Mercedes-Benz S-Klasse ATTENTION ASSIST mit Sekundenschlafwarner Mercedes-Benz S-Class with micro-sleep warning

Nový Mercedes-Benz Třídy S, vrcholný model stuttgartské automobilky, obsahuje řadu pokročilých technologií, které berou v potaz únavu řidiče a jeho soustředění při řízení. Palubní systémy pomáhají na dlouhých cestách snížit únavu, připomínají řidiči potřebu přestávky a nově také dokonce dokáží s využitím citlivé kamery zaregistrovat mikrospánek pomocí sledování očních víček. Význam zdravého spánku pro člověka připomínají nadcházející dny spánku: Světový den spánku a Mezinárodní den zdravého spánku.

Světový den spánku vyhlásila v roce 2008 nezisková organizace Světová společnost pro spánek, založená Světovou asociací spánkové medicíny. Světový den spánku připadá na poslední pátek před březnovou rovnodenností, letos si ho tedy připomínáme dnes, v pátek 19. března. Vedle toho se slaví také Mezinárodní den zdravého spánku, vyhlášený Celosvětovým projektem o spánku a zdraví na první jarní den, a tento rok vychází hned na další den, sobotu 20. března. Smyslem těchto aktivit je zdůraznit přínosy kvalitního a zdravého spánku, upozornit veřejnost na problémy související se spánkem a na jejich zdravotní, vzdělávací a společenské aspekty.

Přečtěte si také:  MBUX Hyperscreen je palubní deska nové generace. Digitální zážitek nabídne po celé šíři přední části auta

Automobily Mercedes-Benz jsou navrhovány tak, aby řidiči maximálně usnadnily jízdu, zvýšily jeho komfort a tím oddálily únavu. Vrcholem v tomto směru je nový vrcholný model Třídy S, vybavený druhou generací palubního rozhraní MBUX a řadou pokročilých asistenčních systémů včetně asistentu bdělosti. Vůz díky využití nejmodernějších dostupných technologií odhalí únavu, či dokonce mikrospánek řidiče.

Mercedes-Benz Třídy S přijíždí v nové generaci. Je revoluční vzhledem i výbavou

Žádná jiná inovace v posledních letech nezjednodušila ovládání vozů Mercedes-Benz tak jako MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Palubní rozhraní MBUX zaměřuje hlavní pozornost na uživatele. Pomocí kamer na stropní ovládací jednotce a učících se algoritmů rozpoznává interiérový asistent MBUX přání a záměry cestujících. Přitom interpretuje směr otočení hlavy, pohyby rukou a řeč těla a reaguje příslušnými funkcemi vozidla.

Kromě zvýšení komfortu ovládání podporuje interiérový asistent MBUX také bezpečnost. Pomocí kamer sleduje pozornost řidiče a při známkách mikrospánku aktivuje tzv. asistent bdělosti. Tento systém, který je součástí standardní výbavy, dokáže rozpoznat typické známky ospalosti a nepozornosti řidiče a zobrazí varovnou zprávu s výzvou k přestávce.
Zcela novou funkcí je ovšem upozornění na mikrospánek. Ta je založena na sledování pohybu očních víček řidiče kamerou umístěnou v displeji řidiče (pouze ve spojení s vybranými prvky volitelné výbavy). Funkce varování před mikrospánkem je aktivní již od rychlosti 20 km/h.

V rámci detekce mikrospánku je hlavním úkolem auta detekovat, že mikrospánek hrozí (kamera, čidla na volantu a v pedálech). V ten okamžik vydá upozornění: ať už nabídku na zastavení na přístrojovém panelu, nebo vizuální a nakonec i akustické varování – a z mikrospánku naštěstí člověka akustické varování obvykle vzbudí.

Při případném usnutí řidiče/kolapsu: předpokladem je aktivovaný Distronic (aktivní asistent řízení může, ale také nemusí být aktivován) ve spojení s (ne)držením volantu (tedy např. v případě ztráty vědomí).

Přečtěte si také:  Jak dopadne souboj tří rychlých sedanů: Audi S4, BMW M340i a Mercedes-AMG C 43? Podívejte se

Řidič nedrží volant – po určitém čase dostane vizuální a zvukové upozornění ⇒ nereaguje ⇒ zapnutí funkce probuzení (přitažení pásů, cuknutí autem pomocí krátkého ťuknutí do brzdy) ⇒ nereaguje ⇒ začátek nouzového brzdění, kdy vůz přiměřeně zpomaluje (ve svém pruhu, v případě dálnice přejede o jeden pruh vpravo) ⇒ pod 60 km/h zapne výstražné blinkry ⇒ po zastavení je aktivovaný režim nouzového volání a vozidlo je odemknuto.

Palubní rozhraní obsahuje také systém ENERGIZING COMFORT, který udržuje řidiče v kondici i na dlouhých trasách. Pokud navíc řidič používá příslušná zařízení, jako jsou chytré hodinky schopné monitorovat kondici, využívá inteligentní algoritmus také jejich informace, například o kvalitě spánku nebo úrovni stresu. K oddálení únavy na dlouhých trasách nebo ke zvýšení bdělosti přispívají dále ergonomická sedadla s pečetí AGR nebo až deset masážních funkcí sedadel.

Přečtěte si také:  Airbag slaví 40leté výročí. Do výbavy ho zavedl Mercedes-Benz

Základem bezpečné jízdy je ovšem odpočatý a koncentrovaný řidič. Kvalitní spánek je důležitý pro jakoukoli soustředěnou činnost, mezi něž patří i řízení automobilu. Jak uvádí Česká společnost pro výzkum spánku a spánkovou medicínu, poruchy spánku patří mezi významné rizikové faktory dopravních nehod.

Potřeba délky spánku je individuální. Podle zdrojů Zdravotnického zařízení Ministerstva vnitra je tato potřeba ovlivněna geneticky i řadou dalších faktorů. U zdravých dospělých osob se pohybuje mezi 7 a 8 hodinami spánku denně, někteří lidé se ale i po 5 hodinách spánku cítí odpočatí. Proto se za kritérium pro nespavost nepokládá délka spánku, ale přítomnost nepříznivých denních následků, jako jsou únava, nevýkonnost či změny nálady.