Automobily s praktickou, prostornou a variabilní „kombinovanou“ karoserií se v nabídce značky Škoda poprvé objevily už po druhé světové válce. Vznikaly na bázi modelové řady Škoda 1101 „Tudor“. V roce 1949 se v závodech Kvasiny a Vrchlabí rozeběhla výroba provedení Škoda 1101 Station Wagon čili STW. Sklopením nedělených opěradel zadních sedadel vznikla ložná plocha o délce 1 490 mm a šířce 980 až 1 380 mm.
Na jaře 1953 se k zákazníkům dostala ještě prostornější Škoda 1200 STW s celokovovou karoserií. Na zadní sedadla se nastupovalo jedinými dveřmi, zprava, od krajnice vozovky. Hmotnost se oproti základnímu sedanu zvýšila ze 400 kg na 500 kg, ložná plocha o délce 1 750 mm a šířce byla mezi podběhy zúžena na 990 mm. Výroba probíhala v závodě Vrchlabí, stejně jako v případě následujících vozů 1201 STW a 1202 STW.
Škoda 1200 slaví 70 let. Dostala celokovovou karoserii z aerodynamického tunelu
V roce 1971 začala po populárním modelu Škoda Octavia Combi z výrobní linky v Kvasinách sjíždět zcela nová generace vozů Škoda s motorem vzadu. Tato koncepce přinášela řadu výhod, zároveň však omezila variabilitu nabízených karosářských provedení. Rozhodlo se pro ni více než 54 000 zákazníků, kromě úspěchu na domácím trhu se těšila oblibě i v zahraničí. Pozdější legenda se veřejnosti poprvé představila 11. září 1960 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, výroba odstartovala v létě 1961 a poslední Octavia Combi sjela z linky v Kvasinách 21. prosince 1971. Automobil kompaktních vnějších rozměrů 4 065 × 1 600 × 1 430 mm nabídl prostor pro pět dospělých a 690 litrů zavazadel – při jejich uložení až po strop. Při dvoumístném obsazení bylo možné odstěhovat až 1 050 l nákladu, případně využít praktické lůžkové úpravy.
Škoda Octavia Combi se vyráběla před 50 lety i v Americe. Odletěl tam kvůli tomu český konstruktér
Provedení kombi pak zmizelo z nabídky mladoboleslavské značky na dvacet let. Až na jaře 1991 vstoupila na trh novinka Škoda Forman s pohonem předních kol, doplňující o 350 milimetrů kratší hatchback Favorit. Tvar karoserie navrhlo italské studio Stile Bertone, unikátní i ve světové produkci bylo účelné sdílení maxima komponentů, včetně identického víka zavazadlového prostoru. Prostorově úsporná koncepce vozu s motorem uloženým napříč u poháněných předních kol umožnila lepší využití obestavěného prostoru než u starších modelů. Škoda Forman o vnějších rozměrech 4 215 × 1 620 × 1 425 mm dávala uživatelům ložnou plochu dlouhou až 1 450 mm. I díky prostoru pro 400 až1 300 litrů zavazadel se jednalo o velmi oblíbený typ rodinného automobilu.
Škoda 105/120 letos slaví 40. výročí, byla úspěšná, přesto nemoderní
Nástupnická Felicia Combi z období 1995–2001 nabídla mimo jiné výkonnější motor 1,6 MPI 55 kW a vyšší bezpečnostní i kvalitativní úroveň. Paleta komfortních prvků se rozšířila například o ABS, čelní airbagy či klimatizaci.
V září 1997 se na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem představila studie první novodobé generace vozu Škoda Octavia Combi, v září 2000 v Paříži oslovila zájemce o kompaktnější automobily Škoda Fabia Combi. O devět let později vzbudil na frankfurtské výstavě IAA velkou pozornost nový vůz Škoda Superb Combi s úctyhodným objemem prostoru pro zavazadla (633 až 1 865 litrů) a nakládací hranou ve výši pouhých 600 mm nad zemí. Manipulaci s bagáží usnadnilo také – na přání dodávané – elektrické ovládání víka zavazadelníku.
Škoda Octavia Combi je tu s námi už 25 let. Premiéru měla na frankfurtském autosalonu