Zatímco před pandemií zažívala česká ekonomika období prosperity, nyní se potýká s krizí, která přímo dopadá na nemalé procento Čechů. Přímá zkušenost s nejistou dobou přiměla obyvatele ČR omezovat výdaje a více se zaměřit na úspory. Podle průzkumu společnosti Intrum se alespoň nějakou částku z výplaty daří ušetřit celým 88 procentům lidí, mezi nimiž jsou i zájemci o koupi ojetého auta. A ačkoli trh s ojetinami sám o sobě zažívá období omezenější nabídky a vyšších cen, situace není kritická.
Podle celoevropského průzkumu společnosti Intrum Czech většina lidí (88 %) v tuzemsku dokáže uspořit každý měsíc alespoň nějakou část ze svého příjmu, 49 % z nich však není spokojených s konkrétní výší svých pravidelných úspor. Celá polovina respondentů měsíčně neušetří víc než 10 % z příjmu. To při průměrné mzdě 38 725 Kč (ve 2. čtvrtletí 2021 na přepočtené počty zaměstnanců v národním hospodářství) představuje méně než zhruba 3 800 Kč. Do trhu ojetých automobilů tak zasahuje nejen „čipová krize“ a dlouhé dodací lhůty nových aut, ale i finanční situace potenciálních zákazníků.
Průměrná cena ojetého vozu Škoda Octavia byla v roce 2021, podle dat společnost AURES Holdings, provozovatele sítí autocenter AAA AUTO, 224 000 Kč. Polovina Čechů by tak na takovou ojetinu mohla při měsíční úspoře 3 000 Kč šetřit něco přes 6 let.
Těmto autům se raději vyhněte! Poláci vybrali 20 nejhorších ojetin z bazaru
V současnosti se po Octavii nejčastěji prodává Škoda Fabia za 194 000 Kč, na níž by se s totožným měsíčním spořením dosáhlo za 5,4 roku, a na Volkswagen Passat za průměrných 275 000 za dlouhých 7,6 let.
„V době, kdy ceny automobilů jdou stále nahoru a nové vozy jsou takřka nedostupné, je častěji jedinou možností zákazníků jak zvládnout pořízení vozu zvolit si nákup na úvěr. Na trhu naštěstí existuje široká škála možností, jak dosáhnout na lepší automobil, aniž by člověk musel mít naspořeno. Jen u nás nabízíme ve spolupráci s největšími českými finančními společnostmi možnost pořídit si vůz bez akontace a s úrokem již od 2,99 %,“ uvedl Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings.
Ačkoliv záleží na individuální situaci každého jednotlivce, obecně se dá říct, že cesta ke koupi ojetého vozu se oproti roku 2019 se zkomplikovala. Na průměrnou českou ojetinu tehdy mohla polovina Čechů naspořit za 29 měsíců.
Jenže asi šetří z průměrné ČISTÉ mzdy, tudíž těch 10 % je cca jen 3200 Kč.
Na druhou stranu nová auta (krom Škody) zas tak nezdražují a tudíž se k nim lidé dostanou dříve.
Viz Honda Civic v základní výbavě (celkově 4. stupně výbavy – příplatky nenabízí)
2001: 550 tisíc (1,4 66kW, sedan)
2010: 400 tisíc (1,4 73kW)
2011: 340 tisíc (akční cena, výborně vybavená verze Sport 1,8 za 409 tisíc- 3. stupeň výbavy)
2014: 490 tisíc (ale už kombík 1,8 104 kW, 2. stupeň výbavy)
2018: 509 tisíc (1,0 93 kW, 2. stupeň výbavy, základní za 470 tisíc)
2021: 475 tisíc (1,0 95kW, 2. stupeň výbavy).
Tudíž vzhledem k růstu platů si dnes koupím 2-3 Civicy oproti roku 2001. Což nezní špatně.