test-2022-audi_rs3_sportback- (35)

Konec jedinečného zvuku. Pětiválec Audi už bude muset brzy odejít, nebude to ale jen kvůli emisím

Autor: Petr Pilný - Zdroj: motor1.com, carscoops.com - Foto: Pavel Srp - 16. 9. 2025


Audi se chystá uzavřít jednu z nejkrásnějších kapitol své historie. Pětiválec, motor, který se stal symbolem značky a dodnes budí respekt mezi fanoušky, už v nabídce dlouho nevydrží. Definitivní konec má přijít za dva roky. Nejde přitom jen o to, že by ho zabila pouze přísná emisní pravidla. Důvody jsou mnohem prozaičtější a zároveň ukazují, jak se celý dnešní automobilový svět mění.

Pětiválcový motor Audi milují automobiloví fanoušci zejména pro jeho jedinečný zvuk. Poprvé se objevil v roce 1976 a od té doby prošel nespočtem úprav. Stal se legendou rally i symbolem rychlých verzí sériových aut. V kombinaci s pohonem quattro posílal vozy Audi do čela rallye skupiny B a na silnici byl synonymem charismatu. Kdo někdy slyšel jeho charakteristický zvuk, nezapomene na něj.

Jenže doba se změnila. Audi už ho dnes nabízí jen v modelu RS 3, protože TT RS i RS Q3, které ho pod kapotou také měly, už skončily. Pro automobilku tak nedává smysl investovat stovky milionů eur do modernizace motoru, který živí v podstatě jediný model. A to i přesto, že by pětiválec 2.5 TFSI technicky na normu Euro 7, která začne platit v roce 2027, připravit šlo. Prostá matematika ovšem rozhodla: poptávka je příliš malá na to, aby se vývoj zaplatil.

Historie pětiválce je přitom fascinující i z technického pohledu. Když ho inženýři v 70. letech vyvíjeli, hledali kompromis mezi čtyřválcem a šestiválcem. Výsledek byl motor, který přinesl vysoký výkon při nižší hmotnosti a hlavně originální charakter. Zároveň ale měl i své mouchy, kterými byly třeba vibrace, složitá konstrukce i problém s tzv. pulzním rušením ve výfuku. I proto nakonec většina automobilek zůstala u čtyřválců nebo šestiválců a do pětiválců se nepouštěly. Audi však svůj pětiválec udrželo při životě déle než kdokoliv jiný a udělalo z něj kult.

Loučení nebude tiché. Audi prý chystá speciální, ještě silnější verzi RS 3. Spekuluje se také o tom, že by mohl dostat poslední šanci i v nové extrémní verzi Volkswagenu Golf. Pokud se to potvrdí, bude to pro fanoušky malý dárek na rozloučenou.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru