Na podzim musí řidiči dávat větší pozor na chodce, kteří ignorují povinnost nosit reflexní prvky

Autor: Anina Russová - Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, Policie ČR - Foto: Policie ČR - 27. 10. 2022


S podzimem jdou ruku v ruce kratší dny a brzy nastupující tma. A to znamená, že si především chodci musí dávat dobrý pozor na to, aby byli vidět. Ukládá jim to i zákon, ale z vlastní zkušenosti vím, že to řada z nich vůbec neřeší. Přitom tak ohrožují především sebe, protože souboj chodce s autem málokdy vyhrají právě ti slabší. Vždyť každou pátou obětí a téměř každou třetí těžce zraněnou osobou v silničním provozu je během října a listopadu chodec.

Vidět a být viděn

Základním pravidlem každého účastníka provozu je vidět a zároveň být viděn. Především za snížené viditelnosti, tedy od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení nebo hustého deště, je pak okamžikem, dochází často k nehodám s tragickým koncem či s následky na zdraví a životě. A přitom právě u chodců stačí tak málo. Pořídit si pár reflexních prvků, které jsou dostupné na řadě e-shopů, ale dokonce i na poště.

Ostatně, právě chodcům povinnost nosit reflexní prvky nařizuje zákon. Konkrétně paragraf 53 zákona o provozu na pozemních komunikacích, kde se píše: „Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.“


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Platí tedy povinnost, mít na sobě reflexní prvky, pokud se pohybujete mimo obec. Je vhodné mít reflexní prvky i v obci, ačkoliv tam zákonná povinnost neplatí. Zejména je dobré nosit reflexní prvky v místech, kde chybí veřejné osvětlení nebo není dostatečně intenzivní. Reflexní předměty je potřeba umístit nejlépe ke konci rukávů a pod kolena.

Viníkem nehod bývají kromě řidičů i chodci. I oni mohou dostat pokutu a platit škodu

Řidič jedoucí rychlostí 90 km/h totiž zaregistruje osobu s reflexními prvky ve vzdálenosti 185 metrů a má na řešení situace sedm vteřin. Osobu tmavě oblečenou zaregistruje na vzdálenost 18 metrů a mine ji za 0,7 vteřiny. Reakční doba průměrného řidiče je jedna vteřina, pak teprve sešlápne brzdový pedál. Řidič tedy v tomto případě nestihne vozidlo ani zpomalit, natož zastavit.

A platí, že ne vždy je nehoda chybou řidiče. Z hloubkové analýzy dopravních nehod, kterou provádí Centrum dopravního výzkumu, vyplývají důležité poznatky o chybách, jichž se u dopravních nehod dopouštějí samotní chodci. „Se zvyšujícím se věkem chodce klesá četnost výskytu chyby v podobě vstoupení do vozovky zpoza překážky bránící ve výhledu. Naopak se zvyšuje podíl nehod, kdy chodec nerespektoval silniční provoz. Příčinu lze spatřovat zejména v nesprávném rozhodnutí starších chodců, resp. nesprávném vyhodnocení situace v silničním provozu,“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.

Chodcům pak za nedodržení povinnosti nosit reflexní prvky hrozí i pokuty. Na místě to může být do 2000 Kč, ve správním řízení do 2500 Kč.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru