Chorvatsko - dálnice - mýto

Konec mýtným branám v Chorvatsku. Dálniční známku tam ale ani tak potřebovat nebudete

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Ústřední automotoklub České republiky - Foto: Wikimedia Commons - 22. 6. 2024


Kdo jezdí v létě do Chorvatska, jistě se setkal i s velmi dlouhými kolonami, které se tvoří kolem mýtných bran. Už brzy by tomu ale mohl být konec. Chorvaté plánují změnu systému vybírání dálničních poplatků, ale dálniční známky zavádět neplánují.

Chorvatské úřady změny mýtných bran plánují už hezkých pár let a zavedení všech novinek neustále posouvají. Původně měl být nový systém mýtného zprovozněn už v roce 2022, ale podle místopředsedy chorvatské vlády a ministra pro moře, dopravu a infrastrukturu Olega Butkoviće by měl být konečným termínem rok 2026.

Stovky kilometrů jen elektronicky

A co tedy Chorvaté chystají? Na jejich území je asi 400 mýtnými branami osazeno asi 1300 kilometrů dálnic. A těmi v letní špičce každou hodinu projede i více než 300 aut. U některých (třeba na jednom z nejvytíženějších tahů Zagrab-Lučko) tak vznikají i velmi dlouhé kolony, které štvou jak dovolenkáře, tak místní. Jakkoliv by se nabízelo zavedení dálničních známek, nad tím v Chorvatsku neuvažují.

Chystáte se letos do Chorvatska? Cesta se vám může prodražit. Mají tam nové radary, které neměří pouze rychlost

Místo toho je v plánu zavedení nového kamerového systému, díky kterému by se kolony staly minulostí. Kamery by snímaly registrační značky auta a tato data posílaly do systému, který by prověřil, zda vozidlo má nebo nemá zaplacený dálniční poplatek. Potud to zní podobně, jako kontroly elektronických dálničních známek. V Chorvatsku však úřady stále chtějí pracovat s platbami za projeté úseky mezi jednotlivými, dnes stojícími mýtnicemi. Fakticky tak jen zmizí závory, hledání karty nebo hotovosti a tím tedy i kolony.

Zatím je otázkou, jak to celé bude fungovat. Ve hře je několik variant od mýtné krabičky umístěné v autě, až po mobilní aplikaci. Ve výsledku ale bude stále platit, že ti, kteří jezdí jen krátké úseky, tedy nejčastěji místní, budou platit méně než ti, kteří potřebují po placeném úseku ujet delší vzdálenost.

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru