2024-Lamborghini_Temerario

Lamborghini Temerario původně nemělo mít „ten“ osmiválec. Ve hře byl i původní desetiválec, ale i šestiválec

Autor: Radim Plachý - Zdroj: roadandtrack.com - Foto: Lamborghini - 27. 8. 2024


Lamborghini před pár dny představilo zbrusu nový model, nástupce Huracánu, kterému dalo jméno Temerario. Novinka má benzinový osmiválec s dvěma turbodmychadly, ale původně tento motor jasnou volbou nebyl. Uvažovalo se totiž i o původním desetiválci, ale také o mnohem menším šestiválci.

Podle technického ředitele Lamborghini, Rouvena Mohra, totiž nebylo původním cílem nahradit atmosférický motor V10 z Huracánu obyčejným twin-turbo V8, i když je tento motor v podobných modelech běžný. „Nechtěli jsme jít cestou, kterou jdou všichni ostatní,“ vysvětlil Mohr pro magazín Road & Track v rámci rozhovoru na nedávném Pebble Beach Concours d’Elegance. „Je to jako dvoulitrový čtyřválec na běžném trhu. Řekl jsem: ‚Pánové, tohle není cesta. Musíme najít vlastní charakter,“ dodává.

Myšlenka použít v novém modelu Temerario šestiválcový motor byla ale velmi brzy shozena ze stolu, protože pro Lamborghini byl zvukový projev nového motoru stejně důležitý jako jeho výkon. Pokračovat nešlo jednoduše ani s desetiválcem, protože 630 koní ve Huracánu STO byl strop. „Kdybychom zvolili V10, museli bychom zvýšit výkon zvětšením objemu, což by vedlo k šestilitrovému atmosférickému V10, který by byl velmi blízko 6,5litrovému atmosférickému V12,“ vysvětlil Mohr a zdůraznil potenciální konflikt Lamborghini Revuelto, které je navíc plug-in hybridní. „Charakter těchto vozů by byl příliš podobný. A do budoucna by byl výkon novinky limitovaný,“ dodal Mohr.

Lamborghini Temerario: Nová éra spojení výkonu a elegance
Lamborghini Temerario: Nová éra spojení výkonu a elegance | Foto: Lamborghini

Důvodem pro V8 tak bylo nakonec to, aby si auto zachovalo jedinečný charakter. Vývojový tým však nezůstal jen u běžného motoru V8, je oproti konkurentům jiný. Cílem totiž například bylo, aby osmiválec točil 10 000 otáček za minutu, což je v této kategorii unikát.

I tak nejde o čistě benzinový model. Přidali mu dva elektromotory dopředu a třetí je umístěn mezi motorem a převodovkou. Tento systém zajišťuje nejen rychlou akceleraci, ale také pomáhá zvýšit celkový výkon (676 kW/920 koní). Elektromotory tak pomáhají hlavně při rozjezdu a v nízkých otáčkách, zatímco benzinový motor se stará o pohon ve středních a vysokých otáčkách.

Důraz byl při vývoji ovšem kladen na to, aby měl plug-in hybridní osmiválec projev jako závodní motor s projevem atmosférického. „Když s ním jedete, máte pocit, že akcelerace není lineární. Naopak máte dojem, že auto se se vzrůstajícími otáčkami stále zrychluje,“ řekl Mohr a dodal: „Když jsem řídil první prototyp, přeřazoval jsem příliš brzy, protože už jsem měl dostatek točivého momentu a nedávalo smysl motor točit do vyšších otáček.“


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru