test-mercedes-amg-e-63s-4matic- (48)

Evropská unie chce co nejčistší automobily, takže neustále zpřísňuje limity emisí, které mohou vypouštět do vzduchu. Není to ale jen unijní boj, proti automobilům bojují i samy evropské země. Majitelé z jejich vlastnictví platí velké daně. A ve které zemi byste auto vlastnit nechtěli?

V České republice se nám z pohledu vlastnictví auta a celkově individuální dopravy žije vlastně krásně. Nemáme sice žádné dotace na nákup elektromobilů a podobných aut, ale zároveň také nemusíme platit žádné daně z vlastnictví aut se spalovacími motory. Jediné, co tak nakonec majitele spalovacího auta může trápit, je ekologický poplatek při registraci staršího kusu. I ten se ovšem vztahuje už hlavně na auta, která jsou spíše youngtimery, než aby sloužila pro běžnou denní přepravu.

Přečtěte si také:  Americký ministr dopravy říká, že zákaz aut se spalovacími motory nepodporuje. EU má jiný názor

Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) zveřejnila žebříček, v němž ukazuje, v jaké evropské zemi se z vlastnictví automobilu platí nejvyšší poplatky. Celková cifra je státním průměrem a skládá se ze všech poplatků, které majitel za rok vlastnictví auta musí zaplatit – ať už jde o samotné pořízení (DPH, daň z obratu, registrační daň), vlastnictví (silniční daň), provoz (poplatky za silnice a dálnice) a čerpání paliva (spotřební daň apod.).

Ještě, než se podíváme na detailní přehled, dodáme, že ročně majitelé aut v EU za tyto poplatky utratí na 398,4 miliardy €, což je v přepočtu (podle kurzu ČNB) těžko uvěřitelných 10,3 bilionu korun! Abyste si to číslo dokázali lépe představit, tak vypadá takto: 10 302 000 000 000 Kč. Jen v loňském roce navíc toto číslo meziročně vyrostlo o 3 %. Z této částky vybral nejvíc největší evropský automobilový trh: Německo (99,9 mld. €), naopak nejméně přispělo Irsko (6,2 mld. €)

Zákaz spalovacích motorů oznámilo už 31 zemí světa. Které to jsou?

„Daně z automobilů, silnic a paliv generují každý rok v EU obrovské množství vládních příjmů,“ komentoval výsledek generální ředitel Evropské asociace výrobců automobilů Eric-Mark Huitema a dodal: „Tento příjem by měl pomoci financovat infrastruktúru nabíjení a tankování, která je potřebná pro zabezpečení rychlého růstu podílu aut s alternativním pohonem.“ Z provozu automobilů se spalovacími motory by tak evropské země měly financovat výstavbu dobíjecích stanic a další infrastruktury pro rozvoj elektromobility.

Evropané se ale i tak snaží udržovat v provozu svá starší auta se spalovacími motory, což je nakonec z pohledu EU kontraproduktivní, protože starší auto vypouští více emisí, než to nové.

Přečtěte si také:  EU dává zpátečku. Chystaná norma Euro 7 by nemusela být tak přísná, spalovací motory snad ještě přežijí

Ovšem co se stane ve chvíli, kdy se auta se spalovacími motory začnou prodávat méně a naopak začne výrazně vzrůstat podíl elektromobilů, které jsou daňově i jinak zvýhodňovány? Pak státy ztratí značnou část z výše zmiňované částky. A 10 bilionů korun je obrovské číslo… Výhody, které elektromobily v současnosti čerpají, budou muset skončit, případně budou muset být výrazně upraveny a poníženy. Stejně tak bude potřeba uvalit nějakou speciální daň na dobíjení elektromobilů a podobně. Elektromobily už nebudou čerpat úlevy, naopak budou brány jako běžná auta.

Kolik průměrně zaplatí majitel automobilu se spalovacím motorem?

Země Roční zdanění
1. Belgie 3 817 €
2. Rakousko 2 678 €
3. Finsko 2 523 €
4. Irsko 2 438 €
5. Dánsko 2 251 €
6. Nizozemí 2 158 €
7. Německo 1 963 €
8. Francie 1 911 €
9. Itálie 1 727 €
10. Švédsko 1 561 €
11. Portugalsko 1 528 €
12. Řecko 1 264 €
13. Španělsko 1 068 €

Kompletní údaje najdete na webu ACEA zde.

Přidat komentář