Už od února letošního roku je na mnichovském okruhu zakázán vjezd naftovým autům, která nesplňují lepší emisní normu než Euro 4. V plánu bylo tento zákaz rozšířit na vnitřní městský okruh a zpřísnit na Euro 5. Toto přísné omezení mělo platit už od října letošního roku, ale po řadě žalob od obyvatel Mnichova město od tohoto plánu upustilo. Zjistilo mimo jiné, že emisní limity splňuje už teď.
Jedna žaloba za druhou
Nízkoemisní zóny, tedy místa, do kterých je zakázán vjezd většinou starším naftovým autům, zavádí řada evropských měst. Například v Londýně jde o celé městské čtvrti. Přistoupil k nim i Mnichov a na městském okruhu od února zavedl přísné pravidlo, které zakázalo vjezd vozidlům, která nemají lepší emise než Euro 4. To byl ale jen začátek. Od října měla začít platit dokonce ještě přísnější norma Euro 5. Tento plán ale spustil velkou vlnu nevole a žalob.
Jak upozornil německý autoklub ADAC, na město rychle podali žalobu jak podnikatelé, kteří by tak museli kompletně vyměnit vozový park, tak ale i běžní obyvatelé či důchodci. Zavedení přísnější normy Euro 5 se totiž mělo dotknout asi 70 000 lidí. A to včetně těch, kteří jsou na autě závislí, ale zároveň nemají možnost jej vyměnit za novější, a tedy i dražší. Mnichovský okruh Mittlerer Ring je totiž jednou z páteřních tepen města a využívají ji jak jeho obyvatelé, tak všichni ti, kteří do města dojíždí.
Rakousko chce zakázat jízdu v autech. Jeden den v týdnu budou muset zůstat stát
Po nátlaku z žalob, kdy soud dal obyvatelům v řadě případů za pravdu, a po zjištění, že město emisní limity nařízené Evropskou unií splňuje už teď, nakonec od zavedení Euro 5 upustilo. Nutno ale říct, že ještě není vyhráno. Je totiž ve hře návrh Světové zdravotnické organizace, který by měl všechny emisní limity povinně snížit na polovinu. O tom ale bude Evropská unie teprve jednat.