V posledních letech jsme svědky neustálého zdražování aut. Týká se to nejen těch nových, ale i těch ojetých, jejichž cena se za poslední dekádu prakticky zdvojnásobila. Není problém dnes prodávat ojeté auto za podobnou cenu, kterou stálo jako nové.
V Evropě je ve velké prosazována elektromobilita, ale zákazníci elektrická auta nechtějí automaticky. Některé vlády jim pomáhají pozitivní motivací, tedy dotacemi, jiné naopak negativní, že na spalovací auta uvalují vysoké daně. Automobilky ale do elektromobility a elektrifikace investují velké peníze, protože Evropská unie ji bere jako (jedinou) budoucnost. I proto pak zdražují i auta se spalovacími motory, což se projevuje na primárním, ale i na sekundárním trhu.
Nová auta navíc nejsou, opožděné a malé dodávky způsobují problémy v dodavatelských řetězcích a i v samotné výrobě, takže aut se prodává méně a méně. Kvůli tomu se prodává více mladých ojetin a jak známo, poptávka zvyšuje cenu, což potvrzuje analýza DAT Report 2023. Ta tvrdí, že ceny ojetin se za posledních 10 let zdvojnásobily. Vždyť jen v roce 2021 byla cena průměrného ojetého auta v Německu 15 800 eur, zatímco v roce 2022 to bylo už 18 800 eur. To prý od koupě odradilo už 13 % zákazníků. A od koupě odradila vysoká cena i zájemce o elektromobily, kteří nakonec dali přednost levnějšímu autu s čistě spalovacím motorem. Dalšími důvody, proč si zájemci nakonec elektromobil nekoupili, byly u Němců také krátký dojezd a naopak délka dobíjení.
V loňském roce se ojetiny prodávaly méně. Celkově navíc zestárly i zdražily
Martin Endlein, šéf společnosti DAT, říká, že koupě auta se v Evropské unii brzy stane luxusem, a to nejen nového, ale i toho ojetého. Bude si jej podle něj moci dovolit čím dál méně lidí. Řešením tak má být zvýšení investic do městské hromadné a hromadné dopravy, což je běh na dlouhou trať, protože v menších městech to není v současnosti ani v Německu ani v České republice ideální.
On se brzo trh srovná. Jen se holt nebudou kupovat předražené evropské dreky, ale lidi si koupí číňana nebo korejce. Jen sem vlétlo MG a Hyundai už reaguje a jde s cenami dolů. Škoda a další už bohužel nemá běžnému člověku co nabídnout.
A o to jim jde. Nacpat lidi otroky do MHD aby jenom pracovali a nemohli se svobodne pohybovat. Světle zítřky EU.