I Londýn se sice v posledních několika měsících pere s blížícím se britským brexitem, to ale neznamená, že by přestal řešit své vlastní problémy. A mezi ty největší patří stav ovzduší, který je podle České televize srovnatelný s Pekingem nebo Dillí. A co si budeme povídat, to není nic moc. Proto se starosta Londýna společně s úřady rozhodl, že takto to dál nejde a dal si za cíl, že do dvou let sníží britská metropole emise v ovzduší o 45 %.

To je hodně vysoké číslo, které bude chtít velmi výrazné zásahy především do dopravy. Radnice proto chce, aby co možná nejdříve jezdilo v londýnských ulicích co nejméně benzinových a dieselových aut, které by měly nahradit vozy na elektřinu, vodík nebo hybridy. Spolu s tímto se radnice rozhodla, že hromadnou dopravu radikálně modernizuje tak, aby autobusy převážející po městě denně miliony lidí byly pokud možno hybridní, ideálně však vodíkové nebo čistě elektrické.

Hlavní město spolupracuje s policií. Kontroly se zaměřily na emise a filtry pevných částic

Už teď ale je každý, kdo chce vjet do centra Londýna autem, povinen zaplatit poplatek 11,5 libry, v přepočtu asi 343 Kč. A žádné výjimky pro zásobovací společnosti nebo rezidenty zde nenajdete. Nově se má tato suma zvednout na 12,5 libry (373 Kč) pro osobní automobily, motocykly nebo malé dodávky. Velká nákladní auta a autobusy pak zaplatí rovných 100 liber, tedy takřka 3000 Kč. Tyto poplatky se týkají dieselů vyrobených před rokem 2015 a benzinových motorů starších 13 a více let.

V tuto chvíli jsou tato omezení platná jen pro centrum Londýna, ale podle radnice je má město v plánu postupně rozšiřovat. A co slavné černé taxíky? Ty jsou z obliga, protože u nich už před dvěma lety starosta Sadiq Khan zavedl nový způsob udělování licencí, kterým projdou jen elektromobily a hybridy.