Evropská unie chce co nejčistší automobily, takže neustále zpřísňuje limity emisí, které mohou vypouštět do vzduchu. Není to ale jen unijní boj, proti automobilům bojují i samy evropské země. Majitelé z jejich vlastnictví platí velké daně. A ve které zemi byste auto vlastnit nechtěli?
V České republice se nám z pohledu vlastnictví auta a celkově individuální dopravy žije vlastně krásně. Nemáme sice žádné dotace na nákup elektromobilů a podobných aut, ale zároveň také nemusíme platit žádné daně z vlastnictví aut se spalovacími motory. Jediné, co tak nakonec majitele spalovacího auta může trápit, je ekologický poplatek při registraci staršího kusu. I ten se ovšem vztahuje už hlavně na auta, která jsou spíše youngtimery, než aby sloužila pro běžnou denní přepravu.
Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) zveřejnila žebříček, v němž ukazuje, v jaké evropské zemi se z vlastnictví automobilu platí nejvyšší poplatky. Celková cifra je státním průměrem a skládá se ze všech poplatků, které majitel za rok vlastnictví auta musí zaplatit – ať už jde o samotné pořízení (DPH, daň z obratu, registrační daň), vlastnictví (silniční daň), provoz (poplatky za silnice a dálnice) a čerpání paliva (spotřební daň apod.).
Ještě, než se podíváme na detailní přehled, dodáme, že ročně majitelé aut v EU za tyto poplatky utratí na 398,4 miliardy €, což je v přepočtu (podle kurzu ČNB) těžko uvěřitelných 10,3 bilionu korun! Abyste si to číslo dokázali lépe představit, tak vypadá takto: 10 302 000 000 000 Kč. Jen v loňském roce navíc toto číslo meziročně vyrostlo o 3 %. Z této částky vybral nejvíc největší evropský automobilový trh: Německo (99,9 mld. €), naopak nejméně přispělo Irsko (6,2 mld. €)
Zákaz spalovacích motorů oznámilo už 31 zemí světa. Které to jsou?
„Daně z automobilů, silnic a paliv generují každý rok v EU obrovské množství vládních příjmů,“ komentoval výsledek generální ředitel Evropské asociace výrobců automobilů Eric-Mark Huitema a dodal: „Tento příjem by měl pomoci financovat infrastruktúru nabíjení a tankování, která je potřebná pro zabezpečení rychlého růstu podílu aut s alternativním pohonem.“ Z provozu automobilů se spalovacími motory by tak evropské země měly financovat výstavbu dobíjecích stanic a další infrastruktury pro rozvoj elektromobility.
Evropané se ale i tak snaží udržovat v provozu svá starší auta se spalovacími motory, což je nakonec z pohledu EU kontraproduktivní, protože starší auto vypouští více emisí, než to nové.
Ovšem co se stane ve chvíli, kdy se auta se spalovacími motory začnou prodávat méně a naopak začne výrazně vzrůstat podíl elektromobilů, které jsou daňově i jinak zvýhodňovány? Pak státy ztratí značnou část z výše zmiňované částky. A 10 bilionů korun je obrovské číslo… Výhody, které elektromobily v současnosti čerpají, budou muset skončit, případně budou muset být výrazně upraveny a poníženy. Stejně tak bude potřeba uvalit nějakou speciální daň na dobíjení elektromobilů a podobně. Elektromobily už nebudou čerpat úlevy, naopak budou brány jako běžná auta.
Kolik průměrně zaplatí majitel automobilu se spalovacím motorem?
Země | Roční zdanění |
---|---|
1. Belgie | 3 817 € |
2. Rakousko | 2 678 € |
3. Finsko | 2 523 € |
4. Irsko | 2 438 € |
5. Dánsko | 2 251 € |
6. Nizozemí | 2 158 € |
7. Německo | 1 963 € |
8. Francie | 1 911 € |
9. Itálie | 1 727 € |
10. Švédsko | 1 561 € |
11. Portugalsko | 1 528 € |
12. Řecko | 1 264 € |
13. Španělsko | 1 068 € |
Kompletní údaje najdete na webu ACEA zde.