Letos v únoru je to přesně 30 let od doby, kdy Mercedes-Benz začal prodávat supersedan, na němž spolupracoval s Porsche. Osmiválcový Mercedes-Benz 500E byl luxusní, nenápadný, přesto opravdu rychlý.
Mercedes-Benz generace W124 byl modelem, na jehož vývoji německá automobilka rozhodně nešetřila a dala si na něm opravdu záležet. A vyplatilo se to, vždyť tyto klasické mercedesy najížděly miliony kilometrů jako taxíky nebo služební auta. Jde o předchůdce třídy E, respektive se do ní v rámci jednoho z faceliftů přejmenoval. Vždy však šlo hlavně o luxusní modely, nikoliv sportovní. To ovšem neznamená, že nevznikly i velmi výkonné verze.
Mercedes-Benz uvedl generaci W124 v roce 1984 a ve výrobě ji nechal až do roku 1997, kdy ho vystřídala generace s označením W210 (tzv. „masařka“). Německá automobilka uvedla auto proti tehdejším konkurentům v podobě už pomalu končícího BMW řady 5 (první generace: E28) a Opelu Senator A. Audi nepočítáme, protože v té době ještě úplně prémiovou automobilkou nebylo, ačkoliv už tehdy nabízelo pětiválcové, turbem přeplňované motory i legendární pohon všech čtyř kol quattro. Navíc první osmiválec v modelu Audi V8 představila až v roce 1988.
Konkurence W124 samozřejmě nespala a tak v roce 1987 (a vyráběla se do roku 1996) přišla na trh nová generace BMW řady 5 (E34). Nová pětka nabízela stejně jako Mercedes-Benz W124 čtyřválcové, šestiválcové a osmiválcové motory (mercedes měl navíc i řadové pětiválce), ale také vrcholnou a opravdu rychlou verzi BMW M5 (ostatně stejně jako už v předchozí generaci). Na tu ale trojcípá hvězda neměla z výroby adekvátní odpověď, protože modely AMG tehdy byly ještě „netovární“, AMG byl ještě v tu dobu pouhý úpravce.
Mercedes-Benz tak na rychlý a sportovní mnichovský sedan, který dokázal zrychlit z místa na stovku za šest sekund a jel až k 250 km/h, musel reagovat. V říjnu roku 1990 představil na pařížském autosalonu sedan E500. Oproti běžné W124 měl rozšířené rozchody kol, rozšířené blatníky, trochu jiné nárazníky a přední mlhovky, ale hlavně velký osmiválcový motor pod kapotou. Oproti běžným modelům byl z motorového prostoru přesunut akumulátor dozadu do blatníku v kufru, přičemž v druhém blatníku bylo vyvažovací závaží. I díky tomu se zlepšila trakce a navíc bylo vylepšeno rozložení hmotnosti na 53:47. Na první pohled bylo sice poznat, že nejde o běžnou W124, ale i tak to bylo opravdu velmi decentní a do světa to nijak nekřičelo. To si ostatně můžete prohlédnout ve fotogalerii i ve vide.
O pohon se staral atmosféricky plněný pětilitrový osmiválec s výkonem 240 kW/326 koní a s točivým momentem 480 Nm. Poháněna byla přes automatickou čtyřstupňovou převodovku zadní kola. Akceleraci z 0 na stovku zvládl tento supersedan za 6,1 sekundy a jel až 260 km/h.
I když to byla odpověď na BMW M5, nešlo o přímé konkurenty. Mercedes-Benz 500E neměl být čistě sportovní sedan, ale spíše rychlé auto. A i proto byl napěchovaný výbavou. Sedadla byla anatomická, čalouněná kvalitní kůží a s elektrickým ovládáním. Stejně tak byla elektricky ovládaná všechna okna, ale třeba i roletka na zadním skle. Nechybělo ani vyrovnávání světlé výška na zadní nápravě, dvouzónová automatická klimatizace nebo stěrače na předních světlometech.
V dobových testech se mluvilo o tom, že auto je opravdu rychlé, ale také, že mohlo mít výkonnější brzdy. A to i přesto, že Mercedes-Benz 500E dostal kompletní brzdový systém s 300mm kotouči vpředu z Mercedes-Benzu 500 SL (generace R129, tedy legendární „žehličky“). Automobilka ovšem tyto stesky vyslyšela a při modernizaci v roce 1993 je vyměnila za větší 320mm kotouče z modelu 600 SL, tedy z dvanáctiválcového modelu.
Zajímavé bylo i to, jak a kde se Mercedes-Benz 500E vyráběl. Nevznikal totiž v továrnách automobilky Mercedes-Benz, ale výroba probíhala ve spolupráci s Porsche (to ho má i ve svém depozitáři). To totiž mělo mělo (a dosud má) továrnu nedaleko a navíc mělo volné kapacity.
Proces výroby byl docela složitý. Mercedes-Benz dodával do továrny Porsche díly potřebné ke stavbě karoserie, která se pak v surovém, ale již v poskládaném stavu odvezla zpět do Sindelfingenu, kde byla nalakována. A pak byla opět odvezena zpět do Zuffenhausenu, kde se do ní pak montovaly rozšířené nápravy, motor, převodovka i vše ostatní. Aby toho nebylo málo, hotové auto se potom opět převáželo do Sindelfingenu na finální výstupní kontrolu. Výroba jednoho auta tak zabrala poměrně značných 18 dní.
Mezi lety 1990 až 1995 bylo vyrobeno přesně 10 479 kusů, z čehož 1528 aut putovalo do USA, 1184 do Japonska, 29 do Velké Británie a 45 do Kanady.
Mercedes-Benz 500E (1990-1995) – technické údaje | |
Typ motoru: | zážehový osmiválec, 4 ventily na válec, rozvod 4xOHC |
Objem motoru: | 4973 cm³ |
Výkon: | 240 kW/326 koní při 5700 ot./min |
Točivý moment: | 480 Nm při 3900 ot./min |
Pohotovostní hmotnost: | 1710 kg |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6,1 s |
Maximální rychlost: | 260 km/h |