Zní to jako naprosto jednoduchý řidičský úkon, přesto je připojování na dálnici pro mnohé obrovský problém. Vysvětlíme si tedy, jak na to, co nikdy nedělat, a připomeneme i jednu zajímavost, která se připojování týká. Jak totiž ukazuje nedávný případ z dálnice D11, stále jsou tací, kteří vůbec neví, jak se připojit.

Jednou z nich je i řidička, která si nepochopitelně myslela, že má v rámci připojování na dálnici přednost před auty, která už po ní jedou. Druhou fatální chybou, kterou udělala, bylo vynucování si přednosti vůči velkému nákladnímu autu. Dopadlo to přesně tak, jak asi tušíte, nehodou. Naštěstí se nikomu nic nestalo.

Připojovací pruh není na okrasu

Nejprve se pojďme podívat na to, jak by připojení opravdu vypadat nemělo. Častým nešvarem řidičů je příliš brzké opuštění připojovacího jízdního pruhu. Je dobré vědět, že připojovací pruh řidič může využít úplně celý. Během jízdy v něm alespoň nabere rychlost a může se zařadit tak, aby neomezil ani neohrozil řidiče jedoucí v průběžném pruhu. Pokud se řidič připojí příliš brzy a nemá dostatečnou rychlost, může dát prostor pro vznik hektického brzdění ostatních a tím ke vzniku kolon či dokonce nehod.

Přečtěte si také:  Řidičům na cestách postačí jen občanka. Sněmovna finálně schválila digitalizační zákon

Pro jistotu připomínáme, že řidič, který se připojuje, opravdu nemá přednost v jízdě. Nesmí si ji vynucovat, tak jako řidička z D11 z videa výše. Naopak je dobré vědět, že v rámci připojování řidič smí v připojovacím pruhu předjet auta jedoucí v průběžném jízdním pruhu. Zákon to dovoluje a nejde o podjíždění. Neplatí to ale v případě, kdy se řidič rozhodně opravdu podjíždět v rámci připojovacího pruhu. To už je samozřejmě přestupek.

V připojovacím pruhu nikdy nezastavujte! Zákon to dokonce zakazuje. Tento pruh slouží k nabrání dostatečné rychlosti, pokud řidič zastaví, o tu rychlost se připraví a následné připojení může být zbytečně nebezpečné. Pamatujme, že řidiči v průběžném pruhu mohou jet několikanásobně rychleji, po zastavení se na jejich rychlost takřka nejde rozjet. Je dobré také pamatovat na to, že řidiči jedoucí v průběžném pruhu opravdu nemají povinnost uhnout těm, kteří se připojují.

Přečtěte si také:  Na dálnici se má jezdit vpravo a předjíždět vlevo. Za určitých podmínek ale vpravo předjet můžete

Jak je to správně?

Když už víme, jak ne, připomeneme si, jak rozhodně ano. V prvé řadě by řidiči neměli zapomínat na blinkry. Vždy je nutné sledovat provoz za sebou ve zpětném zrcátku. Ideální je využít celý připojovací pruh a zároveň si hlídat dostatečnou rychlost.

Připojit se je možné až ve chvíli, kdy je to bezpečné, tedy v době, kdy neomezíte nebo neohrozíte jiného řidiče. Nebojte se po připojení trošku šlápnout na plyn a nabrat tak ideální dálniční rychlost nebo rychlost, kterou vyžaduje okolní provoz.