Těžká nehoda s devíti mrtvými otevřela diskuzi o zavedení povinného omezovače rychlosti

Autor: Anina Russová - Zdroj: Americký Národní úřad pro bezpečnost dopravy - Ilustrační foto: Policie ČR - 20. 11. 2023


Ze všech stran posloucháme, že rychlost je nebezpečná a zabíjí. A řada dopravních nehod, za kterými stále příliš vysoká rychlost to bohužel jen dokazuje. Jedna taková v Americe teď otevřela velmi vášnivé debaty, která možná skončí povinným omezovačem rychlosti.

K té nehodě došlo 29. ledna 2022 a zemřelo při ní devět lidí. Stala se ve chvíli, kdy řidič Dodge Charger projel křižovatku na červenou a naboural do Toyoty Sienna. Nutno říct, že řidič nejen, že jel rychle, ale navíc byl pod vlivem drog. A právě o tuto nehodu se opírá americký Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB) a navrhuje, aby všechna nová auta měla povinně omezovač rychlosti, který by ideálně nešel deaktivovat a samostatně reagoval na dopravní značení. Fakticky by tak řidiči nedovolil jet rychleji, než je povoleno.

NTSB totiž to, jak řidiči neustále překračují rychlost je systémový problém. Ten vidí i ve velmi mírných trestech za překračování rychlosti. Když už se prý podle úřadu některý z řidičů za rychlost dostane před soud, často uzavře dohodu o vině a trestu, odpracuje maximálně pár hodin obecně prospěšných prací, zaplatí směšnou pokutu a tím to končí. Úřad zdůrazňuje, že systém, který by řidičům zamezil překračovat rychlost, by byl býval minimálně zmírnil následky oné vážné nehody. Základem podle něj je řidičům prostě znemožnit jezdit rychle.

Zatím ale jde jen o návrh úřadu. Je také otázkou, zda se jím bude někdo zabývat, zda nevyvolá odpor výrobců či zákazníků. Ostatně, v tomto případě se dá počítat s tím, že jistě ano.

V Evropě žádná novinka

To, nad čím Američané zatím jen přemýšlí je přitom v Evropě celkem běžné. Inteligentní omezovače rychlosti tu totiž musí mít každé nové auto vyrobené od roku 2022. Systém pracuje s GPS a kamerami, je tak schopen nejen poznat rychlost, jakou řidič jede, ale dokáže také přečíst značky kolem silnice, a tedy i poznat, jakou rychlostí by jet měl. Zatím systém funguje tak, že řidiče jen upozorní, pokud má zapnutí adaptivní tempomat, zvládne často rychlost i upravit. Ale pořád jde vypnout. Dá se ale očekávat, že EU dříve nebo později zakáže vypínání těchto asistentů.

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru