V dubnu 2021 přijíždí na start CLS s ještě ostřejším designem. Dynamiku čtyřdveřového kupé zřetelněji vyjadřuje především přední partie s novou mřížkou chladiče a nárazníkem. Interiér je navíc ještě hodnotnější díky širší nabídce kombinací kůže s ozdobnými prvky a nové generaci volantů.
Paletu modelů rozšiřuje vznětový motor nejnovější generace s integrovaným generátorem s funkcí spouštěče. Na vrcholu nabídky stojí limitovaná speciální edice modelu Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+ s exkluzivním charakterem orientovaným na sportovní image.
Modernizovaný model CLS oslaví světovou premiéru v dubnu. První vozy se objeví u evropských prodejců v červenci. Po rozsáhlé modernizaci, k níž došlo loni v létě u asistenčních systémů, multimediálního systému MBUX (Mercedes-Benz User Experience) a systému ENERGIZING Komfort, splňuje CLS z hlediska technologií všechny současné požadavky.
Mercedes-Benz řadí kupé CLS společně s dalšími kupé, stejně jako se všemi roadstery a kabriolety, do kategorie „Dream Cars“. Dodnes byly zákazníkům na celém světě prodány více než čtyři miliony vozů z této kategorie, přičemž z toho více než 450 000 vozů CLS od uvedení první generace na trh v roce 2004. Největším trhem pro kupé CLS byla v roce 2020 Čína, následovaná Jižní Koreou, USA a Německem. Zákazníky nejčastěji uváděným důvodem ke koupi modelu CLS je jeho design. Sportovní styl je v tomto zákaznickém segmentu skutečným luxusem.
CLS má nyní ještě sportovnější vzhled. S vnější výbavou AMG Line signalizuje model CLS svůj sportovní charakter ještě zřetelněji. Tato verze je vybavena originálními stylistickými prvky AMG. Mezi ně patří specifický přední nárazník AMG s černým křídlovitým prvkem, chromovaný přední spoiler, sportovně markantní otvory pro přívod vzduchu s vertikálními lamelami a leskle černými aerodynamicky tvarovanými prvky. Dalšími typickými znaky jsou rozšíření bočních prahů AMG a odtoková hrana AMG na víku zavazadlového prostoru. V kombinaci s vnější výbavou AMG Line si mohou zákazníci zvolit také dvě nové barvy pro leštěná 20“ kola AMG z lehké slitiny v mnohapaprskovém designu s dvoubarevným vzhledem. Uplatnění zde nalézá odstín šedá Tremolit a leskle černý lak.
Nová maska chladiče vyniká mřížkou Mercedes-Benz (s trojrozměrným motivem hvězd na leskle chromovaném povrchu), leskle černou lamelou s chromovaným ozdobným prvkem a integrovanou hvězdou. Paleta barev karoserie pro model CLS byla rozšířena o nový metalický lak v odstínu modrá Spectral.
Kromě markantnějšího vzhledu exteriéru byl vylepšen také interiér. Zákazníci mají na výběr dva nové materiály pro ozdobné prvky a obložení, a to i pro středovou konzolu – hnědé dřevo ořechu s otevřenými póry a šedé dřevo s vysokým leskem. Rozšířena byla také nabídka kůží pro čalounění sedadel o dvě nové kombinace barev: šedá Neva/šedá Magma a hnědá Sienna/černá.
Model CLS obdržel v rámci modernizace i nově navržený multifunkční volant obšitý kůží Nappa. Jeho ramena jsou leskle černá s chromovanými rámečky. Stříbřitě chromované jsou také páčky pro manuální řazení. Paket asistenčních systémů (volitelná výbava) bude řidiče podporovat aktivním adaptivním tempomatem DISTRONIC a aktivním asistentem řízení. Volant v tomto případě rozpoznává držení věnce řidičem pomocí kapacitních senzorů. Do věnce volantu je vložena dvouzónová síť senzorů. Senzory na přední a zadní straně věnce registrují, zda řidič drží volant. Signalizace ovládání vozidla řidičem pro asistenční systémy již nevyžaduje pohyby volantu. Při částečně automatizované jízdě se tím zvyšuje komfort ovládání.
Výbavy designo umožňují ještě výraznější individualizaci
Na přání zákazníka promění 250 odborníků z oddělení Mercedes-Benz designo v Sindelfingenu model CLS v naprosto jedinečný vůz, individualizovaný podle představ jeho majitele. I u těchto nevšedních prvků výbavy je výběr nyní ještě širší. Nové jsou například speciální laky v odstínech červená Jupiter, bílá Kaschmir magno a zelená Smaragd. Uvedené barvy jsou k dispozici pro všechny verze výbavy.
Dvoubarevný interiér designo s čalouněním kůží Nappa Exclusive se dodává v pěti nových barevných kombinacích: červená Classic/černá, hnědá Saddle/černá, hnědá Tartufo/černá, sytá bílá/černá a modrá Yacht/černá.
Ještě ostřejší v mnoha detailech: Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+
Značka Mercedes-AMG se při modernizaci sportovní vrcholné verze modelové řady CLS zaměřila na velký počet vizuálních prvků a atraktivní sady výbav. Mezi nové prvky standardní výbavy modelu CLS 53 4MATIC+ patří nově tvarovaná přední partie se sportovním nárazníkem AMG křídlovitého tvaru s černými aerodynamickými plochami a viditelnými otvory pro vedení vzduchu do podběhů kol, který doplňuje charakteristická maska chladiče AMG s vertikálními lamelami. Rámečky bočních oken jsou z leštěného hliníku, resp. leskle černé v kombinaci se sadou Night. Vnější zpětná zrcátka jsou lakována v barvě karoserie. I zde jsou výjimkou verze se sadou AMG Night nebo sadou AMG Exterior II Carbon. V těchto případech jsou kryty vnějších zpětných zrcátek leskle černé, resp. z karbonového vlákna. I zákazníci značky Mercedes-AMG řídí CLS volantem nejnovější generace – v tomto případě s věncem čalouněným kůží Nappa a známými tlačítky AMG s displejem.
Dvě nové sady volitelné výbavy dodají kupé ještě sportovnější styl. Sada AMG Night II, dodávaná v kombinaci se sadou AMG Night, zahrnuje masku chladiče, hvězdu na zádi a označení modelu s tmavě chromovanou povrchovou úpravou.
Sada AMG DYNAMIC PLUS zvyšuje dynamiku v mnoha ohledech. Červeně lakované brzdové třmeny s černým nápisem AMG umocňují vnější vzhled. V interiéru završuje paket sportovně elegantní atmosféru volantem AMG Performance obšitým kombinací kůže Nappa a mikrovlákna DINAMICA nebo alternativně jen kůží Nappa. Dodatečný jízdní režim „RACE“ s módem Drift poskytne mimořádné zážitky ze sportovní jízdy na závodním okruhu.
Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+ | foto: Mercedes-Benz |
CLS 53 4MATIC+ kombinuje pozoruhodný nejvyšší výkon 320 kW/435 koní se sportovním stylem a vysokou hospodárností. Technika s integrovaným generátorem napájí 48V elektrickou síť a ve funkci elektromotoru krátkodobě poskytuje dodatečný výkon 16 kW a točivý moment 250 Nm. Toto zařízení, uložené mezi motorem a převodovkou, plní funkce spouštěče, alternátoru a elektromotoru. Jeho účel je stejný jako u inteligentního přeplňování elektrickým dodatečným dmychadlem a výfukovým turbodmychadlem: nabízet typické sportovní výkony a jízdní dynamiku vozů AMG při současném snížení spotřeby paliva a emisí. K zažitkům z dynamické jízdy přispívá rovněž extrémně rychle řadící převodovka AMG SPEEDSHIFT TCT 9G spolu se zcela variabilním pohonem všech kol AMG Performance 4MATIC+ a podvozkem se vzduchovým odpružením AMG RIDE CONTROL+.
Sportovní výkony pro individualisty: limitovaná edice Mercedes-AMG
Výrobní plány počítají s pouhými 300 vozy nové limitované edice. U lakování mají zákazníci na výběr mezi odstíny bílá Kaschmir magno a šedá Selenit magno. Nad bočními prahy jsou umístěny pruhy ve stylu závodních vozů. U speciální edice s bílým lakem Kaschmir magno jsou tyto pruhy vytvořeny tmavě šedým metalickým lakem. Je-li CLS lakováno šedým odstínem Selenit magno, jsou pruhy leskle černé, nemetalické. Obě varianty pruhů jsou doplněny leskle červenými ozdobnými prvky bez metalického efektu.
Standardně se u této edice dodávají černá 20“ kola AMG z lehké slitiny s 5 dvojitými paprsky a leštěným okrajem ráfku společně se sadami AMG Night a AMG Night II (podrobné informace viz výše). U sady AMG Night jsou vybrané prvky vnější výbavy leskle černé. Mezi ně patří spoiler na předním nárazníku AMG, kryty vnějších zpětných zrcátek a rámečky bočních oken. Od střešních sloupků B má tato verze modelu CLS determální, tmavě tónovaná skla oken.
Také sada AMG DYNAMIC PLUS (rozsah výbavy viz výše) patří u této speciální edice ke standardní výbavě. Po otevření předních dveří promítá technologie LED logo AMG ve formátu 3D na zem vedle vozidla.
Interiér sportovní speciální edice se vyznačuje mimo jiné dvoubarevným čalouněním kůží Nappa AMG v odstínech černá/perleťová stříbrnošedá, ozdobnými prvky AMG z karbonu, volantem obšitým kombinací kůže Nappa a mikrovlákna DINAMICA s červeným kontrastním prošíváním, tlačítky AMG na volantu a nápisem AMG na středové konzole.
Pohony pro model CLS: výkonné a hospodárné
Kromě známých modelů se zážehovými motory disponuje i od března 2021 nabízený model CLS 300 d 4MATIC s mild hybridním pohonem. Jeho vznětový čtyřválec (OM 654 M) spolupracuje s intergovaným generátorem druhé generace a 48V elektrickou sítí. Nejvyšší výkon je 195 kW plus 15 kW z elektrického zdroje hnací síly. Tento pohon je velmi hospodárný díky rekuperaci kinetické energie a možnosti setrvačné jízdy s vypnutým motorem. Elektrifikace umožňuje také použití elektrického kompresoru chladiva pro klimatizaci. Přehled nejdůležitějších vlastností:
- Nový klikový hřídel přispěl k prodloužení zdvihu na 94 mm, čímž došlo k zvětšení zdvihového objemu na 1993 cm³ (dosud: 92,3 mm a 1950 cm³)
- Vstřikovací tlak vzrostl na 2700 barů (dosud 2500 barů)
- Za mimořádně rychlými reakcemi a rovnoměrným nárůstem hnací síly stojí dvě kapalinou chlazená výfuková turbodmychadla, která mají nyní obě variabilní geometrii rozváděcích lopatek
- Sodíkem plněné chladicí kanály v ocelových pístech zajišťují ještě lepší odvádění nadměrného tepla ze dna pístu
- Elektrický kompresor chladiva pro klimatizaci
Nejvýkonnější vznětový čtyřválec učinil další krok také v oblasti dodatečného čištění výfukových plynů. Tento systém má mimo jiné následující komponenty:
- Zásobníkový katalyzátor v blízkosti motoru snižuje množství oxidů dusíku
- DPF (Diesel Particulate Filter; filtr pevných částic je opatřen speciální povrchovou úpravou, která snižuje také množství oxidů dusíku)
- Základní katalyzátor SCR (Selective Catalytic Reduction; se vstřikováním AdBlue po jednotlivých dávkách)
- Dodatečný katalyzátor SCR pod podlahou vozidla se samostatným vstřikováním AdBlue po jednotlivých dávkách
V nabídce je rovněž vznětový čtyřválec s ISG pro model CLS 220 d.
Nedávná historie: rozsáhlá technická modernizace v létě 2020
Při modernizaci modelu CLS v létě 2020 bylo středem pozornosti vylepšení asistenčních systémů pro kooperativní podporu řidiče. Výsledkem je mimořádně vysoká úroveň aktivní bezpečnosti.
Mercedes-Benz CLS | foto: Mercedes-Benz |
Aktivní brzdový asistent
CLS disponuje ve standardní výbavě aktivním brzdovým asistentem, který dokáže v mnoha situacích zabránit autonomním brzděním kolizi nebo alespoň zmírnit její intenzitu. Systém brzdí i před stojícími vozidly a přecházejícími chodci při jízdě rychlostmi, které jsou obvyklé ve městě. V závislosti na situaci může kolizi s těmito překážkami dokonce zabránit. V rámci sady asistenčních systémů je to možné i při odbočování vlevo.
Aktivní asistent pro dodržování rychlostních limitů
Řadu dalších funkcí pro inteligentní jízdu (Intelligent Drive) si mohou zákazníci objednat v sadě asistenčních systémů. Mezi ně patří aktivní asistent pro dodržování rychlostních limitů, který reaguje pomocí mapových podkladů a dat od asistenta pro rozpoznávání dopravních značek na změny omezení rychlosti jízdy. Součástí systému je rovněž funkce, která na základě průběhu trasy přizpůsobuje rychlost jízdy před rozpoznanými zatáčkami, kruhovými objezdy, mýtnými bránami, křižovatkami ve tvaru T a před odbočkami, resp. sjezdy z rychlostních silnic, resp. dálnic. Pokud řidič zapne aktivní adaptivní tempomat DISTRONIC s přizpůsobováním rychlosti jízdy v závislosti na projížděné trase, může CLS reagovat dokonce i na aktuální data o dopravě (služba Live Traffic Information).
Aktivní asistent pro jízdu v dopravní koloně
V sadě asistenčních systémů Plus se dodává aktivní asistent pro jízdu v dopravní koloně, který dokáže při dopravní zácpě na dálnici dalekosáhle a ve velkém rozsahu provozních podmínek s rychlostí jízdy do cca 60 km/h zajistit udržování vozu v jízdním pruhu a bezpečné vzdálenosti od vozidla vpředu, pokud lze rozpoznávat podélné čáry vymezující jízdní pruhy. Vozidlo se automaticky znovu rozjede v případě, že se nezastavilo na delší dobu než jednu minutu. Aktivní asistent řízení může podporovat řidiče na silnicích s více jízdními pruhy funkcí zajišťující vytvoření uličky pro vozidla záchranných jednotek. V tomto případě není vozidlo udržováno uprostřed jízdního pruhu. Při rychlosti jízdy do 60 km/h se vozidlo na dálnicích orientuje podle okolních vozidel a rozpoznaného značení jízdních pruhů.
Automatické zajíždění na parkovací místo a vyjíždění z něj
Aktivní parkovací asistent se senzory překážek PARKTRONIC a kamerovým systémem s rozsahem snímání 360° umožňuje automatické zajíždění na parkovací místo a vyjíždění z něj. Systém usnadňuje kromě vyhledání a výběru parkovacího místa také řízení vozidla při zajíždění na podélná nebo příčná parkovací místa či do garáží a při vyjíždění z parkovacích míst (pokud bylo vozidlo zaparkováno automaticky). CLS nyní dokáže rozpoznat a použít i parkovací plochy, které jsou například na větších parkovištích označeny pouze jako plochy. Kamerový systém s rozsahem snímání 360° přenáší ještě realističtější obrazy na displej multimediálního systému včetně rozšířeného bočního pohledu. Při vyjíždění z parkovacího místa může systém řidiče upozorňovat na vozidla přibližující se vzadu ze stran a v nebezpečné situaci vozidlo zabrzdí.
MBUX (Mercedes-Benz User Experience)
V roce 2020 byl ve výbavě modelu CLS významně vylepšen také informační a multimediální systém MBUX (Mercedes-Benz User Experience). CLS bude pro Českou republiku standardně vybaveno dvěma velkými displeji s úhlopříčkou 12,3 palce/31,2 cm, které jsou uspořádány vedle sebe, čímž vzniká širokoúhlá zobrazovací plocha. Rozměrné displeje s vysokým rozlišením – displej pro řidiče i centrální displej – jsou snadno čitelné. Na přání dodávaný interiérový asistent MBUX umožňuje intuitivní ovládání různých komfortních systémů a funkcí MBUX i na základě rozpoznaného pohybu.
Systém MBUX je jedinečný svou schopností učit se díky umělé inteligenci. MBUX u funkcí založených na předpovědích předvídá další přání uživatele. Pokud řidič například v úterý cestou domů často telefonuje s určitou osobou, bude se mu v tento den v týdnu zobrazovat na displeji její telefonní číslo. Mezi další výjimečné prvky patří standardní dotykové ovládání na multimediálním displeji a zobrazování navigačních pokynů s rozšířenou realitou při aktivované funkci navigace.
ENERGIZING Komfort
Systém ENERGIZING Komfort propojuje různé komfortní funkce vozidla a v rámci nejrůznějších programů pro příjemné cestování vytváří v interiéru pomocí světel a hudby odpovídající prostředí a nabízí cestujícím různé masážní programy. V létě 2020 byla do výbavy modelu CLS zařazena funkce ENERGIZING COACH. Jejím základem je inteligentní algoritmus, který individuálně doporučuje vhodný program pro příslušnou situaci. Pokud je systém propojen s kompatibilním nositelným zařízením Garmin Wearable, optimalizují přesnost doporučení osobní data, jakými jsou hladina stresu nebo kvalita spánku. Záměrem je udržet si i při náročných nebo monotónních jízdách dobrý pocit a dojet do cíle v odpočatém stavu.