S koncem většiny protipandemických nařízení a opatření se na silnice vrátily často dlouhé a velmi nepříjemné kolony. V běžném každodenním životě řidiče neexistuje mnoho nepříjemnějších situací, než když dlouhé minuty stojíme v řadě aut a jen po kouskách popojíždíme. Bohužel je ale fakte, že za většinu kolon si můžeme my sami.

Nemluvíme o situaci, kdy kolona vznikne třeba kvůli dopravní nehodě nebo nepojízdnému autu. S tím se prostě musí počítat. Ovšem spoustu kolon a dopravních zácp vzniká jen proto, že řidiči ignorují základní pravidla. Takové kolony bez důvodu vznikají často třeba na pražském okruhu kolem Ořechu, což je místo, řidiči označované jako prokleté. Kolony aut se tam tvoří pravidelně a za Ořechem se rozplývají jako pára nad hrncem.

Přečtěte si také:  Takhle vypadá nepozornost, která zabíjí. Řidič ve 120 km/h sestřelil kolonu

Jezdí se vpravo!

Podle dopravních expertů má na vzniku kolon bez důvodu podíl především nedodržování plynulosti jízdy. Jde o situaci, kdy je provoz hustý a řidiči nedodržují co nejstálejší rozestupy mezi sebou. Místo toho chvíli výrazně zrychlují a za chvíli zase hekticky brzdí. Na jejich rozsvícená brzdová světla může reagovat další řidič také lehkým přibrzděním a zpomalováním, a následná zbytečná kolona je na světě.

Správně se připojit na dálnici není nic složitého. Přesto řada řidičů dělá fatální chyby

Na vznik kolon bez důvodu má velký vliv také zbytečné využívání levého jízdního pruhu, především pomaleji jedoucími řidiči. Je dobré mít stále na paměti, že se jezdí vpravo a levý jízdní pruh mohou využívat jen k předjetí těch, jedoucích pomaleji. Najet do levého pruhu a držet se v něm, protože za dva kilometry chci předjet kamion, je nezákonné a hlavně neslušné vůči ostatním. A pozor, to, že se jezdí vpravo, platí i pro komunikace se třemi jízdními pruhy. Ti řidiči, kteří se usídlí v prostředním pruhu, zbytečně brzdí dopravu a znesnadňují propustnost silnice. Pamatujme na to, ať se všichni můžeme těmto zbytečným kolonám pokud možno vyhnout.

Přečtěte si také:  Na dálnici se má jezdit vpravo a předjíždět vlevo. Za určitých podmínek ale vpravo předjet můžete

A ještě dodáme, že v každé koloně, a je jedno, proč vznikla, je nutné vždy vytvářet bezpečnostní uličku pro záchranáře nebo třeba odtahovku. Stačí, když řidiči v levém jízdním pruhu najedou co nejvíce k levému kraji a řidiči v prostředním či pravém zase k pravému.