Současné problémy automobilového průmyslu se netýkají jen v posledních týdnech velmi často zmiňovaných značek, ale nějaké problémy má většina značek působících v Evropě. To má za následek i negativní dopady jednotlivých členských států EU. Týká se to i značky Hyundai, která má velký výrobní závod i u nás, v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Korejská značka oznámila, že příští rok zpomalí výrobu, vyrobí tedy méně aut a zredukuje i počet svých zaměstnanců. Důvodem je ekonomická situace ve světě i nejistota, jaká bude poptávka po elektrických autech. ČTK to potvrdil mluvčí závodu Petr Michník.
„Čekáme, že výroba bude nižší než letos. Důvodem je ekonomická situace na našich hlavních trzích a samozřejmě i nejistá poptávka po elektromobilech. Uvidíme, jaká bude aktuální poptávka, jaká bude realita, ale nezáleží jenom na poptávce samotné, ale i na tom, jak se nám podaří skloubit poptávka s emisními limity,“ řekl Michník. Loni slezská továrna vyrobila 340 500 aut, letošní plán výroby je 330 890 vozů. „Plán výroby na příští rok nemáme ještě potvrzený, pořád ladím,“ řekl Michník. Plán ale podle něj nakonec bude nižší.
Vyrábět to, co chtějí lidé, ale zároveň plnit emise
Hyundai, ale i Volkswagen a další to v následujících letech rozhodně nebudou mít snadné. Na jedné straně jsou tu pravidla a nařízení z Evropské unie, které doprovází vysoké pokuty za flotilové emise, a později také chystaný zákaz prodeje aut se spalovacím motorem. Na straně druhé je to, co chtějí zákazníci. Vzhledem k tomu, že prodeje elektromobilů nerostou, ale klesají, je to pro výrobce velmi složitá situace.
„Jde o to, abychom zároveň vyráběli to, co chtějí lidé, a zároveň plnili limity. Samozřejmě uvidíme, jak se vyvine diskuse o limitech a pokutách, pořád je možné, že se to nějak změní. Jsme připraveni reagovat flexibilně, i když je to složité,“ řekl Petr Michník. Se snížením výrobního plánu souvisí zpomalení výrobní linky a také redukce stavu zaměstnanců. Nyní podnik zaměstnává zhruba 3100 lidí, jejich počet se má snížit asi o 100. „Nechystá se ale propouštění. Bude se to dít nějakou přirozenou fluktuací a snížením počtu agenturních zaměstnanců,“ dodal.
Zaměstnancům v nošovické továrně začne v těchto dnech celozávodní dovolená, do práce se vrátí až 6. ledna 2025. Hned v následujícím týdnu bude v pátek nevýrobní den. Podle Michníka to souvisí s nižším výrobním plánem, ale automobilka z počátku roku nějaký nevýrobní den měla skoro každý rok. Nařízení hromadného čerpání dovolené na čtvrtek 2. a pátek 3. ledna se nelíbilo nošovickým odborářům. „Máme totiž za to, že tímto způsobem by se rozhodně neměly sanovat plánované odstávky z důvodu sníženého odbytu našich výrobků,“ uvedli odboráři na svých internetových stránkách.
A stejně jako ve Volkswagenu, i v továrně Hyundai odbory řeší, co bude se zaměstnanci dál. Ve firmě na konci října začalo kolektivní vyjednávání. Na konci listopadu odboráři uvedli, že se jednání dostalo do patové situace. „Kolektivní smlouva je platná až do konce března, takže ještě máme pořád dost času se dohodnout,“ řekl v pátek 20. prosince Michník. Prozatímní jednání však ani po osmi společných schůzkách nikam nevedla.