Mercedes-Benz S-Klasse ATTENTION ASSIST mit Sekundenschlafwarner Mercedes-Benz S-Class with micro-sleep warning

Mercedes-Benz dokáže kamerou odhalit mikrospánek. Řidiče upozorní, ale umí i zastavit

Autor: Tisková zpráva - Zdroj a foto: Mercedes-Benz - 19. 3. 2021


Nový Mercedes-Benz Třídy S, vrcholný model stuttgartské automobilky, obsahuje řadu pokročilých technologií, které berou v potaz únavu řidiče a jeho soustředění při řízení. Palubní systémy pomáhají na dlouhých cestách snížit únavu, připomínají řidiči potřebu přestávky a nově také dokonce dokáží s využitím citlivé kamery zaregistrovat mikrospánek pomocí sledování očních víček. Význam zdravého spánku pro člověka připomínají nadcházející dny spánku: Světový den spánku a Mezinárodní den zdravého spánku.

Světový den spánku vyhlásila v roce 2008 nezisková organizace Světová společnost pro spánek, založená Světovou asociací spánkové medicíny. Světový den spánku připadá na poslední pátek před březnovou rovnodenností, letos si ho tedy připomínáme dnes, v pátek 19. března. Vedle toho se slaví také Mezinárodní den zdravého spánku, vyhlášený Celosvětovým projektem o spánku a zdraví na první jarní den, a tento rok vychází hned na další den, sobotu 20. března. Smyslem těchto aktivit je zdůraznit přínosy kvalitního a zdravého spánku, upozornit veřejnost na problémy související se spánkem a na jejich zdravotní, vzdělávací a společenské aspekty.

Automobily Mercedes-Benz jsou navrhovány tak, aby řidiči maximálně usnadnily jízdu, zvýšily jeho komfort a tím oddálily únavu. Vrcholem v tomto směru je nový vrcholný model Třídy S, vybavený druhou generací palubního rozhraní MBUX a řadou pokročilých asistenčních systémů včetně asistentu bdělosti. Vůz díky využití nejmodernějších dostupných technologií odhalí únavu, či dokonce mikrospánek řidiče.

Mercedes-Benz Třídy S přijíždí v nové generaci. Je revoluční vzhledem i výbavou

Žádná jiná inovace v posledních letech nezjednodušila ovládání vozů Mercedes-Benz tak jako MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Palubní rozhraní MBUX zaměřuje hlavní pozornost na uživatele. Pomocí kamer na stropní ovládací jednotce a učících se algoritmů rozpoznává interiérový asistent MBUX přání a záměry cestujících. Přitom interpretuje směr otočení hlavy, pohyby rukou a řeč těla a reaguje příslušnými funkcemi vozidla.

Kromě zvýšení komfortu ovládání podporuje interiérový asistent MBUX také bezpečnost. Pomocí kamer sleduje pozornost řidiče a při známkách mikrospánku aktivuje tzv. asistent bdělosti. Tento systém, který je součástí standardní výbavy, dokáže rozpoznat typické známky ospalosti a nepozornosti řidiče a zobrazí varovnou zprávu s výzvou k přestávce.
Zcela novou funkcí je ovšem upozornění na mikrospánek. Ta je založena na sledování pohybu očních víček řidiče kamerou umístěnou v displeji řidiče (pouze ve spojení s vybranými prvky volitelné výbavy). Funkce varování před mikrospánkem je aktivní již od rychlosti 20 km/h.

V rámci detekce mikrospánku je hlavním úkolem auta detekovat, že mikrospánek hrozí (kamera, čidla na volantu a v pedálech). V ten okamžik vydá upozornění: ať už nabídku na zastavení na přístrojovém panelu, nebo vizuální a nakonec i akustické varování – a z mikrospánku naštěstí člověka akustické varování obvykle vzbudí.

Při případném usnutí řidiče/kolapsu: předpokladem je aktivovaný Distronic (aktivní asistent řízení může, ale také nemusí být aktivován) ve spojení s (ne)držením volantu (tedy např. v případě ztráty vědomí).

Řidič nedrží volant – po určitém čase dostane vizuální a zvukové upozornění ⇒ nereaguje ⇒ zapnutí funkce probuzení (přitažení pásů, cuknutí autem pomocí krátkého ťuknutí do brzdy) ⇒ nereaguje ⇒ začátek nouzového brzdění, kdy vůz přiměřeně zpomaluje (ve svém pruhu, v případě dálnice přejede o jeden pruh vpravo) ⇒ pod 60 km/h zapne výstražné blinkry ⇒ po zastavení je aktivovaný režim nouzového volání a vozidlo je odemknuto.

https://www.youtube.com/watch?v=rrNJeTm8xAA

Palubní rozhraní obsahuje také systém ENERGIZING COMFORT, který udržuje řidiče v kondici i na dlouhých trasách. Pokud navíc řidič používá příslušná zařízení, jako jsou chytré hodinky schopné monitorovat kondici, využívá inteligentní algoritmus také jejich informace, například o kvalitě spánku nebo úrovni stresu. K oddálení únavy na dlouhých trasách nebo ke zvýšení bdělosti přispívají dále ergonomická sedadla s pečetí AGR nebo až deset masážních funkcí sedadel.

Základem bezpečné jízdy je ovšem odpočatý a koncentrovaný řidič. Kvalitní spánek je důležitý pro jakoukoli soustředěnou činnost, mezi něž patří i řízení automobilu. Jak uvádí Česká společnost pro výzkum spánku a spánkovou medicínu, poruchy spánku patří mezi významné rizikové faktory dopravních nehod.

Potřeba délky spánku je individuální. Podle zdrojů Zdravotnického zařízení Ministerstva vnitra je tato potřeba ovlivněna geneticky i řadou dalších faktorů. U zdravých dospělých osob se pohybuje mezi 7 a 8 hodinami spánku denně, někteří lidé se ale i po 5 hodinách spánku cítí odpočatí. Proto se za kritérium pro nespavost nepokládá délka spánku, ale přítomnost nepříznivých denních následků, jako jsou únava, nevýkonnost či změny nálady.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru