180kmh-budiky

Maximálně +16 km/h nad limit: Návrh na absolutní automatické omezení rychlosti už je tu. Možná už od roku 2027

Autor: Radim Plachý - Zdroj: topspeed.sk - Foto: Pavel Srp - 30. 1. 2024


Nově homologovaná auta dnes musí upozorňovat na překročení rychlosti. Pokud pojedete víc než je maximální povolená rychlost, ozve se pípání a začne blikat ikona s hodnotou maximální rychlosti. Jenže to některým nestačí. Jeden senátor přišel s tím, že chce, aby auto samo omezilo maximální rychlost na maximálně pár km/h nad povolený limit.

Od roku 2027

Bezpečnost na silnicích je velké téma. Všechny státy na světě chtějí ideálně nulovou úmrtnost a snaží se pro to dělat všemožné kroky. Kalifornský senátor Scott Wiener teď přišel s nápadem, že by se měla elektronicky omezit rychlost aut, tak aby ji řidiči nemohli vědomě, ale i nevědomě překračovat. Mluví o tom, že limitem by mělo být + 10 mil za hodinu (16 km/h) oproti rychlosti, která je v místě stanovena.

To by znamenalo, že pokud byste vjeli na dálnici, kde bude rychlost standardně omezena na 130 km/h, auto by vás nenechalo rozjet se na víc než 146 km/h. Stejně tak by to fungovalo ve městě (50 a 66 km/h) i mimo něj (90 a 106 km/h). Tolerance by tu neměla být žádná. Výjimky by přesto mohly být, ale musela by je za určitých okolností udělovat policie.

Scott Wiener řekl: „Není žádný důvod, aby někdo jezdil po veřejné silnici víc než 100 mil za hodinu. Prevence bezohledného překračování rychlosti je rozumným přístupem, jak zabránit zbytečným nehodám.“ Nejsme si ale jistí, zda se podobné absolutní omezování rychlosti na nehodovosti projeví tak výrazně, spíše si myslíme, že ne. Nehody totiž nevznikají jen obecně kvůli vysoké rychlosti, ale zejména kvůli vysoké rychlosti, v níž řidiči nezvládli řízení. A ta na dálnici může být klidně 100 km/h, nikoliv 150 km/h…

Těžká nehoda s devíti mrtvými otevřela diskuzi o zavedení povinného omezovače rychlosti

Nový zákon SB 961 by měl platit už od roku 2027. Týkat by se měl všech osobních automobilů, nákladních automobilů, ale i autobusů. Výjimku by měla pouze vozidla integrovaného záchranného systému (policie, hasiči a záchranná služba), ale také některé vozy, kterým by to povolili policisté (omezovač rychlosti by ve vozidle deaktivovali). To by probíhalo „na základě specifických kritérií“ a muselo by k tomu být písemné povolení.

Ani dnes to nefunguje

Problémem ale je, že tyto systémy dnes nefungují správně. Maximální rychlost bere auto z navigačních podkladů, ale také z dopravních značek, které po cestě čte kamera za čelním sklem. Jenže někdy je nepřečte správně (například přečte i samolepku maximální rychlost na zádi kamionů a podobně), jindy má špatné podklady v navigaci.

Některá auta také nepracují s tím, že v České republice končí značky s křižovatkami a podobných věcí bude po světě mnohem víc. Pořád je to jen elektronický pomocník. Jak se říká: dobrý sluha, ale zlý pán…

Štítky: , , , ,

49 názorů na “Maximálně +16 km/h nad limit: Návrh na absolutní automatické omezení rychlosti už je tu. Možná už od roku 2027”

  1. Nemám strach. Sousedé poláci do tří dnů přijdou na to jak tuhle blbost elektronicky zrušit stejně jako vyblokovat nutnost lít chcanky si do auta.

  2. Ty zákony jsou opravdu složité, že je i zákon o omezující inteligencí by mně nenapadlo 🤔

  3. už vidím jak se snaží předjíždět ten co mu to pojede těch 146 km/h toho co mu to pojede jen 145km/h, budou se dávat nové značky na dálnici, zákaz předjíždění osobních automobilů.

    1. To přece bude jedno, protože oba pojedou stejně rychle. A když je potká policie, tak se budou ptát, proč jedou rychleji, než mají. Optimální stav je, aby po dálnici jely kamiony předepsaných 90 a auta předepsaných 130. Pak by byla zajištěna největší prostupnost komunikace…

      1. Kdde jste přišel na to, že kamiony mají na dálnici předepsanou devadesátikilometrovou rychlost?

      2. Tohle může napsat jen víkendovej řidič, anebo jedinec, který jezdí po dálnici 130 v levém pruhu a pak se diví, že to do něj někdo narve, když tam pitomec parkuje!

    2. Kdyz někdo jede víc než je maximální povolená rychlost tak ho nemáte co předjíždět protože pak se budete dopouštět přestupku i vy.

      1. A vám je do toho co? Je každého věc, jakou rychlostí jede, pokud samozřejmě jede bezpečně. A pokud jedu mimo obec 140, namísto 90, tak k tomu mám důvod a vám do toho je kulový, Tomáši!

        1. Váš důvod bude že si tím asi něco kompenzujete😁Je ale fakt že kromě policie do toho nikomu nic není😁👍

  4. No a jak se to obejde, aby se mohly dál prodávat supersporty? Divný svět. Faktem je, že lidi, co nedokážou vymyslet nic kloudnýho, musí přijít s kravinou, aby obhájili vlastní existenci. Rozumný člověk omezovač nepotřebuje. Jezdí normálně. Ale má rozum a ví, že někdy ten výkon prostě potřebuje. Zrovna minulý týden v Otrokovicích náklaďák vjel do křižovatky na červenou. Rozjel se, aby stihnul oranžovou. To je běžný úkaz. Já se koukal na slečnu v autě ve vedlejším pruhu a na zelenou jsem se prostě automaticky rozjel a pak jen stín a jediná možnost byla šlápnout na plyn. Ten za mnou to stačil ubrzdit a mít omezovač, ten kamion by skončil tam, kde v sedačce sedí syn. Jediný omezovač, který je opravdu nezbytný, by se měl zavést v politice. Dřív se děti učily slušnosti. Dnes se učí, jak se vyhnout neslušným. Pojedete za někým, kdo jede ekonomicky. S omezovačem budete předjíždět stejně jako kamiony na dálnici. Nebo tomu ekonomovi rozbijete hubu. Nebo pojedete tak rychle, jak jede ten nejpomalejší. A pokud ten pomalý bude vysírač, ubyde nehod. To jo. Ale razantně se zvýší násilí na silnici. :-)

    1. Omezení rychlosti, ne výkonu. A ještě se dobrovolně přiznáš, že jsi čuměl jinam, než jsi měl.

    2. „Dřív se děti učily slušnosti. Dnes se učí, jak se vyhnout neslušným.“
      Toto je nejlepší názor, který jsem za posledních pár let četl. Naprosto s ním souhlasím.

      1. Jsem pro ješte bych tam namontoval detektor IQ ( pod 80 nenastartuješ) a rušičku mobilního signálu

  5. Zlatý komunismus…Kapitalismus je vyčerpán a blíží se ke svému zániku! Tyto nesmyslné nařízení jen probudí lidi k demonstracím aby tyto režimy co nejdřív skončily. První bude zákaz plynových kotlů,pak spalovacích motorů a tento režim pod rouškou kapitalismu se položí…..

    1. Pořád vzpomínám na sedmdesátá, osmdesátá léta. V obci 60km/h, od 22,00 do 06,00 90km/h. Nebyly technické prohlídky, upravovaly se motory na vyšší výkon ostrými vačkami a laděnými výfuky, ve Š105 jsem měl motor ze Š 130 RS. Běžná Š105 měla cca 45 koní, ereso 130 koní. Elektrony, pneu nejširší, co se vešly do podběhů, profi úpravy podvozku, tlumičů, brzd a řízení. Sice to „žralo“ 12l/100, ale tehdy se to neřešilo.

      1. Tak to byla opravdu skvělá doba… po domácku zbastlené rachotiny s hasičáky místo výfuků.. to bylo potěšení pro celé širé okolí..a bezpečnost také excelentní…

        1. Podle čeho soudíte, že jsem měl hasičák místo tlumiče výfuku? Jako automechanik a fanda speciálů jsem důsledně trval na originálech. Viděl jste vůbec někdy Š 130 RS? Nebo jste zaprděný zelenáč a ekoterorista?

    2. Jiří Šafanda

      Komunismus do toho prosím nepleťte. Nikdy žádný nebyl a doufám, že ani nebude…

  6. Jezdí hodně do německa a po dálnici tam jezdím v klidu kolem 250. V Čr normálně 130 nevadilo by mi to omezení dodržují maximální rychlost. Spíš třeba při lochlem prednjeti za těsným koncem obce když auto nezaznamenal v čas konec a nedovolí vám zrychlovat může to být velice nebezpečné

  7. No tomu opravdu říkám nesmysl, který způsobí více nebezpečných situací nežli doposud. Nejnebezpečnější manévr je při předjíždění, kdyby vám vůz nepovolil ani krátkodobě zrychlit na bezpečné zařazení…a to nemluvím o magorech, co jedou 60 na 90 tce a pokud se je pokusíte předjet, tak zrychlí. A vy je nedokážete předjet, protože vám prostě vůz nedovolí zrychlit. nedovedu si představit ten nárůst čelních srážek s protijedoucím vozidlem….

    1. Limity se snažím dodržovat. Ale už mnohokrát jsem musel zmizet z křižovatky rychlostí hodně nad navrhovanych 16+, to samé při předjíždění…
      Má být omezení s včasnou regulací PID, kdy bude od 1+ omezování akcelerace (jakoby ztráta výkonu), omezování bude od 16+, v 16+ náhle ztratí výkon úplně bude cukat PWM – pulsně šířkovou modulací, nebo bude brzdit?
      Rychlost bude od kol nebo GPS? Až bude auto zrychlovat dolů ve smyku, bude zběsile pípat nebo vystřelí řidiče? A další absurdní vzácné situace.
      Milion kilometrů může být úplně normálních se všemi pravidly, ale chci ve zdraví přežít i těch deset krizových metrů, na které při omezování nikdo nemyslel právě proto, že jsou extrémně vzácné a nevymyslitelné.

      1. Ano. Po dvou milionech km bez nehody, jsem svezl chlapa, cyklistu na kapotě. Hrozný zážitek. Děkuji bohu že přežil. Mezi berany koukal na silnici. Mně neviděl. A je to náhoda, během vteřiny. Tady to nepomohlo. Ale nikdy nevíš, kdy budeš potřebovat maximální výkon, aby ti ato zachránilo život. Jednou jsem si přál aby, můj motor měl dvojnásobný výkon. A bylo to v momentě, když jsem už věděl, že auto obětuji, abych přežil. Naštěstí to vyšlo. Šla po mně Avie, v zatáče v proti směru. Moje auto na šrot.

    2. A proč byste měl předjíždět, když to auto před Vámi pojede stejně jako vy? Pokud pojede 70, tak rozdíl 70/100 je dostatečný. Pokud pojede rychleji, tak ho prostě nepředjedete – jet 10km o 10km/h pomaleji znamená zpomalení o pár vteřin…

  8. Vždy se najde nějaký p.tomec dobros.r, který je přesvědčen, že lidem je nutno diktovat, jak mají žít, dýchat, co mají jíst, jak mají řídit apod. a hlavně jim nedovolit svobodu myšlení a konání, přičemž se to vždy zaklíná dobrem, bezpečností, zdravím, ekologií atd. Levičácký neomarxismus jak vyšitý dle Bruselské eurounijní školy, tam mají takových chytráků kvanta.

        1. Můžeš si od soudruhu z SSSR koupit veškeré technologie co dnes používáš a uvidíme jak ti bude všechno vyhovovat :DD

  9. Jasně. Takže až budu pod nějakou skálou a začnou padat kameny – bude se zajisté omezení hodit. Něco bych ještě k tomu dodal, ale snažím se být slušný.

    1. Už se těším, až budu se svým SUV s maximálkou 192km/h za pár let předjíždět luxusní fára. Elektrická bzučítka už na dálnici předjíždíme všichni, když se v rámci úspory a dojezdu plouží v pytli za kamiony.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru