vyhrazene_jizdni_pruhy-autobusovy_pruh

Především v Praze rostou jako houby po dešti vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy, IZS, taxi a podobně, což s sebou nese hodně komplikací. Především pak pro řidiče. Nebudeme teď řešit kolony, které kvůli takovým pruhům vznikají, ale podíváme se spíše na to, kdy řidič může legálně do takového pruhu vjet a co ho čeká, když jej užije nelegálně.

Kdy jej použít?

Výhradně autobusové pruhy jsou plně k dispozici složkám IZS, ovšem jen v případě, že jedou „pod majáky“ anebo je pruh vyznačen také pro ně – viz úvodní foto. Tyto pruhy bývají také vyhrazené pro vozidla taxi v případě, kdy vezou zákazníky, cyklisty, nebo vozy městské policie. Existuje také něco, čemu se říká dodatková tabulka, a ta upravuje přesné časy a dny, kdy tyto pruhy nemohou běžní řidiči využít.

Přečtěte si také:  Za čekání v autě s nastartovaným motorem nebo vědomé projetí louže hrozí vysoké pokuty

Taková dodatková tabulka je vždy umístěna pod dopravní značkou, která na vyhrazený pruh upozorňuje. Většinou na ní bývá vyznačených pár hodin dopoledne a následně večer, vždy v dopravní špičce. Stejně tak je na ni vyznačeno, zda platí v pracovní dny nebo i o víkendu. V hodinách, které jsou na ni uvedené, pak nemohou řidiči vyhrazený pruh využít.

autobusovy_pruh-dodatkova_tabulka
Dodatková tabulka upravuje druh dopravních prostředků, které do vyhrazeného pruhu mohou vjet, a naopak čas, kdy do něj ostatní řidiči nemohou vjet.
Přečtěte si také:  Dítě nebo pes nemá v zaparkovaném autě na slunci co dělat. Nebezpečných je i jen pár minut

Zároveň mohou do vyhrazeného pruhu vjet v případě, že z něj odbočují. Ovšem neznamená to, že řidič v tomto pruhu ujede několik kilometrů. Standardně by se do něj měl řadit těsně předtím, než z něj odbočí.

1 komentář

  1. Copak pruhy pro autobusy, ale už si jistě hodně nás řidičů všimlo křižovatek, kdy pruh „rovně a doprava“ takřka praská ve švech, zatímco pruh „doleva“ zeje prázdnotou.

Přidat komentář