vyhrazene_jizdni_pruhy-autobusovy_pruh

Především v Praze rostou jako houby po dešti vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy, IZS, taxi a podobně, což s sebou nese hodně komplikací. Především pak pro řidiče. Nebudeme teď řešit kolony, které kvůli takovým pruhům vznikají, ale podíváme se spíše na to, kdy řidič může legálně do takového pruhu vjet a co ho čeká, když jej užije nelegálně.

Kdy jej použít?

Výhradně autobusové pruhy jsou plně k dispozici složkám IZS, ovšem jen v případě, že jedou „pod majáky“ anebo je pruh vyznačen také pro ně – viz úvodní foto. Tyto pruhy bývají také vyhrazené pro vozidla taxi v případě, kdy vezou zákazníky, cyklisty, nebo vozy městské policie. Existuje také něco, čemu se říká dodatková tabulka, a ta vymezuje přesné časy a dny, kdy tyto pruhy mohou využít i běžní řidiči.

Přečtěte si také:  Za čekání v autě s nastartovaným motorem nebo vědomé projetí louže hrozí vysoké pokuty

Taková dodatková tabulka je vždy umístěna pod dopravní značkou, která na vyhrazený pruh upozorňuje. Většinou na ní bývá vyznačených pár hodin dopoledne a následně večer, vždy v dopravní špičce. Stejně tak je na ni vyznačeno, zda platí v pracovní dny nebo i o víkendu. V hodinách, které jsou na ni uvedené, pak nemohou řidiči autobusový pruh využít.

autobusovy_pruh-dodatkova_tabulka
Dodatková tabulka upravuje druh dopravních prostředků, které do vyhrazeného pruhu mohou vjet, a naopak čas čas, kdy do něj nemohou vjet.
Přečtěte si také:  Pozor na platnost technické kontroly. Co vám hrozí, pokud vám propadne a zastaví vás policie?

Zároveň mohou do vyhrazeného pruhu vjet v případě, že z něj odbočují. Ovšem neznamená to, že řidič v tomto pruhu ujede několik kilometrů. Standardně by se do něj měl řadit těsně předtím, než z něj odbočí.