Značce SEAT se v posledních letech velmi daří. Dokonce tak, že si mohla dovolit oddělit od sebe novou dceřinou společnost s názvem Cupra a pod ní schovat všechny ostře laděné modely a nejmodernější hybridy a elektromobily. Jenomže to vypadá, že v koncernu začíná být poněkud těsno a doplatit by na to měl právě SEAT.
Britský Autoexpress přišel s informací, že SEAT, tak jak ho známe, možná bude muset skončit, a koncern se zaměří hlavně na značku Cupra. Problém je v tom, že španělská část koncernu vyrábí a nabízí stejná auta, jako zbylé automobilky. I ceny mají tato auta podobné. Dobrým příkladem budiž třeba elektrické Mii, které sice u nás na trhu nekoupíte, ale jinde v nabídce je. Jenomže prakticky totožné auto nabízí jak Volkswagen, tedy model E-up!, tak i Škoda, u které má toto malé městské auto pojmenování Citigoe iV.
A nejde jen o jejich elektrické verze, všechny značky tento model nabízí také se spalovacími motory, přičemž ve chvíli, kdy je postavíte vedle sebe, rozdíl bude jen ve znacích na karoseriích. A takto bychom mohli pokračovat dále, například k modelům SEAT Ibiza, Volkswagen Polo a Škoda Fabia.
Fakt je, že v tomto případě jsou modely designově lehce odlišné, ale stojí na totožné platformě a nabízí prakticky totožné jízdní vlastnosti. A pro koncern je velmi neekonomické nabízet „v jednom showroomu“ tolik totožných modelů. Obzvlášť, když jsou si koncernové tak podobné technikou, designem, ale nakonec i cenami. To poslední, co nejen koncern Volkswagen chce, je zmatený zákazník.
CUPRA se stala nezávislou značkou společnosti SEAT, prvním modelem je Ateca
Podle Autoexpressu jsou ve hře dvě varianty, jak toto vyřešit. Jednou je změna značky SEAT na „lowcostovou“ automobilku, která bude nabízet obyčejné, ne moc vybavené předokolky. Cupra by si pak nechala luxusnější auta s pohony všech kol, elektromobily a hybridy. Po boku škodovky, která by měla vyrábět podobná auta, by tak měly značky konkurovat úspěšné Dacii. V hierarchii koncernu Volkswagen by tak úplně dole byly značky SEAT a Škoda, nad nimi Cupra a Volkswagen a na vrcholu Audi.
Druhá verze je značku SEAT prostě zrušit a nechat jen Cupru, která lépe zvládne aktuální přechod na elektro a čistou mobilitu. Jde zatím jen o nápad a není prý jasné, jestli bude realizován. A pokud ano, tak se tak nestane ještě několik dlouhých let.
Jakkoliv je strach koncernu z rozjetého SEATu celkem pochopitelný, nepřijde nám rozumné jej zcela zaříznout. Pochopili bychom tedy nějakou úpravu nabídky, ale zrušení značky by mělo být až úplně krajním řešením. Problém možná je i ve značce Cupra. Možná její vznik a zaštitování „výkonných“ modelů byl nejprve dobrý nápad, ale ukazuje se, že pro SEAT možná ten úplně poslední. Tak uvidíme, jak to celé dopadne. SEATu každopádně držíme palce ať to celé ustojí a z trhu nezmizí.