Pohon na zkapalněný ropný plyn (LPG) se nadále těší poměrně velkému zájmu. Nových vozidel bylo za první pololetí registrováno srovnatelné množství jako ve stejné době loni. Rok 2022 byl přitom z tohoto pohledu rekordní. Meziročně ale ubylo přestaveb na LPG. Důvodem je vysoký zájem v loňském roce, kdy stabilní cena autoplynu způsobila mimořádnou poptávku po přestavbách.
Za prvních 6 měsíců letošního roku bylo v Česku dle údajů Svazu dovozců automobilů registrováno 1 853 nových vozů na LPG. To je sice mírně nižší číslo než ve stejném období loňského roku (1985), stále však téměř dvojnásobné množství ve srovnání s prvním pololetím roku 2021 a výrazně vyšší než za celé předešlé roky.
Velký zájem o LPG pohon tedy stále trvá, byť počet dodatečných přestaveb benzínových vozů na spalování LPG meziročně klesl asi o třetinu. „To je dáno zejména enormní poptávkou po přestavbách v loňském roce, kdy ceny benzínu a nafty vyšplhaly do rekordních výšin, ale LPG zůstalo stále cenově přijatelné,“ říká Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG, s tím, že na přestavbu si někteří zájemci museli loni počkat i měsíce.
Parkování v garážích autům na LPG zakazují sami majitelé garáží. Rozhodně ne zákon
Na základě dat Ministerstva dopravy, které eviduje celkový počet montáží i demontáží LPG i CNG systémů odborníci odhadují, že v období od ledna do konce června bylo na LPG přestavěno asi 2200 automobilů. Za první půli loňského roku činí odhad asi 3300 vozidel.
Pokud sečteme registrace nových vozů a přestavby, tak na českých silnicích letos celkem přibylo více než 4000 automobilů na LPG. Ve srovnatelném období loňského roku to bylo asi 5300 vozů. V první polovině roku 2021 bylo evidováno celkem asi jen 2900 „nových“ LPG vozidel. „LPG letos sice ztratilo pozici nejvíce nakupovaného alternativního pohonu v Česku, plug-in hybridy i čistě elektrické vozy jej v tomto roce zatím překonávají. Při započtení realizovaných přestaveb si však LPG první příčku nadále drží. Ze souboje alternativních pohonů u osobních vozu už ale odpadl zemní plyn, resp. CNG, jehož prodeje v posledních letech trvale klesají,“ uvedl Ivan Indráček. Důvod je jasný, CNG přestávají nabízet v nových vozech samotné automobilky.
Velkou předností LPG je mimo jiné rozsáhlá síť čerpacích stanic, kterých je v Česku skoro tisícovka. Autoplyn si ve srovnání s benzínem i naftou trvale drží výraznou cenovou výhodu. V prvním pololetí LPG dle šetření ČSÚ průběžně zlevňovalo. „Zatímco cena litru konvenčních paliv loni atakovala 50Kč úroveň, cena LPG byla méně než poloviční. V současnosti stojí Natural 95 v průměru téměř 38 Kč/l a LPG méně než 15 Kč/l,“ dodává Ivan Indráček.