle ojetá auta si u nás dejte velký pozor. Statisticky jsou nejčastěji po bouračce

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: carVertical - Ilustrační foto: Policie ČR - 23. 1. 2025


K dopravní nehodě může dojít v řádu vteřin a mnohdy k ní stačí jen chvilka nepozornosti za volantem. Nabourané vozidlo pak nejenže ztrácí na hodnotě, ale především může díky svým vadám ohrozit bezpečí řidiče i jeho spolujezdců. Společnost carVertical tak v rámci každoroční studie dala dohromady seznam značek ojetin, které mají za sebou nejčastěji nějakou dopravní nehodu. Na které ojetiny byste si tak měli při koupi ojetiny dávat obzvlášť velký pozor?

Nehodám se často nevyhnou výkonné a luxusní modely

Díky tomu, že si čeští řidiči každoročně prověřují historii tisíců ojetých vozů, má společnost carVertical detailní vhled do tuzemského trhu. V rámci své studie tak odhalila, že ze všech vozů prověřených v roce 2024 měly nejvyšší podíl záznamů o poškozeních z minulosti modely značky BMW. Ze všech kontrolovaných vozů bylo dříve účastníkem dopravní nehody 67,4 % z kontrolovaných kusů.

Hned za BMW následovaly vozy značek Hyundai (64,9 %), Lexus (62,6 %), Audi (59,3 %) a Land Rover (58,5 %).

CZ_Vehicle-brands-by-available-historical-damage
Zdroj: carVertical

Pokud vůz v minulosti prošel dopravní nehodou, přináší to s sebou do budoucna hned vícero komplikací. Zaprvé to snižuje jeho cenu při dalším prodeji, zadruhé, pokud vůz prošel neodbornými opravami, dají se očekávat vyšší náklady na údržbu, a pokud navíc vozidlo utrpělo strukturální poškození nebo u něj došlo k aktivaci airbagů, může být dokonce narušena jeho bezpečnost.

„Často to funguje tak, že k nehodě vozu dojde v jedné zemi a k levné opravě a následně prodeji v zemi druhé. Mnoho vozů, které za sebou mají závažnou nehodu, je do Evropy dováženo z USA. V rámci jedné země se automobily stanou účastníkem nehody každých 5 až 10 let. Vzhledem k tomu, že průměrné stáří vozů prověřovaných ojetých aut v České republice je 10,7 let, je pravděpodobné, že už mají tato vozidla alespoň jednu nehodu za sebou,“ říká Matas Buzelis, odborník na automobilový trh a vedoucí komunikace ve společnosti carVertical.

Naopak nejméně nehod mají za sebou v Česku kompaktní městské vozy. Mezi značky s nejnižším počtem nehod patří Mazda (43,2 % prověřených vozů), Opel (43,6 %) a SEAT (44 %).


TIP: Prověření ojetého auta před koupí

Ověřte si historii vozidla a vyhněte se nákladným problémům. Zadejte číslo VIN a okamžitě získejte přehled o historii auta. Více zde.


Škody u luxusních vozů mohou přijít na více než 230 000 Kč

Výše nákladů na opravu poškozeného automobilu se výrazně liší v závislosti na značce. Opravy vozů ekonomické třídy jsou levnější, a tudíž jsou i náklady spojené s jejich poškozením přirozeně nižší. Na druhou stranu, u luxusního SUV může i menší nehoda zapříčinit škodu v řádech desítek až stovek tisíc korun.

V České republice činily průměrné náklady na opravu modelů Porsche podle statistik 228 199 Kč, což je zdaleka nejvíce napříč všemi značkami prověřovanými na platformě společnosti carVertical. Další nejnákladnější opravy potřebovala vozidla značek Lexus (104 501 Kč) a Mercedes-Benz (101 899 Kč).

Podle průzkumu mělo každé Porsche v průměru 1,8 záznamu o poškození, Lexus rovněž 1,8 záznamů a Mercedes-Benz 1,6 záznamů.

Nejméně finančních prostředků bylo za opravy nutno vydat u značek Hyundai (57 719 Kč), Citroen (61 230 Kč) a Peugeot (61 963 Kč).

CZ_Vehicle-brands-by-average-damage
Zdroj: carVertical

Podobné výsledky lze pozorovat i napříč ostatními státy

Modely BMW nepatří mezi nejčastěji havarované modely jen v Česku. Také při pohledu na údaje získané z okolních zemí je patrné, že nejvíce škod vykazuje značka BMW (67,4 %), následně Hyundai (64,9 %) a Subaru (59,5 %).

BMW se na prvním místě žebříčku nejčastěji poškozených automobilů umístilo také v loňském roce (67,4 %), spolu se značkou Dodge (67,2 %) a Tesla (65,2 %).

Jak v Česku, tak v ostatních zemích, které byly do studie zapojeny, jsou častěji poškozené výkonnější vozy. Z toho může plynout, že mají jejich řidiči tendenci přeceňovat své schopnosti a příliš šlapat na plyn.

„Zákazníci často sní o jednom konkrétním modelu a snaží se přitom ušetřit tím, že si vyberou poškozený vůz. Ne každý záznam o poškození automaticky znamená, že je třeba se nákupu obávat, ale vždy je rozumné se poradit s mechanikem, pokud v přehledu takový záznam spatříte,“ říká Buzelis.


Metodika

Studie společnosti carVertical analyzovala přehledy historie vozidel, které si uživatelé portálu zakoupili v období od října 2023 do října 2024. Záznamy o poškozeních uvedené v přehledech byly seřazeny podle značky vozu, převedeny na procenta a seřazeny.

Společnost carVertical působí ve 30 zemích. Přehledy historie vozidel využívají data z více než 900 mezinárodních databází, včetně těch, které patří orgánům činným v trestním řízení, finančním institucím, státním a národním registrům, pojišťovnám a inzertním portálům. Prostřednictvím zpracování milionů přehledů historie vozidel ročně může carVertical identifikovat trendy a nabízet prognózy a poznatky z trhu s ojetými vozy.


TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
 
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
 
Chci operativní leasing!
 
Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru