Land Rover Discovery je jedním ze zásadních modelů britské značky. Na trh přišel jako třetí a v letošním roce slaví své 35. výročí. V rámci toho automobilka představila speciální verzi Discovery ‘35th Edition’. V rámci jejího představení jsme se s ní svezli a posadili jsme se také za volant první a druhé generace Discovery.
Jak to začalo?
Land Rover jako značka začala psát svůj příběh přes 76 lety, kdy představila svůj první model. Původně šlo o malý terénní vůz, který byl podobný původnímu Jeepu. Bylo to auto, které se jmenovalo jen Land Rover, teprve později dostalo i označení Series a ještě o mnoho později se z něj nakonec vyvinul klasický Defender. K tomu ale vedla dlouhá cesta, která znamenala i proměnu karoserie (přestože nebyla nijak zásadní a „krabicový“ vzhled zůstal), ale také rozšíření verzí – nabízely se různé typy karoserií i rozvory náprav a délky auta.
Původní Land Rover byl hlavně pracovním autem, ale svět se vyvíjel a tak byl v roce 1970 představen další model. Tentokrát šlo o off-road, který stál také na žebřinovém rámu, ale byl výrazně větší a luxusnější. Pod kapotu dostal i osmiválcový motor a cílil spíše na vyšší a bohatší klientelu. To zůstalo až do dnešních dnů, protože Range Rover je dnes to nejlepší a nejluxusnější, co britská značka nabízí. V sedmdesátých letech se stalo auto velmi úspěšné, dostalo se i do vlastnictví britské královské rodiny a jezdila s ním i královna Alžběta.
V nabídce značky Land Rover tak byly dva modely, které ale cílily na úplně jiné skupiny lidí. Pracovní Land Rover a naopak luxusní Range Rover, chybělo ale auto pro běžné rodiny. Psal se rok 1989 a tehdy vznikl Land Rover Discovery. Pořád šlo o auto s podvozkem tvořeným žebřinovým rámem a s pohonem všech čtyř kol, který ostatně měly všechny tři modely. Ani s jedním z nich nebyl problém vydat se mimo silnici anebo do těžšího terénu. Land Rover o něm od začátku tvrdil, že to není žádný „soft road“, ale opravdový „off-road“.
Jak šly generace?
První generace byla výjimečná. Automobilka o ni tvrdila, že sdílí komponenty s Range Roverem a čerpá designovou inspiraci z Defenderu. Nebyl to ovšem pětidveřový model, první Land Rover Discovery měl pouze troje dveře (pětidveřová verze přišla až v roce 1990) a neměl zadní nesouměrně tvarované dveře. Ty se zatím otevíraly do boku, ještě se nevyklápěly jako na dalších generacích. Rezervní kolo na nich ale tehdy umístěné bylo. V zadní části byla navíc vyvýšená střecha, ve které byla okna, takže byl interiér parádně prosvětlený.
Přístrojová deska byla tehdy strohá, nesla jen pár tlačítek a základních ukazatelů. Podobně jednoduchá byla i kabina. Zajímavostí bylo, že na středovém tunelu nebyla klasická loketní opěrka s úložným prostorem, ale bylo tu místo na originální tašku nebo kabelu, která se z většiny aut z první generace Discovery nedochovala. Pokud byste jí dnes chtěli, budete za ní muset dat i tisíc a víc eur. Za tolik se totiž nabízejí na aukčních portálech. Nemělo ji ani auto, kterým jsme se krátce svezli a které prošlo kompletní renovací u Land Roveru.
První generaci Land Roveru Discovery poháněly benzinové i dieselové motory, například V8 o objemu 3,5 litru, který jsme vyzkoušeli, či 2,5litrový turbodiesel.
Druhá generace přišla po téměř dvaceti letech, byla to ale stále „jen“ opravdu důkladně vylepšená první generace. Na první pohled to ale nemusí být zvenku znát. Pokud nakouknete do interiéru, tady už vůbec ne. Přesto auto dostalo prodloužený rozvor, úplně nový podvozek a pokročilé jízdní technologie jako například elektronického asistenta sjíždění kopců. Celkově šlo o modernější auto, které mělo i přepracovaný naftový 2,5litrový motor, ale i čtyřlitrový benzinový osmiválec. V nabídce bylo auto od roku 1998 do 2004.
V roce 2004 na trh přišla třetí generace, ta byla ovšem úplně jiná. Vznikala na úplně čistém listu papíru a s těmi předchozími měla společné jen jméno. Základem byla zcela nová podvozková platforma, která dokázala nabídnout úplně nové možnosti výbavy, ale i pohonu všech kol nebo motorizací. Byl to první model, který přišel se systémem Terrain Response. Šlo o revoluční systém, který umožnil řidiči nastavit auto do vhodného terénu pouhým otočením ovladače. Do těchto terénních podmínek (jako je bláto, sníh, písek nebo skály a podobně) se automaticky optimalizuje nastavení vozidla tak, aby zajistilo co nejlepší trakci, stabilitu i průjezd. Řidič tak nemusel být žádný zkušený off-roadista a přesto dokázal projet celé své obrovské panství i s lesy, pastvinami, loukami anebo mokřady. Bylo to auto, které se stalo opět o něco luxusnějším.
U čtvrté generace (s příchodem v roce 2009) to byl opět podobný příběh jako u první a druhé, šlo o velmi výraznou modernizaci, která dokázala auto vylepšit a modernizovat do soudobých funkcí. Systém Terrain Response zůstal, ale kabina dostala lepší materiály, auto nabídlo ještě pokročilejší a modernější technologie a také vzhled. Pod kapotu putovaly nové motory, například nový třílitrový šestiválcový nafťák, který měl vyšší výkon, ale zároveň nižší spotřebu paliva. Zásadní byl také nový infotainment s lepší grafikou i navigací a svůj infotainment mohli dostat i cestující na zadních sedadlech, v opěrkách hlavy předních cestujících mohly být zabudovány displeje.
Po dalších 8 letech už přišla současná pátá generace. Ta opět přišla s revolučním designem i novinkami. Je to první auto, které už nemá stupňovitou střechu, ale asymetrické zadní dveře zůstaly. To je ostatně typický designový prvek modelů Discovery, protože i kvůli tomu je registrační značka vyosená doleva. I v tomto případě samozřejmě platí, že pod kapotu putovaly modernější motory a elektronika i jízdní asistenty jsou výrazně vylepšené.
Land Rover Discovery ‘35th Edition’
V rámci 35. výročí dostal model Discovery speciální verzi. Ta přiváží pár drobných vylepšení, ale i nový motor, jenž bude k dispozici výhradně pro tuto edici. Měli jsme možnost se s modelem ze speciální edice svézt a prohlédnout si ho, ale šlo o předsériový kus, který bohužel neměl designové plaketky a označení.
Zákazníci, kteří si Land Rover Discovery ‘35th Edition’, dostanou auto s logem „XXXV“ na zádi a prahovými lištami s nápisem „Discovery“. Design se bude také lišit decentními barevnými odlišnostmi a předním nárazníku a masce chladiče. Ve výbavě nebudou chybět 22palcová černá kola a černé brzdové třmeny. V kabině bude možné mít speciální čalounění v odstínech Light Oyster/Ebony s rozšířeným čalouněním kůží Windsor a také obložení v provedení Engine Spin Aluminium.
Rozšířena bude i výbava, přičemž ve standardu bude například vyhřívaný volant, bezdrátové nabíjení mobilního telefonu, chladicí box, čtyřzónová automatická klimatizace, pokročilý Head-up Display a mnoho dalšího.
Pod kapotou je nový nejvýkonnější motor v nabídce modelové řady Discovery. Jde o mild-hybridní třílitrový naftový šestiválec D350. Jeho výkon je, jak už samotné označení napovídá, 350 koní (257 kW). Točivý moment vrcholí 700 Nm. Land Rover slibuje, že zrychlení z 0 na 100 km/h zabere jen 6,3 sekundy a maximální rychlost je 209 km/h.
Za volantem
V rámci představení jsme měli možnost se krátce posadit za volant tří aut. Okusili jsme první generaci s manuální převodovkou a benzinovým osmiválcovým motorem. Posadili jsme se také za volant druhé generace, přičemž šlo o velmi exkluzivní kousek, protože toto konkrétní auto jelo Land Rover G4 Challenge, což je volné pokračování původní úspěšné Camel Trophy. A pak jsme se svezli také právě s výroční edicí.
Land Rover Discovery Series I
Možnost prozkoumat začátek dlouhé éry s názvem Discovery jsme si nemohli nechat ujít. Začátek příběhu je diametrálně odlišný od toho, který se píše nyní. Platí to jak pro design, tak i pro jízdu. Auto, které před námi stojí, má totiž pod kapotou benzinový osmiválec a manuální převodovku. Ani jedno dnešní „disko“ mít nemůže. Stejně tak tu chybí obrovské displeje, adaptivní tlumiče a všechny podobné dnešní vymoženosti. Tady je jen auto a řidič.
Jde o kousek, který vlastní samotná automobilka, respektive její klasické oddělení v německém Essenu, a který prošel kompletní renovací. Že je už z roku 1990 a má najeto 225 tisíc kilometrů byste mu rozhodně nehádali. Vypadá jako nový – jak zvenku, tak zevnitř. Pohání jej 3,5litrový atmosférický benzinový osmiválec se 113 kW/154 koňmi, který je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou a stálým pohonem všech čtyř kol.
Auto je náročnější na řízení, než soudobí osobní auta. Může za to do jisté míry tužší spojka, jejíž záběr je až v horní části, ale také delší převod řízení. Ačkoliv je pod kapotou osmiválec, dynamika je spíše podprůměrná, naopak spotřeba paliva nadprůměrná. V kabině motor není takřka slyšet, motor si lahodně a tiše ševelí kdesi vpředu. Užít si ale můžeme dobový zvuk původního autorádia a „papírových“ reproduktorů, které se vlastně nehodí pro poslech jakékoliv hudby.
Land Rover Discovery první generace je autem, které od volantu působí velmi klidně, po řidiči ovšem chce, aby alespoň trochu uměl řídit. Spolupráce pedálů a převodovky chce víc práce než u moderních aut a je potřeba také určitý cit.
Land Rover Discovery Series II
To kousek z roku 2003 je úplně jiná písnička. Jakkoliv vychází ze stejného základu, jde o docela jiné auto. Je ještě tišší, výrazně pohodlnější a celkově klidnější. Oproti dnešním autům se jeho řízení neliší zase až tolik. Pod jeho kapotou čtyřlitrový atmosférický osmiválec, který byl spojen se čtyřstupňovou automatickou převodovkou ZF. Poháněna byla samozřejmě také všechna čtyři kola.
Nejde o obyčejné Discovery, ale o autentické novinářské auto, které se účastnilo prvního závodu G4 Challenge. Jeho karoserie je vyvedena v nápadné oranžové barvě, doplněna o polepy a další potřebné vybavení pro dobrodružnou cestu. Najeto nemělo ani dvacet tisíc kilometrů a bylo v perfektním stavu.
I v tomto případě je v kabině překvapivý klid, ani tento novější osmiválec není takřka slyšet a jen tak lahodně si pod přední kapotou přede. Díky spojení s automatem nevyžaduje auto po řidiči mnoho.
Netradiční pro mě ovšem bylo, že jde o auto s řízením na pravé straně. S takovými auty mnoho zkušeností nemám a byl to opravdu nezvyk. Než jsem do auta sedal, byl jsem rád, že to není manuál, protože řadit levou rukou by asi nebylo jednoduché. Nedokázal jsem si ovšem představit, že to bude nakonec ten nejmenší problém. Když jste zvyklí dvacet let řídit auta a sedět nalevo, máte něco naučeného. Tady to ale neplatí, protože najednou jste v autě při jízdě na úplně jiném místě na silnici. Automaticky mě to nutilo jezdit blíž u středové čáry a musel jsem myslet na to, abych se držel víc vpravo. Také odhad na levou stranu auta není tak dobrý. Alespoň, že to bylo pravostranné auto na našich silnicích, pokud by to bylo levostranné auto na britských silnicích, byl by to větší problém.
Dynamika auta byla i kvůli pouze čtyřstupňové převodovce ještě o něco vlažnější než u prvního auta, ale ani v tomto případě nenutí řidiče nic pospíchat. Převodovka ovšem řadila opravdu hladce a motor držela spíše v nižších otáčkách. Celkově auto působilo mnohem modernějším dojmem a bylo výrazně pohodlnější.
Land Rover Discovery ‘35th Edition’
A pak je tu nejnovější generace. A to je úplně jiný příběh. Auto, které už sice nemůže mít benzinový osmiválec, ale v jeho kabině je i přes přítomnost šestiválcového nafťáku parádní klid a ticho. Díky vzduchovému podvozku (ten už ale mohla mít i druhá generace Discovery) je i s 22″ koly překvapivě pohodlné. Přestože velikost kol na ostrých nerovnostech nezamaskuje a do kabiny se nerovnost dostane, neozve se žádná rána.
350koňový motor nemá s autem žádnou práci, navíc jej osmistupňová převodovka nechává převalovat v nízkých otáčkách. Při přidání plynu navíc nemusí nutně podřazovat, protože o zrychlení se postará sedm set newtonmetrů. Při klidné jízdě jde o skvělého parťáka i díky jeho apetitu. Přestože je to pětimetrové auto s hmotností na úrovni 2,4 tuny, dokáže jezdit za osm litrů!
Stále je to také auto, které umí být praktické a ideální pro rodinu. Nabízí se s pěti nebo sedmi sedadly, přičemž ve všech třech řadách má být podle Land Roveru dostatek místa, všechna místa mají být plnohodnotná. To jsme nevyzkoušeli, protože naše auto bylo jen pětimístné. Nabídne také obrovský kufr, jeho objem je 1231 litrů (986 dm³) u 5sedadlové verze, respektive 1137 litrů (922 dm³) u sedmisedadlové verze. Po sklopení opěradel zadních sedadel se dá zvětšit na 2485 litrů (2061 dm³), respektive 2391 litrů (1997 dm³).
Cena speciální verze Land Rover Discovery ‘35th Edition’ začíná v České republice na částce 2 748 377 Kč s DPH, přičemž nejlevněji se dá Discovery pořídit od 2 011 615 Kč s DPH, ale bude to základní výbava s 250koňovým naftovým šestiválcovým motorem.