plzenska_ulice_praha-cyklopruh-parkovani

Podpora cyklistiky je stále větší a to rozhodně ne jen v Praze, ale také v řadě dalších světových metropolí. Ovšem nejspíš málokde jinde vznikají cyklopruhy v místech, kde je jejich použití pro cyklisty extrémně nebezpečné, anebo v místech, kde je to zase extrémně nevhodné. Jedním z takových míst je Praha 5. Mezi ta vpravdě nebezpečná místa pro cyklisty, kde je poměrně nově namalován cyklopruh, je konec Rozvadovské spojky, respektive dálnice D5 poblíž ulice Pekařská.

Ovšem vrcholem byla nedávná rekonstrukce ulice Plzeňská, tedy jedné z hlavních tepen vedoucí takřka od Zličína až na Anděl a naopak. A právě ve směru z centra do Motola, kde je velká nemocnice, nechal pražský Magistrát kousek před křižovatkou před nedávnem zrušit jeden jízdní pruh pro auta a místo něj přidal cyklupruh a parkoviště. A to vše v místě, kde sanitky nemohou auta objíždět po kolejích.

Přečtěte si také:  Praha to s měřením emisí přímo v ulicích myslí vážně. Už shání dodavatele měřicího systému

Zbytečné parkoviště a až příliš úzký jízdní pruh

Tato změna je na místě už pár týdnů. Jezdím kolem poměrně často a za celou dobu jsem na tom dlouhém nově vyznačeném parkovišti viděla stát jedno jediné auto (podruhé je to testovaný Ford Explorer). V cyklopruhu jsem nepotkala jediného cyklistu. Zato jsem ale potkala řidiče nákladních aut, kteří měli co dělat, aby se do zbylého jízdního pruhu vešli, protože jej Magistrát nechal nesmírně úzký. Většina, včetně mě, často raději rezignuje a prostě jede autem částečně v pruhu pro cyklisty.

Nejde ale o nás, obyčejné řidiče. Byť toto zúžení vede ke kolonám a k nervům na pochodu… Jde o řidiče sanitek, kteří jezdí do motolské nemocnice. Jde o jednu z největších nemocnic v Česku a tak frekvence sanitních vozů není zrovna malá. V místě jsou navíc tramvajové koleje, které jsou ovšem pro případné objíždění kolon nepoužitelné. I přesto, že Magistrát musel o přítomnosti nemocnice vědět, přistoupil k tak nesmyslné dopravní změně. A výsledek? Naštvaná starostka Prahy 5, se kterou se nikdo o změně nebavil, a stejně rozhořčení řidiči sanitek.

Autobusových pruhů je stále víc, ale řidiči do nich za určitých podmínek mohou. Jejich nedodržení ovšem stojí i několik tisíc

S městskou částí nikdo nekomunikoval

Starostka Prahy 5 Renáta Zajíčková se k celé situaci vyjádřila na svém facebookovém profilu, kde si mimo jiné postěžovala, že s pražskou částí tuto úpravu nikdo nekomunikoval, přestože o to žádala. Citujeme: „Adam Scheinherr z Prahy Sobě je radní pro pražskou dopravu. Rozhoduje o tom, jak dnes vypadá doprava i na Praze 5. Letos jsem ho navštívila a slušně požádala o jednoduchou věc. O spolupráci. Ať s námi komunikuje a konzultuje zamýšlená opatření, ať respektuje to, že Pětka je naše, žijeme tu a chceme mít v otázkách dopravy své slovo. Je to mladý, vzdělaný člověk. Myslela jsem si, že to není zas tak přehnaný požadavek.“

A dále dodala: „Horká novinka je zúžení provozu na Plzeňské do jednoho pruhu, kde přibyl cyklopruh. Fajn nápad. Do doby, než překvapeně zjistíte, že v Motole je nemocnice, do které jezdí sanitky. Logicky docela spěchají, s čímž je teď problém. Samozřejmě se nás nikdo na nic neptal, natož aby to s námi koordinoval.“

Vyzvala proto pražský magistrát, aby vše vrátil do původního stavu, což se také stane. Hezké gesto, jenomže to vše vůbec nemuselo být. Nemuselo být tisíce naštvaných řidičů a nemuselo být spousty zbytečně vyhozených peněz z kapes daňových poplatníků.

A nejde jen o stížnosti starostky. V komentářích pod jejím příspěvkem se ozval Jan Zajíček, který je dle svých slov řidičem sanitky. Jeho slova asi mluví úplně za vše: „Když jsem viděl, že se velmi zásadně opravuje silnice na Plzeňské ulici, zajásal jsem, že budeme moct se sanitkou jet plynule, bezpečně a hlavně komfortně vůči pacientovi. Věřte, že debata ohledně dopravy a provozu je jedno velké téma na celé zachránce po celé Praze. HZS nemají tak velkou četnost zásahu jako ZZS. A PČR nemá tak velká auta. Trend poslední doby je, zřejmě nevědomky, ztěžovaní průjezdu IZS. Trápí nás zužovaní silnic. Trápí nás neopravené silnice na exponovaných místech, jako jsou křižovatky či ulice vedoucí k nemocnici. Věřte, že jakýkoliv výmol vnímáte daleko intenzivněji, když máte zdravotní indispozici a ještě se nám vytrácí plynulost jízdy, která zajišťuje komfortní jízdu. Konkrétně Plzeňská ulice patří k nejhorším, ne-li nejhorší ulici v Praze. Je velmi dlouhá, má řadu nepřehledných míst, kde se nám vše zužuje a rozšiřuje. Přejíždí se různými směry. Řekl bych, že je aktuálně až nebezpečná.“

Přečtěte si také:  Praha chce omezit auta v centru. Průjezd povolí jen těm, kteří tam bydlí

Pan Jan vyzval radního pro dopravu Adama Scheinherra, aby dorazil na čas na stáž ke zdravotníkům a zkusil si žít v pražských ulicích v jejich kůži. Osobně se ale obávám, že toho se zdravotníci nikdy nedočkají. Naopak je čeká těžší a složitější průjezd Prahou, protože prázdné cyklopruhy a nesmyslná parkoviště přece mají větší význam. Pro pražský Magistrát zjevně zcela jistě.