Mercedes-Benz GLC se představuje v nové generaci. Má elektrifikované motory a bohatší výbavu

Od Josef Pelikán | Zdroj a foto: Mercedes-Benz - Tisková zpráva - 7. 6. 2022 0

Nový Mercedes-Benz GLC ztělesňuje moderní, sportovní luxus ve všech detailech. Je nejdynamičtějším vozem v úspěšné rodině modelů SUV značky Mercedes-Benz. To je patrné již na první pohled díky jeho designu s jedinečnými proporcemi, napnutými plochami, precizními prolisy a přehledně uspořádaným interiérem vysoké kvality. GLC přesvědčí svými jízdními vlastnosti i hospodárností. GLC se dodává výhradně s hybridními pohony. V nabídce jsou verze Plug-in Hybrid nebo Mild Hybrid s 48V technikou a integrovaným reverzním alternátorem. Externě nabíjitelné hybridní varianty nabízejí dojezd více než 100 kilometrů (WLTP), což je ideální pro převážně elektrický pohon v každodenním provozu. GLC je přitom jako doma v jakémkoli terénu. Na silnici i nezpevněných cestách přesvědčí komfortem a agilitou. Ještě obratnější a bezpečnější je s novým řízením zadních kol. V terénu boduje mnoha přednostmi, například standardně dodávaným pohonem všech kol 4MATIC, výhradně elektrickou jízdou i mimo zpevněné cesty u verzí Plug-in Hybrid, displejem s terénním režimem a „transparentní kapotou motoru“.

„S novým modelem GLC chceme, aby úspěšný příběh pokračoval i v budoucnosti. Od uvedení tohoto modelu na trh se pro oblíbené SUV rozhodlo již více než 2,6 milionu zákazníků na celém světě. Jako nejprodávanější model značky Mercedes‑Benz v posledních dvou letech je jedním z nejdůležitějších vozidel v našem produktovém portfoliu. Jsem přesvědčená o tom, že nové GLC nadchne jak dobrodruhy, tak i rodiny kombinací potěšení z dynamické jízdy, moderního designu a funkcí, jakými jsou ‚Offroad Cockpit‘ nebo ‚MBUX Augmented Reality Navigation‘,“ říká Britta Seegerová, členka představenstva společnosti Mercedes-Benz Group AG odpovědná za prodej.

Přečtěte si také:  Špionážní fotky ukazují nové BMW M2 Coupé. Velké ledvinky tohle auto nedostane

Velké ambice nového modelu GLC jsou zřetelné ve všech detailech. Vůz je díky nejnovější generaci informačního a multimediálního systému MBUX (Mercedes-Benz User Experience) ještě digitálnější a inteligentnější. Hardware i software mají za sebou velký vývojový skok. Ovládání vozidla a jeho komfortních funkcí usnadňují brilantní zobrazení na displeji řidiče a na centrálním displeji. Oba displeje LCD nabízejí komplexní estetické zážitky se strukturovaně a přehledně zobrazovanými informacemi. Navigace s celoplošným zobrazováním mapy poskytuje řidiči nejlepší možnou orientaci i v neznámém prostředí. Jako volitelná výbava je pro funkci navigace nabízen systém MBUX Augmented Reality. Kamera v tomto případě zaznamenává okolí před vozidlem. Obraz z kamery na centrálním displeji doplňují virtuální objekty, informace a symboly. Mezi ně patří například dopravní značky, pokyny pro odbočení, doporučení pro změnu jízdního pruhu a popisná čísla budov. Především ve městě to může znamenat významné usnadnění navigace.

Schopnosti hlasového asistenta „Hey Mercedes“ vést dialog a učit se jsou založeny na nejmodernějších algoritmech. Hlasový asistent se tak stále lépe přizpůsobuje přáním a preferencím uživatele. Poskytovatelé hudebních streamovacích služeb mohou být dokonale integrováni do systému MBUX. Zákazník si tak může dopřávat individualizované zážitky z poslechu hudby i ve svém vozidle. Vždy aktuální a individualizované informace mu bude přinášet nová bezplatná služba „Newsflash“. MBUX v tomto případě přehraje krátké zprávy o délce až dvě minuty. Díky funkci MBUX Smart Home se GLC promění v mobilní ovládací centrálu i pro zařízení v domácnosti. Na dálku tak lze kontrolovat a nastavovat teplotu, osvětlení, žaluzie a elektrická zařízení.

„Nové GLC má všechny vlastnosti, jimiž se vyznačují SUV značky Mercedes-Benz: nekompromisní aktivní bezpečnost a výjimečnou jízdní dynamiku na silnicích i suverénní jízdní vlastnosti v terénu,“ charakterizuje nový model GLC Jörg Bartels, vedoucí oddělení integrace kompletního vozidla. „GLC je díky vysoké úrovni jízdního komfortu a přesvědčivým celkovým akustickým vlastnostem skvělým automobilem pro cestování na dlouhé vzdálenosti a jízda v něm je ryzím potěšením. Pro specifické využití tohoto SUV nabízíme mimo jiné prvotřídní inovaci v podobě „transparentní kapoty motoru“ umožňující pohled na terén v bezprostřední blízkosti vozu. Pro provoz s přívěsem nabízíme poprvé optimalizované plánování trasy pro soupravu a asistenta pro manévrování s přívěsem.“

Přečtěte si také:  Volkswagen Amarok se ukazuje na další skice. Představí se v polovině roku 2022

Design: Smyslná čistota, inteligence a emoce

Nové GLC je na první pohled rozpoznatelné jako člen rodiny SUV značky Mercedes-Benz. Součástí standardní výbavy je exteriér AVANTGARDE s chromovanou sadou včetně chromovaných okenních lišt a nového ozdobného spodního panelu s chromovaným povrchem. Tento designový prvek umocňuje vzhled vozu a zvýrazňuje jeho jedinečné proporce. Mezi zásadní designové prvky modelu GLC patří také nově navržená příď se světlomety, které bezprostředně navazují na masku chladiče a zdůrazňují šířku vozu, jakož i nová, ve standardní vnější výbavě AVANTGARDE zahrnutá maska chladiče dodávaná poprvé s chromovaným rámečkem a matně šedou sportovní lamelou včetně ozdobných prvků. AMG Line má masku chladiče se vzorem Mercedes-Benz a integrovanou hvězdou Mercedesu.

„Nové GLC je dalším pokračováním naší designové filozofie smyslné čistoty a stejně jako celé naše portfolio modelů SUV vyzařuje inteligenci a emoce,“ říká Gorden Wagener, šéfdesigner společnosti Mercedes-Benz AG. „Jeho krásou a výjimečností vytváříme moderní luxus značky Mercedes-Benz.“

Vnější design se vyznačuje velmi napnutými plochami, které na bocích protínají nové precizní prolisy. Tyto designové prvky doplňují proporce vozu, umocňují výrazné podběhy kol a vytvářejí navíc harmonické spojení mezi elegantním vzezřením a terénním charakterem. Poprvé jsou od stupně výbavy AMG Line k dispozici obložení podběhů kol v barvě karoserie. Tento prvek volitelné výbavy zdůrazňuje v kombinaci s pneumatikami různé šířky vpředu a vzadu sportovnost verze AMG Line. Rovněž jako volitelná výbava jsou k dispozici boční nástupní prahy pro optimalizované nastupování a od výbavy AMG Line také sada Night.

Mezi další rysy sportovně suverénního vzhledu patří široký rozchod kol a 18“ až 20“ kola plynule navazující na okolní plochy karoserie. Mnohé typy kol nabízené přímo z výroby nejenže zaujmou moderním designem s leštěnými povrchy a dvoubarevnými úpravami, ale navíc jsou také aerodynamicky optimalizovány.

Nové dvoudílné zadní svítilny mají trojrozměrně uspořádané vnitřní části a umocňují šířku zadní partie. I na ní se nachází chromovaný ozdobný spodní panel, který obklopuje naznačené (nefunkční) chromované koncovky výfukové soustavy.

Přečtěte si také:  Nový Peugeot 308 vstoupil na český trh. První auta u zákazníků budou v březnu

Interiér: Moderní, sportovní luxus

Interiér nového modelu GLC přivítá cestující v moderním, sportovním luxusu značky Mercedes-Benz již ve standardní výbavové linii AVANTGARDE. Přehledně členěná přístrojová deska má v horní části profil křídla, z něhož vyčnívají nové zploštěle kruhové výdechy ventilační soustavy s motivem trysek, které připomínají čela gondol motorů proudových letadel. A ve spodní části nese velkorysé ozdobné obložení, jež harmonicky přechází do klenuté středové konzoly. Před řidičem vyčnívá do prostoru displej LCD s vysokým rozlišením a úhlopříčkou 12,3 palce (31,2 centimetru), který vyvolává dojem, že se vznáší před křídlovým profilem a ozdobným obložením. Centrální displej s úhlopříčkou 11,9 palce (30,2 centimetru) se bez přechodů a spár zvedá ze středové konzoly a rovněž se zdánlivě vznáší nad ozdobným obložením. Stejně jako přístrojová deska je i plocha displeje mírně natočena k řidiči.

Přístrojovou desku obklopují moderní výplně dveří s velmi minimalizovanými tvary. Prostřední část výplní dveří s integrovanou loketní opěrkou přechází z vertikální do horizontální plochy. Podobně jako středová konzola má i přední část podobu metalického high-tech prvku, který lze používat jako madlo. Kromě toho jsou v něm uloženy také spínače pro elektrické ovládání oken. Dalším pozoruhodným prvkem je „vznášející se“ ovládací panel, do něhož jsou integrovány kliky dveří a ovládání funkcí sedadel.

Avantgardní design sedadel nového modelu GLC si pohrává s vrstvami a přeloženými plochami a propůjčuje jim vizuální lehkost. Nově navrženy byly také opěrky hlavy a jejich napojení na opěradla s uzavřeným krytem. Nové GLC nabízí kůží obšitou přístrojovou desku a panely navazující na boční okna se vzhledem kůže Nappa (volitelná výbava, standardní výbava verzí AMG Line). Některé ozdobné díly dávají na odiv inovativní povrchovou úpravu. Mezi ně patří nové interpretace dýh s otevřenými póry v hnědých odstínech nebo černá dýha s otevřenými póry, do níž jsou vloženy jemné, tvarově navazující intarzie z pravého hliníku.

Rozměrový koncept a praktické detaily: Vysoký komfort ovládání v každodenním provozu
Základní rozměry nového modelu GLC umocňují ještě dynamičtější vzhled SUV, z něhož současně vyzařuje síla. Nové GLC je s vnější délkou 4716 mm o 60 mm delší než předchůdce a o 4 mm nižší. Rozchod kol je vpředu o 6 mm (nyní: 1627 mm) a vzadu o 23 mm (nyní: 1640 mm) širší. Na větší vnější délce se podílí rozvor náprav spolu s převisy karoserie vpředu i vzadu. Vnější šířka 1890 mm zůstala shodná.

Objem zavazadlového prostoru profituje z většího zadního převisu a s 620 litry (+70 litrů v porovnání s předchůdcem) je výrazně větší. To je citelný přínos v každodenním provozu, například při cestování na rodinnou dovolenou nebo při běžných přepravních úkolech. GLC má standardně zadní výklopné víko EASY-PACK, které se otvírá a zavírá komfortně stisknutím tlačítka na klíčku od vozidla, spínačem na dveřích řidiče nebo na odjišťovacím madle zadního výklopného víka.

Přečtěte si také:  Německá policie se zaměřila na nelegálně upravená auta. Jedno rovnou zabavila

Vylepšená aerodynamika: Nyní cx = 0,29

Nové GLC má v aerodynamicky nejlepší konfiguraci velmi nízký součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,29, který je o dvě setiny nižší než u předchůdce (cx = 0,31). Pro SUV s konvenčním pohonem to představuje pozoruhodný pokrok. Optimalizace vozidla v oblastech aerodynamického odporu vzduchu a aerodynamického hluku probíhala pomocí rozsáhlých digitálních simulací proudění (CFD – Computational Fluid Dynamics) a testů vozidel v aeroakustickém tunelu.

Nové GLC je akusticky příjemně tichým vozem se suverénním zvukovým projevem a velmi nízkou hladinou hluku přenášeného od podvozku. Cestující nijak neruší ani důsledně eliminovaný aerodynamický hluk. Tohoto výsledku bylo dosaženo akustickou optimalizací skeletu karoserie a důmyslnou zvukovou izolací interiéru. Standardní výbava zahrnuje mimo jiné akustickou fólii na čelním okně. Ještě vyšší nároky na komfort splňují například volitelně dodávaná skla oken s ještě účinnější akustickou izolací, která jsou navíc i determální.

Komfortní výbava: Vylepšená v mnoha detailech

Komplexní koncept ENERGIZING propojuje různé komfortní systémy s cílem nabídnout cestujícím ještě lepší zážitky z jízdy. Volitelná sada ENERGIZING Plus propojuje až v sedm komfortních programů v zážitkový svět, do něhož lze vstoupit stisknutím tlačítka nebo hlasovým povelem. Současně je v interiéru vytvořena vhodná atmosféra – například povzbuzující při únavě nebo uvolňující při vyšší hladině stresu. ENERGIZING COACH navrhuje na základě informací o vozidle a jízdě vhodný kondiční nebo zdravotní program. Má-li řidič příslušné nositelné zařízení, zohledňuje inteligentní algoritmus také informace o kvalitě spánku a úrovni stresu.

Sada AIR-BALANCE je rovněž součástí sady ENERGIZING Plus a nabízí individuální, decentní parfémování interiéru v souladu s osobními preferencemi a náladou. Osvěžující ionizace spolu s čisticí filtrací venkovního a vnitřního vzduchu současně přispívá k vyšší kvalitě vzduchu v interiéru a příjemnějšímu pocitu cestujících. Volitelně dodávaný systém ENERGIZING AIR CONTROL kontroluje inteligentním způsobem kvalitu vzduchu v interiéru vozidla. K tomu používá senzory kvality vzduchu a jemného prachu. Po překročení limitů přejde klimatizace na režim vnitřní recirkulace vzduchu. Koncept dvoustupňové filtrace dokáže navíc ze vzduchu odstraňovat jemný prach a velkou část škodlivin.

Nové GLC je volitelně nabízeno s novým panoramatickým posuvným střešním oknem. Oproti dosavadní verzi je čalouněná příčka užší, takže cestujícím ponechává téměř nerušený výhled ven větší plochou střešního okna. V případě potřeby může být panoramatické posuvné střešní okno zakryto roletou.

Standardní výbava: Výrazně hodnotnější

Na základě luxusní strategie značky Mercedes-Benz byla standardní výbava nového GLC výrazně rozšířena, takže zákazníci obdrží ve všech případech ještě atraktivnější vozidlo. Standardně se dodává například výbavová linie AVANTGARDE spolu s oblíbenými prvky výbavy, jakými jsou velké displeje, integrace chytrého telefonu, bezkabelové nabíjení nebo vyhřívaná sedadla řidiče a spolujezdce vpředu.

Přečtěte si také:  Manhart Performance nadělil zbrusu novému kabrioletu od Mercedes-AMG parádní porci výkonu navíc

Struktura nabídky je navíc výrazně zjednodušená. Zákazníci tak již nemusejí podstupovat náročný výběr mnoha jednotlivých volitelných prvků. Funkční prvky výbavy, které jsou často pořizovány společně, jsou na základě reálné poptávky zákazníků sdruženy do výbavových sad. Kromě toho je k dispozici několik dalších funkčních prvků volitelné výbavy. Zákazníci si tak mohou stejně jako dosud individuálně nakonfigurovat design svého vozu od barev přes čalounění a ozdobná obložení až po kola.

Motory: Důsledně elektrifikované čtyřválce

Nové GLC se dodává výhradně s hybridními pohony, a to ve verzích Plug-in Hybrid nebo Mild Hybrid s 48V technikou a integrovaným reverzním alternátorem. Nabídka motorů zahrnuje čtyřválcové jednotky z aktuální modulární rodiny motorů Mercedes-Benz FAME (Family of Modular Engines). Nabídka motorů tím zásadně přispívá ke zvýšení flexibility mezinárodní výrobní sítě a současně splňuje požadavky na elektrifikaci. Čtyři částečně hybridní agregáty disponují integrovaným reverzním alternátorem ISG (Integrated Starter‑Generator) druhé generace, který nabízí intenzivní podporu v nízkých otáčkách. Další tři varianty motorů jsou externě nabíjitelné hybridní agregáty s dodatečným elektrickým výkonem 100 kW a dojezdem na elektrický pohon více než 100 kilometrů.

Již zmíněný systém ISG zajišťuje suverénní výkonovou charakteristiku. Jeho součástí je 48V dílčí elektrická síť, která umožňuje funkce setrvačné jízdy, podpory akcelerace a rekuperace, což s sebou nese výraznou úsporu paliva. Spuštění motoru pomocí ISG je kromě toho velmi rychlé a komfortní, takže funkce Start-Stop je pro řidiče rovněž téměř nezaznamenatelná, stejně jako přechod od setrvačné jízdy s vypnutým motorem k intenzivní akceleraci s pomocí spalovacího motoru. Inteligentní souhra ISG se spalovacím motorem zajišťuje také mimořádně klidný volnoběh.

Externě nabíjitelné hybridní verze: Dojezd s elektrickým pohonem více než 100 kilometrů (WLTP)

Model GLC kromě toho obdržel externě nabíjitelný hybridní pohon čtvrté generace. Elektrifikace tak činí další velký krok při použití identických výchozích motorů. Elektromotor dosahuje nyní nejvyššího výkonu 100 kW, točivého momentu 440 Nm a dojezdu s výhradně elektrickým pohonem více než 100 kilometrů (WLTP), takže naprostá většina každodenních jízd může být absolvována výhradně elektricky. Vylepšený hybridní jízdní režim využívá elektrický pohon na těch úsecích trasy, kde dává největší smysl. Elektrický pohon má tedy prioritu například v městských oblastech. Verze Plug-in Hybrid nabízené se dvěma verzemi zážehových motorů nebo s jednou vznětovou jednotkou jsou nejen velmi hospodárné, ale také mimořádně dynamické.

Simulátor dojezdu: Ukazatel individuálního dojezdu na elektrický pohon

Pro mnoho zákazníků je dojezd na elektrický pohon důležitým faktorem při rozhodování o koupi elektrifikovaného vozu. Mercedes-Benz svým poradenstvím umožňuje zákazníkům jednoduše zjistit vliv individuálních provozních podmínek na skutečný elektrický dojezd.

Na produktové stránce k modelu GLC lze kombinovat externí faktory, jakými jsou venkovní teplota, jízdní profil a požadavky na klimatizaci interiéru. Zákazníci po jejich zadání získají představu o tom, s jakým dojezdem v režimu elektrického pohonu mohou v každodenním provozu počítat. Tím je také transparentně zjevné, za jakých okolností se může skutečný dojezd na elektrický pohon lišit od homologovaného údaje.

Výrazně větší zastoupení elektrické jízdy

Hybridní poháněcí jednotka vděčí za vysokou hustotu výkonu synchronnímu elektromotoru s trvalými magnety a vnitřním rotorem. Maximální točivý moment elektromotoru 440 Nm je k dispozici od první otáčky a zaručuje vysokou agilitu při rozjezdu i dynamické jízdní vlastnosti. Elektrický výkon je k dispozici až do rychlosti 140 km/h. Mercedes-Benz používá u nového modelu GLC elektromechanický posilovač brzd, který není závislý na podtlaku a v závislosti na jízdní situaci automaticky řídí flexibilní přechody mezi hydraulickými brzdami a rekuperací, aby bylo vždy získáváno zpět největší možné množství kinetické energie. Díky tomu lze častěji dosahovat maximálního výkonu rekuperace až 100 kW než u konvenční, výhradně hydraulické brzdové soustavy.

Přečtěte si také:  Opulentnost, síla a extravagance v přímém přenosu. Brabus poladil Mercedes-Maybach GLS

Vysokonapěťová sada akumulátorů je plodem vlastního vývoje značky Mercedes-Benz a má celkovou kapacitu 31,2 kWh. Dokonce i při vybité sadě akumulátorů je plné nabití realizovatelné za cca 30 minut s volitelnou stejnosměrnou nabíječkou o výkonu 60 kW. Pro nabíjení z domácí elektrické sítě se střídavým proudem je standardně k dispozici nabíječka o výkonu 11 kW (v závislosti na trhu) pro nabíjení třífázovým proudem z nástěnné nabíječky.

Podvozek: Agilita a bezpečnost

Mezi zásadní komponenty dynamicky nastaveného podvozku modelu GLC patří nová čtyřprvková náprava vpředu a zadní náprava s prostorově uspořádanými rameny, která je uložena v pomocném rámu. Již základní verze podvozku nabízí vysokou úroveň komfortu odpružení a zvukové izolace, agilní jízdní vlastnosti a potěšení z jízdy. Systém tlumičů optimalizuje tlumicí sílu v závislosti na frekvenci a intenzitě pohybu kol. Volitelně se nové GLC dodává s technickou sadou, která zahrnuje podvozek se vzduchovým odpružením AIRMATIC a řízení zadních kol. AIRMATIC disponuje adaptivními tlumiči s plynule variabilním nastavením tlumicí síly ve fázích roztahování a stlačování tlumiče. Verze Plug-in Hybrid jsou standardně vybaveny vzduchovým odpružením a udržováním stálé světlé výšky na zadní nápravě. Další volitelnou výbavou je terénní technická sada, s níž GLC získá o 20 milimetrů vyšší světlou výšku, funkční spodní ochranný panel vpředu a ochranné panely na spodní části vozu. Ve spojení s výbavou Linie AMG Exteriér má GLC sportovní podvozek.

S volitelným řízením zadních kol, které je kombinováno se strmějším převodem řízení předních kol, má nové GLC mimořádně agilní a současně stabilní jízdní vlastnosti. Úhel natočení zadních kol je až 4,5 stupně. Průměr otáčení se tím zmenší o 80 centimetrů na 11,0 metru. Mezi krajními rejdy navíc postačí menší počet otáček volantu.

Při rychlosti jízdy nižší než 60 km/h se zadní kola natáčejí v opačném směru než přední – při parkování až o 4,5 stupně. V závislosti na situaci se tím virtuálně zkrátí rozvor náprav, a vozidlo je obratnější a agilnější. Od rychlosti jízdy vyšší než 60 km/h se zadní kola natáčejí ve stejném směru jako přední, a to rovněž do úhlu až 4,5 stupně. Takto virtuálně prodloužený rozvor náprav nabízí znatelné výhody: vyšší úroveň jízdní stability a bezpečnosti při vysokých rychlostech, rychlých změnách jízdního pruhu nebo náhlých vyhýbacích manévrech. Řidič musí navíc výrazně méně otáčet volantem při dynamických manévrech, například při jízdě na silnici plné zatáček – a vozidlo reaguje na jeho povely bezprostředněji.

Přečtěte si také:  Daimler vstupuje do nové éry jako Mercedes-Benz Group

Nejnovější asistenční systémy: Podpora řidiče

Nejnovější generace sady asistenčních systémů obsahuje dodatečné a zdokonalené funkce. Pro řidiče znamená toto usnadnění ještě komfortnější a bezpečnější jízdu v každodenních situacích. Při nebezpečí mu systémy pomáhají optimálně reagovat na hrozící kolizi. Zvýšit bezpečnost jízdy dokáže i několik zdokonalených funkcí. Například adaptivní tempomat DISTRONIC nyní dokáže reagovat na stojící vozidla na vozovce do rychlosti až 100 km/h (dosud: 60 km/h). Novinkou u aktivního asistenta řízení je mimo jiné dodatečné rozpoznávání jízdního pruhu pomocí prostorového kamerového systému s rozsahem snímání 360 stupňů. Tato funkce přináší výhody především v oblasti nízkých rychlostí, například při vytváření uličky pro záchranáře. Asistent pro rozpoznávání dopravních značek sleduje nyní kromě běžně značených rychlostních omezení také informační tabule nad vozovkou a označení úseků, na nichž probíhají práce na silnici. Podmínečné příkazové značky, například „na mokru“, zaznamenává systém na základě vyhodnocování všech senzorů vozidla. Novinkou je funkce upozorňování na značku „Stop, dej přednost v jízdě“ a na červený semafor.

Zdokonalené parkovací systémy: Podpora při manévrování

Díky výkonnějšímu a preciznějšímu snímání okolí dokážou parkovací systémy řidiče ještě lépe podporovat při manévrování, a tím nabízejí ještě vyšší úroveň bezpečnosti a komfortu. Díky začlenění do systému MBUX je ovládání ještě intuitivnější a řidiče podporuje vizuálním zobrazováním. Volitelně dodávané řízení zadních kol je integrováno do parkovacího asistenta. Tuto skutečnost patřičně zohledňuje také výpočet trajektorie jízdy. Funkce nouzového brzdění slouží také k ochraně ostatních účastníků silničního provozu a přispívají ke zvýšení bezpečnosti dopravy.

Jako volitelná výbava je k dispozici nová parkovací sada s 360° kamerovým systémem včetně „transparentní kapoty motoru“ a funkcí aktivního parkovacího asistenta se systémem PARKTRONIC. Sada zajišťuje nejlepší možný výhled z vozu všemi směry a usnadňuje parkovací proces mimo jiné asistovaným zaparkováním vozu i vyjetím z parkovacího místa. Centrální displej přehledně zobrazuje bezprostřední okolí vozidla při parkování nebo manévrování. Zobrazení je složeno ze čtyř záběrů jednotlivých kamer vpředu, vzadu a na obou stranách vozu a poskytuje také virtuální pohled z ptačí perspektivy. Displej navíc ukazuje různé úhly pohledu, například dopředu, dozadu nebo v režimu pro jízdu s přívěsem. Řidič za volantem rozhoduje, zda zaparkuje sám s asistencí nebo předá řízení aktivnímu parkovacímu asistentovi.

DIGITAL LIGHT: Extrémní jas a volitelně s projekčními funkcemi

Nové GLC je standardně vybaveno vysokovýkonnými světlomety LED. Volitelně je na výběr systém DIGITAL LIGHT. Tato revoluční technologie světlometů vytváří svou dynamikou a precizností téměř neomezené možnosti pro cílené rozložení světla s vysokým rozlišením v závislosti na okolních podmínkách. Výsledkem je vynikající viditelnost pro řidiče, aniž by tím byla negativně ovlivněna viditelnost pro ostatní účastníky silničního provozu. Volitelně se dodává DIGITAL LIGHT s projekční funkcí. Tato inovace nabízí především při jízdách za tmy zvýšení bezpečnosti pro řidiče a umožňuje komunikaci s ostatními účastníky silničního provozu. Bezpečnost jízdy zvyšují například promítané vodicí linie, symboly a animace. Inteligentní technika upozorní na chodce v nebezpečné zóně jejich bodovým osvětlením a promítanými směrovými body zvýrazní jejich polohu. Symbolem jsou upozorněni také řidiči, kteří vjedou na dálnici nebo do jednosměrné ulice v protisměru. Stejný výstražný symbol se objeví i před vjetím do křižovatky na červenou nebo bez zastavení u značky „Stop, dej přednost v jízdě“.

Cestou necestou: S GLC v terénu

Stejně jako předchůdci je i nové GLC vysloveně zkonstruováno také pro jízdy v náročném terénu, na které je navíc připraveno i řadou nových prvků výbavy a systémů. Terénní jízdní režim a asistent pro jízdu ze svahu DSR (Down Hill Speedregulation) jsou součástí standardní výbavy. Nové GLC ve verzích Plug-in Hybrid nabízí již dnes zážitky z jízdy budoucnosti: jízdu v terénu s výhradně elektrickým pohonem, která je spojena s mnoha výhodami. Hnací sílu lze kdykoli velmi dobře dávkovat, protože maximální točivý moment elektromotoru 440 N.m je k dispozici již od první otáčky. To umožňuje velmi precizní, kontrolovanou jízdu také v náročném terénu. Dokonce i v něm lze výhradně elektrický pohon používat po dlouhou dobu, protože elektromotor spotřebovává elektrickou energii pouze v případě, kdy vozidlo skutečně pohání, a požadovaný výkon při pomalé jízdě, která je v terénu obvyklá, je relativně nízký.

Přečtěte si také:  V roce 2021 byla nejvyhledávanější značkou Toyota, klesla ale o třetinu. Druhé bylo BMW a třetí Mercedes-Benz

V terénním režimu nabízí GLC ve spojení s 360° kamerovým systémem „transparentní kapotu motoru“. Centrální displej zobrazuje virtuální pohled těsně před a pod vozidlo – včetně předních kol a jejich natočení. To je velmi přínosné. Řidič tak může včas rozpoznat překážky na cestě, jakými jsou například velké kameny nebo hluboké výmoly.

Nová terénní zobrazovací funkce používá oba displeje, na nichž řidiči poskytuje přehledně uspořádané informace, možnosti ovládání a funkce. Na displeji jsou řidiči zobrazovány mimo jiné příčný náklon, stoupání, klesání, topografická výška, zeměpisné souřadnice, kompas, rychlost jízdy a při provozu se spalovacím motorem také jeho otáčky. Centrální displej navíc zobrazuje například aktuální polohu SUV v terénu, úhel natočení předních kol a u vozů vybavených řízením zadních kol také úhel jejich natočení. Veškeré funkce důležité pro jízdu mimo zpevněné silnice lze nyní velmi přehledně ovládat na jednom displeji.

Technická sada (volitelná výbava) se vzduchovým odpružením AIRMATIC včetně udržování stálé světlé výšky a s řízením zadních kol nabízí své výhody v oblasti komfortu také v terénu, kde boduje i dalšími přednostmi. AIRMATIC v terénu umožňuje nastavit zvětšenou světlou výšku nezávisle na zatížení a dlouhé dráhy propružení kol pro nejlepší možnou trakci. Řízení zadních kol v terénu ještě výrazněji zlepšuje obratnost vozu.

Menu a plánovač tras pro jízdu s přívěsem

GLC je oblíbeným tažným vozem a také nová generace byla pro tento úkol cíleně koncipována. Novinkou je plánovač tras pro jízdu s přívěsem, který je součástí navigačního systému. Uživatelé si mohou na centrálním displeji naplánovat trasy, které jsou vhodné pro jízdu s předem definovaným přívěsem. Přitom jsou mimo jiné zohledňovány průjezdné šířky a výšky. Definici přívěsu lze zadat prostřednictvím menu Přívěs v MBUX. Jakmile je přívěs připojen k hlavici tažného zařízení a k elektrické síti vozidla, dotáže se systém na použití tažného zařízení, zda se jedná se o malý přívěs, nebo o větší, například obytný přívěs nebo přívěs pro přepravu koní, nebo zda je na tažné zařízení namontován nosič jízdních kol. Zadaný údaj pak zohledňuje plánovač tras pro jízdu s přívěsem. Tyto a mnoho dalších funkcí pro roli tažného vozidla mají za cíl zajistit maximum bezpečnosti a komfortu při jízdě s přívěsem. Pohon všech kol 4MATIC navíc nabízí vynikající trakci na každém povrchu.

Přečtěte si také:  Mercedes-Benz si připravil speciální edice pro modely třídy V a EQV. EDICE 23 přidává výbavu i styl

Díky rozšířené funkčnosti asistenta pro manévrování s přívěsem (volitelná výbava) je řízení nového SUV GLC s připojeným přívěsem ještě snadnější, komfortnější a bezpečnější. Systém automatizovaně řídí tažné vozidlo až do rychlosti jízdy 5 km/h a stoupání až 15 procent. Navíc je rovněž integrován do systému MBUX a umožňuje intuitivní ovládání. Kromě stabilizace při couvání dokáže systém poprvé řídit soupravu i v libovolně nastavitelných zatáčkách do úhlu až 90 stupňů. Řízení tažného vozu probíhá automatizovaně tak, aby bylo udrženo zvolené zalomení soupravy. To umožňuje precizní a bezpečné řízení přívěsu až na požadované místo. Řidič si kromě toho může zvolit funkci „jízda rovně“, jakmile přívěs dosáhne požadovaného směru a souprava má couvat rovně. Celý manévr lze přitom sledovat z různých perspektiv na centrálním displeji. Dynamické pomocné linie ukazují trajektorii jízdy, šířku vozidla a vzdálenost od rozpoznaných objektů.

Úspěšná historie: Středně velká SUV značky Mercedes-Benz

Mercedes-Benz vstoupil do segmentu středně velkých SUV v roce 2008 s modelem GLK. Tehdejší tisková zpráva jej označila za „Průkopníka trendů v expandující třídě vozidel“. Vnější design modelu GLK nezaměnitelně prozrazoval inspiraci Třídou G, praotcem všech SUV značky Mercedes-Benz. V roce 2015 byl představen nástupce pod označením GLC. Také tento model přesvědčil vynikající bezpečností, která je pro značku s hvězdou typická, nejmodernějšími asistenčními systémy, hospodárností a vysokou dynamikou. Od uvedení modelu GLC, resp. jeho přímého předchůdce GLK, na trh prodal Mercedes-Benz na celém světě více než 2,6 milionu těchto vozů. Nyní představené GLC je třetí generací, která plynule navazuje na úspěšný příběh svých předchůdců.