I přes rekordní inflaci v Česku i dalších evropských státech se téměř dva roky trvající růst cen ojetých vozidel zastavuje. Z pravidelné kvartální analýzy Carvago.com vyplývá, že se vyrovnává poměr nabídky a poptávky na trhu, ale také přibývá méně kvalitních ojetin.
Na cenu ojetých vozidel v Česku má velký vliv i situace na německém trhu, kde mediánová cena aut do stáří pěti let poklesla v porovnání s prvním čtvrtletím o 9,5 procenta. I na tomto trhu však platí, že vybrané modely si svou cenu drží či stále mírně zvyšují.
Podíl vozidel se vznětovým motorem stejně jako mediánový nájezd v porovnání s prvním čtvrtletí vzrostl, ale podíl vozidel s automatickou převodovkou naopak klesá. „Podíl naftových vozů poslední rok pomalu, ale kontinuálně klesal a podíl aut s automatem naopak dlouhodobě rostl, což odpovídalo preferencím zákazníků. Za touto změnou může být příliv méně atraktivních a hůře vybavených aut na trh,“ říká Jakub Šulta, CEO Carvago.com.
„Každý den analyzujeme více než 5 milionů inzerátů ojetin na evropském trhu, abychom v naší nabídce měli jen ty nejkvalitnější vozy od nejlepších prodejců. Díky tomu jsme schopni monitorovat trh a přinést pohled na jeho vývoj v českém i evropském kontextu,“ uvádí Jakub Šulta a dodává: „Pokles cen v Německu významně zatraktivňuje dovoz z této země, který je dlouhodobě zdrojem zhruba 75 % dovezených ojetin na naše území. Spotřebitel by ale neměl podceňovat technickou ani administrativní kontrolu vozidla, která by měla být provedena odborníkem.“
Pozor na podvody při nákupech ojetin. Na co byste si měli dát pozor?
Nastupující trend?
Změna v dva roky trvajícím a téměř kontinuálním zdražování ojetých vozidel nebyla ještě na konci měsíce dubna patrná, naplno se projevila až v polovině druhého čtvrtletí. Jedná se o nastupující trend. Může tedy spotřebitel očekávat, že již nebude svědkem paradoxních situací, kdy je stejný model ojetého ročního vozu dražší, než udává jeho výrobce v případě auta úplně nového?
„Odhaduji, že se jedná o krátkodobý úkaz, který bude otázkou týdnů, maximálně měsíců. Inflaci se do konce roku významně zkrotit nepodaří a problémy ve výrobě nových vozů přetrvávají. Proto spíše než návrat k tržním zvyklostem předpokládáme během podzimu 2022 opětovné pokračování trendu posledních dvou let,“ říká Šulta.
Medián cen automobilů do stáří 5 let
1Q 2022 | 2Q 2022 | Rozdíl |
607 221 Kč | 599 999 Kč | -1,2 % |
Medián cen automobilů do stáří 10 let
1Q 2022 | 2Q 2022 | Rozdíl |
459 000 Kč | 465 000 Kč | +1,3 % |
Medián nájezdu u automobilů do stáří 5 let
1Q 2022 | 2Q 2022 | Rozdíl |
68 051 km | 75 325 km | +10,7 % |
Podíl naftových vozů
1Q 2022 | 2Q 2022 |
48 % | 50 % |
Podíl automatických převodovek
1Q 2022 | 2Q 2022 |
44 % | 41 % |
Top 10 modelů podle pořadí
1Q 2022 | 2Q 2022 | |
1. | Škoda Octavia | Škoda Octavia |
2. | Škoda Fabia | Škoda Fabia |
3. | Škoda Superb | Škoda Superb |
4. | Volkswagen Golf | Volkswagen Golf |
5. | Volkswagen Passat | Volkswagen Passat |
6. | Škoda Kodiaq | Hyundai i30 |
7. | Škoda Rapid | Škoda Kodiaq |
8. | Škoda Karoq | Škoda Rapid |
9. | Hyundai i30 | Škoda Karoq |
10. | Škoda Scala | Škoda Scala |
Top 5 značek podle podílu
1Q 2022 | Podíl (%) | 2Q 2002 | Podíl (%) |
Škoda | 28,7 | Škoda | 28,6 |
Volkswagen | 10,5 | Volkswagen | 11,8 |
BMW | 5,7 | Ford | 5,8 |
Ford | 5,2 | BMW | 5,4 |
Hyundai | 4,7 | Hyundai | 4,3 |