oldtimer-car-old-car-classic-cars
LADA 2101 | Foto: Pxfuel

V roce 1966 byla založena dnešní automobilka AvtoVAZ, tedy LADA. Letos oslavuje 55. výročí od svého založení, ne však od výroby prvního modelu. Ten vyjel z linky až téměř o čtyři roky později.

Automobilka AvtoVAZ byla v období Sovětského svazu zakládána s velkým cílem podobně jako všechny ostatní snahy. Nutno podotknout, že se jí nakonec celkem daří, v Rusku dodnes patří mezi důležité producenty aut.

Přečtěte si také:  Tohle je nejvýkonnější LADA současnosti. Už v příštím roce se objeví v rallye

V začátcích pomáhala italská automobilka Fiat

Nařízení k výstavbě automobilového závodu ve městě Toljatti vydala vláda Sovětského svazu 20. července 1966. Původní název automobilky byl pouze VAZ, tedy Volžské automobilové závody. Dnes nese název AvtoVAZ.

oldtimer-car-old-car-classic-cars-vintage-cars-old
LADA 2101 | Foto: Pxfuel

V době zakládání automobilky byly velmi pozitivní vztahy mezi Ruskem a Itálií, a tak se podařilo od začátku navázat spolupráci s automobilkou Fiat. Ta měla zajistit rozjezd výroby. Mimochodem město Toljatti se původně jmenovalo Stavropol na Volze, v roce 1964 však bylo na počet komunistického vůdce Palmira Togliattiho z Itálie přejmenováno právě na Toljatti. Jaké jiné město si pak vybrat k založení automobilky, jež bude spolupracovat s italským Fiatem?

Přečtěte si také:  Rusové vyráběli elektromobily už před 40 lety, převážely jídlo nebo poštu

Ve světě LADA, u nás Žiguli

Název VAZ je odkaz k řece Volze, která v oblasti protéká. I vozy nesly jméno VAZ, modely pro export se ale jmenovaly LADA. Toto jméno poukazuje na slovanskou bohyni lásky, mimo jiné se zvažovalo ještě jméno Slavia.

Tohle není jen tak obyčejně upravená Lada. Má motor 2JZ-GTE z Toyoty Supra

V Československu ovšem byly vozy LADA známé pod označením Žiguli. Proč? Protože LADA už u nás existovala, Lada je výrobce šicích strojů ze Soběslavi v jižních Čechách. Jméno Žiguli bylo vybráno podle hor nedaleko od továrny automobilky VAZ.

Přečtěte si také:  LADA Vesta prošla brutální úpravou, teď má 600 koní a široké boky

Vyšlo se ze základu Fiatu 124

Velkolepé plány počítaly s výrobou 600 000 automobilů ročně. S výstavbou továrny se začalo v roce 1967, první vůz z linky „však“ sjel až 19. dubna 1970. Však uvádíme v uvozovkách, protože to byl vlastně poměrně rychlý rozjezd automobilky.

Během čtyř let se automobilku podařilo rozjet díky pomoci Fiatu. Použil se základ z Fiatu 124, který byl masivně upraven. Masivně upravil, bylo provedeno přes 800 úprav jako změna motoru, zvýšení světlé výšky a masivní výztuha karoserie.

2019-09-21-vystava-120-let-fiat-praha-trojsky-zamek-18
Fiaty 124 na oslavě 120. výročí značky v areálu zahrad Trojského zámku v Praze v roce 2019. Celá galerie je ke zhlédnutí zde. | Foto: Pavel Srp

Prvním modelem, který sjel z výrobní linky, bylo auto VAZ 2101. Během prvního dne se vyrobilo jen šest exemplářů, což moc nenasvědčovalo naplnění původního cíle 600 000 vozů ročně, ale později se výroba rozjela rychlejším tempem. V roce 1972 přišlo kombi VAZ 2102 a roku 1977 se na scéně objevila VAZ 2121 neboli LADA Niva. Pak tu byla ještě předokolka VAZ 2108 a miniauto Oka.

Přečtěte si také:  Tahle divná Dacia Logan MCV je ve skutečnosti prodloužená LADA Largus

U nás na Ladu vzpomínáme spíše s úsměvem, v Rusku ale AvtoVAZ aktuálně drží klíčový podíl na trhu ve výši 23 %. Od roku 2008 je součástí aliance Renault-Nissan-Mitsubishi a za celou svou historii vyrobila více než 30 milionů automobilů.

1 komentář

  1. Co přesně má znamenat tato věta: Automobilka AvtoVAZ byla v období Sovětského svazu zakládána s velkým cílem podobně jako všechny ostatní snahy.
    Na fotce jsou Polské Fiaty 125, ne 124. Autor by si měl prohloubit znalosti z automobilové jhistorie, stylistiky ČJ a nebo rovnou raději psát o pečení štrůdlů…

Přidat komentář