skoda_fabia-2021-priprava_svetove_premiery- (1)

Malé a levné modely aut jsou na emisích bity nejvíce, i proto z nabídek automobilek mizí

Autor: Radim Plachý - Foto: Škoda - 17. 10. 2021


V současné době patří flotilové emise k jedněm z největších hybatelů na českém i evropském automobilovém trhu. Emisní normy sice ovlivňovaly nabídku již v letech předchozích, nicméně až nyní, kdy jde o astronomické pokuty, pokud automobilky nebudou splňovat flotilové emise, se nabídka elektromobilů a plug-in hybridů rozšiřuje jako houby po dešti.

Zdálo by se, že malá vozidla, jež disponují mnohem menšími motory, díky čemuž produkují daleké méně CO2 než velká auta, na tom budou výhodně. Opak je ovšem pravdou. Většina evropských automobilek stahuje z výroby právě nejmenší vozy, případně ruší projekty budoucích malých modelů. Dle vyjádření automobilek se jim nevyplatí taková auta vyrábět.

Tento nešťastný osud potkal třeba i Škodu Fabia Combi, která se v nové generaci už prodávat nebude. Prý je vzhledem k přísným emisním normám nevýhodná a místo tohoto modelu v budoucnu bude škodovka nabízet modernější elektromobily.

Za vše mohou flotilové emise

I když může vypadat zbavování se malých vozů kvůli emisím jako zcela nesmyslné, logika v tom překvapivě je. Konečný výsledek totiž neovlivňuje pouze tvorba emisí každého konkrétního modelu, ale rovněž i hmotnost jednotlivých automobilů. Tímto způsobem vzniká zajímavý paradox, kdy v konečném důsledku vypadají velká auta jako o dost úspornější, než menší a tedy i lehčí vozidla.

Šéf škodovky tvrdí, že norma Euro 7 zdraží Fabii o 6000 eur a brzdí vývoj elektromobilů

Jednotlivé modely mají každý individuálně nastavený limit CO2, který nesmí překročit. A limit se odvozuje právě od hmotnosti. Malá auta tak musejí mít pohonnou jednotku daleko šetrnější k životnímu prostředí než větší vozy.

Malá auta se už nevyplácí vyrábět

Vypadá to, že se pomalu, ale jistě musíme smiřovat s postupným úbytkem malých vozidel s benzínovými motory – o těch naftových ani nemluvě – na evropských silnicích. Škodovka není ani zdaleka jediný výrobce, který se rozhodl stopnout vývoj nové generace menších aut. Kupříkladu koncern PSA už také deklaroval, že nových generací oblíbených miniaut Peugeot 108 nebo Citroën C1 už se nedočkáme. Alespoň ne se spalovacími motory.

Malá auta jsou zajímavá mimo jiné i díky své ceně. Nenaplnění emisních limitů by automaticky znamenalo velké zdražování, což by však dělalo vozy nižší kategorie takřka neprodejné. Každá automobilka totiž automaticky dostane za nedodržení nových norem pokutu a je jasné, že platit budou v konečném důsledku zákazníci.

Obcházení limitů

Limity je však možné do jisté míry šikovně obejít. Běžně se tak dokonce děje. Mnohé automobilky se za tímto účelem dočasně spojily, díky čemuž si mohly často navzájem emisní limity kompenzovat. V případě dodržení limitů získá automobilka takzvané uhlíkové kredity, které může prodat jiné společnosti.

Takto to běžně provádí třeba automobilka Tesla, jenž je známá výrobou elektromobilů, které při jízdě žádné emise nevypouštějí. Obdržené uhlíkové kredity pak výhodně prodají jiným společnostem, jež díky tomu mohou vyrábět i vozy, za které by je jinak čekala pokuta. Nejde o nic nezákonného. Evropská unie tento druh chování nezakazuje.

Za pár let budeme mít elektromobil všichni

I když tímto způsobem mohou automobilky do jisté míry fungovat, je více než pravděpodobné, že se jedná pouze o dočasné řešení. Evropská komise má totiž v brzké době v plánu emisní limity ještě zpřísnit, takže ani případné kredity nebudou stačit.

Milovníci silných sportovních vozů tak dost možná v dalších letech nebudou mít příliš velký výběr, jelikož minimálně v Evropské unii se nad motory na fosilní paliva pomalu smráká. V roce 2035 už bychom si žádné nové auto se spalovacím motorem koupit neměli.

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru