S podzimem jdou ruku v ruce kratší dny a brzy nastupující tma. A to znamená, že si především chodci musí dávat dobrý pozor na to, aby byli vidět. Ukládá jim to i zákon, ale z vlastní zkušenosti vím, že to řada z nich vůbec neřeší. Přitom tak ohrožují především sebe, protože souboj chodce s autem málokdy vyhrají právě ti slabší. Vždyť každou pátou obětí a téměř každou třetí těžce zraněnou osobou v silničním provozu je během října a listopadu chodec.
Vidět a být viděn
Základním pravidlem každého účastníka provozu je vidět a zároveň být viděn. Především za snížené viditelnosti, tedy od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení nebo hustého deště, je pak okamžikem, dochází často k nehodám s tragickým koncem či s následky na zdraví a životě. A přitom právě u chodců stačí tak málo. Pořídit si pár reflexních prvků, které jsou dostupné na řadě e-shopů, ale dokonce i na poště.
Ostatně, právě chodcům povinnost nosit reflexní prvky nařizuje zákon. Konkrétně paragraf 53 zákona o provozu na pozemních komunikacích, kde se píše: „Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.“
Platí tedy povinnost, mít na sobě reflexní prvky, pokud se pohybujete mimo obec. Je vhodné mít reflexní prvky i v obci, ačkoliv tam zákonná povinnost neplatí. Zejména je dobré nosit reflexní prvky v místech, kde chybí veřejné osvětlení nebo není dostatečně intenzivní. Reflexní předměty je potřeba umístit nejlépe ke konci rukávů a pod kolena.
Viníkem nehod bývají kromě řidičů i chodci. I oni mohou dostat pokutu a platit škodu
Řidič jedoucí rychlostí 90 km/h totiž zaregistruje osobu s reflexními prvky ve vzdálenosti 185 metrů a má na řešení situace sedm vteřin. Osobu tmavě oblečenou zaregistruje na vzdálenost 18 metrů a mine ji za 0,7 vteřiny. Reakční doba průměrného řidiče je jedna vteřina, pak teprve sešlápne brzdový pedál. Řidič tedy v tomto případě nestihne vozidlo ani zpomalit, natož zastavit.
A platí, že ne vždy je nehoda chybou řidiče. Z hloubkové analýzy dopravních nehod, kterou provádí Centrum dopravního výzkumu, vyplývají důležité poznatky o chybách, jichž se u dopravních nehod dopouštějí samotní chodci. „Se zvyšujícím se věkem chodce klesá četnost výskytu chyby v podobě vstoupení do vozovky zpoza překážky bránící ve výhledu. Naopak se zvyšuje podíl nehod, kdy chodec nerespektoval silniční provoz. Příčinu lze spatřovat zejména v nesprávném rozhodnutí starších chodců, resp. nesprávném vyhodnocení situace v silničním provozu,“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.
Chodcům pak za nedodržení povinnosti nosit reflexní prvky hrozí i pokuty. Na místě to může být do 2000 Kč, ve správním řízení do 2500 Kč.
https://www.facebook.com/PolicieCZ/videos/1380277675844908