Vizualizace nové podoby centra Prahy

Boj současného vedení pražského magistrátu proti automobilové dopravě, emisím a zplodinám je vpravdě hlasitý a silný. Na jednu stranu je potřeba magistrátu vyseknout poklonu za nová a notně přísnější pravidla vjezdu do centra pro staré autobusy, především pro ty turistické, a také za snad nakonec úspěšnou likvidaci příšerných pivních kol, která jsou v provozu nebezpečná sama sobě, včetně jejich často na mol opilé posádky. Ovšem na druhé straně magistrát výrazně protlačuje cyklistiku před osobní dopravou, kterou se v poslední době snaží z města dostat pryč.

Má to ale háček, řidiči se zlobí, protože jsou fakticky trestáni za to, že Praha není schopna po několika dlouhých letech ani v náznaku začít pracovat na dokončení pražského okruhu. Zároveň ale hlavní město postupně utahuje motoristům šrouby. Nejprve oznámením o zavedení mýtného, které by mělo být spuštěno v následujících letech, a teď i oznámením, že ten, kdo není „místní“, už brzy možná neprojede skrz centrum.

Přečtěte si také:  Praha koupí nový systém na měření emisí v ulicích. Měl by umět i generovat pokuty

Průjezd skrz jen pro rezidenty

Tím centrem je myšleno hlavně okolí Smetanova nábřeží a Malá Strana, které jsou historicky velmi cenné. Faktem je, že politici o tom, že by v těchto místech měla být omezena automobilová doprava, mluví už od 90. let, ale právě kvůli nedostatku infrastruktury, která by tuto automobilovou dopravu stáhla na sebe, k žádným radikálnějším krokům nikdo nepřistoupil.

Náměstek primátora Adam Scheinherr k tomu řekl: „Smetanovo nábřeží a Malá Strana patří mezi nejkrásnější a nejcennější místa v Evropě. I když politici o jejich ochraně mluví už desítky let, stále jsou tranzitním místem pro automobilovou dopravu. V centru mají mít Pražané možnost žít a dýchat čistý vzduch a používat hlavně druhy dopravy, které bez emisí přepraví nejvíce lidí. To jsou především tramvaje.“

Praha získá na nový systém řízení dopravy. Bude komunikovat s řidiči, zvýší informovanost a plynulost

Návrh z magistrátu zní následovně: „Pro rezidenty městských částí Praha 1, 2 a 5 se nic nezmění. Budou stále moci projet skrz Malou Stranu a Staré Město z jihu na sever nebo naopak. Ostatní budou moci do oblasti přijet autem stejně jako dosud, jen by se museli vrátit stejným směrem, jakým přijeli. Opatření podstatně zvýší plynulost páteřních linek veřejné hromadné dopravy, sníží hluk, emise, zvýší bezpečnost pro chodce a zajistí, aby se po centru mohli pohodlně pohybovat lidé na vozíku.“

Magistrát to označuje za malou změnu, respektive k tomu řekl: „Dopravní obslužnost celé oblasti zůstane zachovaná pro všechny bez rozdílu. Každý se dostane kamkoliv bude potřebovat na Malé Straně i na Starém Městě.“ Faktem ale je, že tento nápad opravdu fakticky znemožní projet skrz centrum města po březích Vltavy. Co pak bude následovat? Nejspíš se zachrání pár koťátek, ale jinak se auta pouze přesunou z místa A do místa B.

Přečtěte si také:  Praha už plánuje mýtné za vjezd do centra. Nejdražší to budou mít stará auta a SUV

Nutno dodat, že jde jen o návrh. Jaká bude konečná podoba úpravy dopravního omezení v centru, je zatím ve hvězdách. „Dopravní omezení v místě musí být diskutováno s dotčenými městskými částmi,“ řekl k tomu předseda zastupitelského klubu Spojené sily pro Prahu Jiří Pospíšil.

Přidat komentář