Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+

Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ se představuje. Je to nová kombinace výkonu a úspornosti

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Mercedes-Benz - 14. 3. 2024


S novým vozem Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+, dodávaným v provedení sedan nebo kombi, zařazuje sportovní značka z Affalterbachu do nabídky nové plug-in hybridní modely. Jejich předností je kombinace vysokého výkonu a jízdní dynamiky s dlouhým dojezdem na elektřinu. Spojení 3,0litrového šestiválcového řadového motoru a trvale buzeného synchronního elektromotoru zajišťuje maximální systémový výkon 430 kW/585 koní a v režimu RACE START dokonce 450 kW/612 koní. Maximální systémový točivý moment dosahuje 750 Nm. Tomu odpovídá dynamika: zrychlení z 0 na 100 km/h proběhne za 3,8 sekundy (sedan s funkcí RACE START jako součást volitelné sady AMG DYNAMIC PLUS). Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 280 km/h (sedan s volitelnou sadou AMG Driver). Výhradně na elektřinu je možné dosáhnout rychlosti až 140 km/h.

Elektromotor o výkonu 120 kW je z důvodu úspory místa integrován do převodovky AMG SPEEDSHIFT TCT 9G. Vysoký výkon této pohonné jednotky je dosažen technologií trvale buzeného vnitřního synchronního rotoru. Maximální točivý moment elektromotoru 480 Nm je k dispozici od první otáčky a zajišťuje vysokou agilitu již během rozjezdu. Trakční akumulátor s napětím 400 V disponuje celkovou kapacitou 28,6 kWh a nachází se v zadní části pod podlahou zavazadlového prostoru. Využitelná kapacita činí 21,22 kWh, protože část energie je vždy uchovávána v záloze pro podporu zrychlení a tím i vysoce dynamickou jízdu. Vysokonapěťový akumulátor i tak umožňuje dojezd na elektřinu i více než 100 kilometrů.

Pro nabíjení střídavým proudem je ve voze nabíječka s výkonem 11 kW. Vedle toho je na přání k dispozici 60kW palubní rychlonabíječka pro stejnosměrný proud. To umožňuje doplnění energie z 10 % na 80 % kapacity za přibližně 20 minut. Výkon rekuperace dosahuje až 120 kW. Při zvolení jízdního režimu DAuto systém automaticky upravuje účinnost rekuperace v závislosti na dopravní situaci. Řidič může úroveň rekuperace ovlivnit ve třech úrovních pomocí pádel pod volantem. V režimu D- lze vůz ovládat „jedním pedálem“: pokud řidič sundá nohu z plynu, rekuperací zpomalí do té míry, že brzdový pedál není většinou potřeba použít.

Základem sportovní a hospodárné jízdy je osvědčený 3,0litrový řadový šestiválcový přeplňovaný motor AMG. Ve voze E 53 HYBRID 4MATIC+ poskytuje výkon 330 kW/449 koní. Oproti předchozímu provedení v modelu E 53 řady W213 to znamená nárůst o 10 kW/14 koní. Ke zvýšení výkonu přispívá řada softwarových a technických opatření. Mezi ně patří nové výfukové turbodmychadlo twin-scroll s vyšším plnicím tlakem (1,5 baru místo dosavadních 1,1 baru). Aktualizace také obsahuje nově naprogramovaný software, přídavný chladič a ještě jeden chladič umístěný u levého podběhu. Výsledkem je ještě rychlejší odezva motoru o objemu 3,0 l na povely plynového pedálu a mimořádně dynamické reakce.

Vyztužený skelet karoserie s mnoha zlepšeními

Skelet karoserie získal na mnoha místech dodatečné vyztužení, aby plně odpovídal mimořádnému výkonu pohonného ústrojí. Rozpěrná tyč mezi uchycením předních pružicích vzpěr zpevňuje přední stavbu a umožňuje lépe vzdorovat příčným silám v zatáčkách. Výztuha pod motorem zvyšuje přesnost řízení zvýšením torzní tuhosti přední části. S podélnými nosníky je spojena přídavnými vzpěrami. Na zadní nápravě zajišťují větší stabilitu a přesnost vedení kol přídavné vzpěry uchycené od podélníků směrem dozadu.

Designové prvky výhradně pro AMG a hybridní provedení

Nový Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ lze rozpoznat podle mnoha osobitých designových prvků. Maska chladiče AMG s vertikálními lamelami je standardně osvětlená. Rozšířené přední blatníky (plus jedenáct milimetrů na každé straně ve srovnání se standardním vozem Třídy E) vytvářejí prostor pro větší rozchod kol na přední nápravě. Dalšími výlučnými prvky AMG jsou výrazně tvarované vstupy vzduchu, každý se dvěma svislými lamelami, a uprostřed umístěný spoiler ve tvaru písmene A. Velký otvor dole uprostřed směřuje vzduch do přídavného chladiče, který je rovněž vyhrazen jen vozům AMG. Nechybí ani vnější otvor pro chladič umístěný u podběhu kola.

Z boku je charakteristická kombinace splývavých ploch bez okrajů, včetně zapuštěných klik dveří. Přední i zadní blatníky kol propojují sportovní prahy AMG. Kola z lehké slitiny, která jsou díky rozšířenému rozchodu téměř v jedné rovině s karoserií, zdůrazňují sílu a dynamiku. V mohutné zádi zaujmou uhlazená a horizontálně propojená zadní světla LED s nápadnou grafikou ve stylizovaném znaku třícípé hvězdy. Toto uspořádání ještě zdůrazňuje celkovou šířku karoserie. Vše korunuje zvýrazněná odtrhová hrana AMG na víku zavazadlového prostoru (u sedanu) a zadní nárazník AMG s difuzorem a dvěma kulatými dvojitými koncovkami výfuku po obou stranách.

Na předních blatnících a na zádi najdeme označení určená pro hybrid, která odkazují na elektrifikovaný pohon. Model E 53 HYBRID 4MATIC+ se standardně dodává s 19palcovými koly z lehké slitiny. Volitelně jsou k dispozici také kola o průměru 20 palců a kovaná kola o průměru 21 palců.

Exkluzivní výbava, volitelná přístrojová deska MBUX Superscreen s displejem před spolujezdcem

Design interiéru působí celkově harmonickým dojmem. Jen pro verzi E 53 HYBRID je určeno podsvětlené obložení v šedém jasanu s otevřenými póry s logem AMG. Přístrojová deska s celoskleněným provedením MBUX Superscreen s displejem před spolujezdcem je k dispozici jako volitelná výbava. Multimediální systém MBUX obsahuje menu a funkce specifické pro AMG a také další exkluzivní zobrazení AMG Performance a AMG TRACK PACE (na přání).

Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC sedan | 2024

Standardně se dodávají elektricky nastavitelná sportovní sedadla AMG. Čalounění v kombinaci umělé kůže ARTICO a mikrovlákna MICROCUT s červeným kontrastním prošíváním se vyznačuje osobitým designem AMG. Na přání lze objednat elektricky nastavitelná sedadla AMG Performance. V základní výbavě je volant AMG Performance v kůži Nappa a s ovladači jízdních režimů AMG.

Plně variabilní pohon všech kol AMG Performance 4MATIC+

Sériově dodávaný pohon všech kol poskytuje optimální trakci za různých podmínek. Zajišťuje vysokou jízdní stabilitu a bezpečnost jízdy na suché vozovce i na mokré nebo zasněžené silnici. Elektromechanicky ovládaná spojka rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola zcela variabilně v závislosti na zvoleném jízdním programu a adhezních podmínkách. To zajišťuje maximální trakci, jízdní dynamiku a bezpečnost za všech okolností.

Nově vyvinutý a naladěný podvozek AMG RIDE CONTROL s nastavitelným adaptivním tlumením

Vývojový tým AMG vyvinul a vyladil pérování AMG RIDE CONTROL s ocelovými vinutými pružinami a adaptivními nastavitelnými tlumiči speciálně pro požadavky vozu E 53 HYBRID 4MATIC+, a to s použitím zcela nové techniky i softwaru. Podvozek nabízí vyváženou kombinaci adekvátní akustické izolace pro čistě elektrickou jízdu v kombinaci s velmi sportovním charakterem typickým pro AMG. Nezávisle zavěšená přední kola mají větší rozchod kol než standardní provedení vozu Mercedes-Benz Třídy E. Větší stabilitu a odklon pro precizní vedení zadních kol zajišťují tužší elastokinematická lůžka ramen zadní nápravy.

Pérování se zvláště sportovním laděním kombinuje vynikající jízdní dynamiku s vysokým jízdním komfortem. Charakteristika tlumení se přizpůsobuje aktuální jízdní situaci a stavu vozovky na každém kole zvlášť. Rychlá a přesná reakce probíhá zásluhou samostatných ventilů jak pro stlačení, tak uvolnění pístů v tlumičích. Charakteristiku tlumičů lze navíc nastavit ve třech úrovních: Comfort, Sport a Sport+, což umožňuje výrazné odlišení mezi vysokým komfortem vyžadovaným na dlouhých vzdálenostech a sportovním stylem jízdy.

Nového naladění se dočkal také software. Nastavení podvozku, stabilizačního systému ESP, plně variabilního pohonu všech kol AMG Performance 4MATIC+ a řízení, které je přizpůsobeno hybridnímu pohonu, umožňuje vyvážený a bezpečný, ale také dynamický a velmi jistý zážitek z jízdy.

Základem vysoce výkonné sportovní brzdové soustavy AMG jsou vnitřně chlazené brzdové kotouče o rozměrech 370 × 36 milimetrů a čtyřpístkové pevné třmeny na předních kolech. Na zadních kolech se nacházejí kotouče o rozměrech 360 × 26 milimetrů s jednopístkovými plovoucími třmeny.

Velmi pokročilým prvkem je elektromechanický posilovač brzd. Díky němu brzdový systém účinně kombinuje rekuperaci brzdné energie s hydraulickou brzdovou soustavou. V závislosti na jízdní situaci a požadavcích na zpomalení brzdový systém nezávisle na podtlakovém okruhu flexibilně rozděluje brzdný účinek mezi rekuperaci a klasické brzdy. To zároveň znamená, že rekuperace dosáhne svého maximálního výkonu častěji a po delší dobu. Systém proměnlivě omezuje brzdný výkon hydraulické soustavy, a to i při konstantním tlaku na pedál, aby byla zachována vysoká úroveň výkonu rekuperace při snižování rychlosti. Řidič tuto automatickou funkci nepocítí.

Standardně dodávané řízení zadních kol kombinuje stabilitu a agilitu

V závislosti na rychlosti automobilu se zadní kola natáčí buď v opačném směru než přední kola (do 100 km/h), nebo stejným směrem (nad 100 km/h). Systém tedy umožňuje agilní i stabilní jízdní vlastnosti. Změna úhlu natočení je 0,7 stupně (paralelní natočení) až 2,5 stupně (natočení v opačném smyslu).

Sada AMG DYNAMIC PLUS

Pro ještě emotivnější zážitek z jízdy je k dostání volitelná sada AMG DYNAMIC PLUS se zvlášť sportovními položkami technické výbavy a vizuálními doplňky.

  • Volant AMG Performance v kombinaci kůže Nappa/mikrovlákno MICROCUT a s tlačítky na volantu pro rychlé ovládání jízdních programů a dalších nastavení jízdní dynamiky.
  • Vysoce výkonný kompozitní brzdový systém s vpředu většími brzdovými kotouči (390 × 36 mm) a šestipístkovými pevnými třmeny.
  • Červeně lakované brzdové třmeny opticky podtrhují sportovní charakter.
  • Elektronicky řízený samosvorný diferenciál na zadní nápravě umožňuje ještě lepší trakci při výjezdu ze zatáček, větší jízdní stabilitu a rozložení zátěže bez ztráty výkonu za všech jízdních podmínek.
  • Aktivní uložení motoru slouží k proměnné charakteristice lůžek od pohodlné po sportovní. Systém tvoří dva do sebe zapadající válce spojené magnetoreologickou kapalinou. Ta dokáže měnit svoji viskozitu působením magnetického pole. Pokud je žádoucí, aby se do karoserie nepřenášely žádné vibrace, mají lůžka motoru velmi komfortní charakteristiku, protože magnet je vypnutý. Pokud má být motor pro vyšší výkon spojen s karoserií co nejpevněji, magnetické pole se neustále zvyšuje a lůžka ztuhnou. Aktivní uložení motoru ve voze E 53 HYBRID 4MATIC+ přispívá k citelnému rozdílu mezi sportovními a komfortními režimy.
  • Funkce RACE START slouží ke zlepšení prudké akcelerace stojícího vozu. Při aktivaci zajistí řídicí systém využití všech kapacit pro optimalizaci zrychlení. Software aktivuje plný výkon elektromotoru (120 kW) i spalovacího motoru (330 kW) a také zajistí maximální točivý moment.

Limitovaná série Edition 1 s rozsáhlou výbavou

Nový vůz E 53 HYBRID 4MATIC+ lze po dobu jednoho roku objednávat i v exkluzivním provedení Edition 1 s barvou karoserie šedá alpine MANUFAKTUR nebo bílá opalite bright MANUFAKTUR. Optickému rozšíření napomáhají fólie s ozdobnými pruhy v černé barvě. Součástí výbavy jsou 21palcová kovaná kola AMG v designu s křížovými paprsky a lakováním matnou černou barvou v kombinaci s vysoce lesklými hranami ráfků. Kryty nábojů kol nesou štítek „Edition“ ve vavřínovém věnci. S tmavým vzhledem ladí i černě lakované brzdové třmeny s bílým logem AMG.

Ke specifikaci vozu náleží také exteriérové sady AMG Night a AMG Night II. Prvky, jako je přední spoiler a ozdobné lišty oken, jsou provedeny ve vysoce lesklé černé barvě. Společně s vysoce lesklou černou dvojitou koncovkou výfuku tak vznikají výrazné kontrasty. Součástí jsou i tmavě tónovaná skla zadních oken. Sada AMG Night II obsahuje doplňky v černém chromu, konkrétně lamely a rámeček masky chladiče a také ozdobné díly a označení na předních blatnících. Vedle toho jsou v černém provedení rovněž kliky dveří, lišta na víku zavazadlového prostoru, typové štítky a třícípá hvězda na zádi.

Sada AMG carbon exteriér umocňuje dynamický vizuální dojem. Kryty vnějších zpětných zrcátek mají karbonový vzhled. U sedanu je odtrhová hrana na víku zavazadlového prostoru vyrobena z karbonu. Výjimečný status této edice zdůrazňuje také stříbřitě chromované víčko nádrže s nápisem AMG.

Interiér se vyznačuje kontrastem černé a žluté. Sedadla AMG Performance jsou velmi elegantní díky čalounění černou kůží Nappa se žlutým dekorativním prošíváním a nápisem Edition 1 na předních opěrkách hlavy. Spolu s bezpečnostními pásy ve žluté barvě a s exkluzivními karbonovými prvky AMG navozují sportovní atmosféru. K tomu dokonale ladí volant AMG Performance s kůží Nappa a mikrovláknem MICROCUT a žlutým ozdobným prošíváním, sportovně působí i prahové lišty se žlutě podsvíceným nápisem AMG. Vše korunuje exkluzivně gravírovaný nápis Edition 1 na středové konzole či specifické koberečky AMG se žlutým dekorativním prošíváním a označením Edition 1. Standardem limitované řady je také přístrojová deska MBUX Superscreen s displejem před spolujezdcem.

Pro ochranu svého cenného vozidla obdrží každý zákazník na míru šitou interiérovou krycí plachtu AMG s logem Edition1. Díky prodyšné vnější tkanině ze syntetických vláken odolné proti zatržení a antistatické vnitřní tkanině z flanelu chrání vozidlo před prachem a poškrábáním v garáži.

Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ je vrcholné provedení úspěšné Třídy E – Auta roku 2024 v ČR

Mercedes-Benz Třídy E je pojmem mezi luxusními vozy vyšší střední třídy již 75 let. Nejnovější generace sbírá nadšené reakce u odborníků i zákazníků. Jedním z nejnovějších ocenění je titul Auto roku 2024 v České republice, o jehož udělení rozhodla odborná porota složená z 20 předních českých motoristických novinářů. Nová Třída E zaujala ojedinělou kombinací tradičně silných stránek, jako je vysoká kvalita, úroveň bezpečnosti a komfort, ale i nejmodernější použité technologie.

Technické údaje

  Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ sedanMercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ kombi
Počet válců/uspořádání řadový šestiválecřadový šestiválec
Zdvihový objemcm32 9992 999
Systémový výkonkW/koní430/585 (s funkcí RACE START: 450/612)430/585 (s funkcí RACE START: 450/612)
Systémový točivý momentNm750750
Výkon spalovacího motorukW/koní330/449330/449
 přiot./min5 800–6 1005 800–6 100
Točivý momentNm560560
 přiot./min2 200–5 0002 200–5 000
Výkon elektromotorukW120120
Točivý moment elektromotoruNm480480
Kapacita trakčního akumulátoru celková/dostupnákWh28,6/21,2228,6/21,22
Zrychlení 0–100 km/hsekund4,0/3,84,1/3,9
Nejvyšší rychlostkm/h250/280250/275
Nejvyšší rychlost na elektřinukm/h140140
Kombinovaná spotřeba energiekWh/100 km

a l/100 km

24,1–25,9

0,8–1,0

25,0–26,7

0,9–1,1

Kombinovaná spotřeba paliva s vybitým akumulátoreml/100 km8,6–9,28,8–9,5
Emise CO2 v kombinovaném režimu (WLTP) g/km19–2321–24
Jízdní dosah na elektřinu (EAER, WLTP)km93–10190–97

TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru