Mezi motoristy koluje fáma, že takzvaná letní nafta v zimě může zamrzat. Jenomže tomu tak fakticky vůbec není. Přesto se ale u stojanů postupně začíná objevovat takzvaná zimní nafta, která je určena i do opravdu velkých mrazů.
Letní, přechodová a zimní
Pojem letní a zimní nafta většina motoristů asi zná. Existuje ale ještě jeden druh nafty, kterým je takzvaný přechodový diesel. Jak už samotná označení naznačují, jednotlivé nafty se liší podle toho, kdy je možné je u stojanů natankovat. Standardně se zimní nafta objevuje u stojanů v období od 1. prosince do konce února. Jde o naftu třídy F s filtrovatelností -20°C. Letní nafta třídy B s filtrovatelností do nuly bývá v prodeji od zhruba poloviny dubna do konce září. A mezi tím je u stojanů nafta přechodová třídy D s filtrovatelností -10°C.
Je ale nutné si uvědomit, že zmíněné teploty neznamenají, že by nafta opravdu zamrzala. Nic takového se neděje. Problém je v tom, že při nízkých teplotách vznikají v naftě krystaly, které při pokusu nastartovat mohou ucpat palivový filtr.
Natankujte plnou a nemíchejte
Každý motorista s dieselovým autem by měl mít na paměti, že ideálně ještě před prvními mrazy je potřeba do auta je natankovat ideálně plnou nádrž čistě zimní nafty. Pokud mrazy hrozí ještě před zmíněným datem, je dobré použít aditiva. Odborníci ale nedoporučují míchat dva druhy dieselu. Pokud tedy jezdíte málo a tankovali jste naposledy v září, pak je ideální zbytek v nádrži vyjet a až poté dotankovat zimní naftu. A naopak, na jaře tankovat takzvaně do čistého letní naftu. Čím méně dojde k míchání paliv, tím lépe pro motor.
Pokud už se stane, že nafta takzvaně zamrzne, je potřeba auto dostat do tepla. Nic jiného nepomůže. Proto je nejlepší myslet na prevenci, aby se krystalizování nafty předešlo.
Moje rada převzatá od starých a zkušených motorářů je jednoduchá a prostá a naprosto spolehlivá.
Při prvních příznacích mrazů do téměř vyjeté nádržuje natankuji cca 3 litry benzínu a dotankuji naftou. Ještě nikdy se mě nestalo,že by mě nafta taktvaně
“ zamrzla „. Jezdím takto s diesely již padesát let.
Už uplně vidím názory dnešních rádoby odborníků jak se ničí motor. Není to pravda a funguje to skvěle i u dnešních moderních motorů a je zbytečné utrácet za předražená aditiva.
Tak a do mě odborníci………
Dobrý den jak se značí u stojanu zimní nafta, jak to poznám?
Zdravím – také si nejsem jist, zeptal jsem se před čerpáním a řekli mi – ,,už je zimní,,. Letos mám prvně diesel a tak při mrazech budu trnout.. Žádné označení na stojanu nebylo a tak jsem uvěřil.. Držím palce. David